X بستن تبلیغات
X بستن تبلیغات
header
متن مورد نظر

انحراف یا قوز شست پا علت و درمان

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

انحراف یا قوز شست پا| علت و درمان

انحراف یا قوز شست پا، پدیده شایعی است که می‌تواند از سنین پیش از ۱۰ سالگی آغاز شود. در ادامه این مطلب، تمرین‌هایی آموزش داده می‌شود که انجام مرتب آنها می‌تواند باعث اصلاح انحراف یا قوز شست پای شما شود.

اصلاح اختلالات ظاهری ناشی از هالوکس‌والگوس یا قوز شست پا با تمرینات ورزشی

انحراف یا قوز شست پا، پدیده شایعی است که می‌تواند از سنین پیش از ۱۰ سالگی آغاز شود. این مشکل بیشتر در زنان ایجاد می‌شود. قوز شست پا را هالوکس والگوس می‌نامند. هالوکس به معنای شست و والگوس به معنای انحراف به سمت خارج است. این ضایعه معمولا بر اثر پوشیدن کفش تنگ و پنجه باریک یا کفش‌هایی که کف آن تخت است و قوس‌های کف پا را خوب دربرنمی‌گیرند، ایجاد می‌شود. کف پای صاف، کوتاهی تاندون آشیل و نرمی مفاصل نیز از علل زمینه‌ای این اختلال هستند.

در نوع دیگری از این اختلال، شست پا به خارج انحراف پیدا می‌کند و ناحیه پایینی و داخلی مفصل شست پا متورم می‌شود. این پدیده را بونیون می‌نامند. بسیاری از بیماران، مخصوصا خانم‌ها، از ظاهر پای خود، متعاقب بروز این مشکل شکایت دارند. برخی دیگر نیز هنگام خم شدن پنجه و انگشت شست پا، مخصوصا هنگام تحمل وزن و راه رفتن، ابراز درد و ناراحتی می‌کنند. در ادامه این مطلب، تمرین‌هایی آموزش داده می‌شود که انجام مرتب آنها می‌تواند مانع از عود مجدد و بازگشت قوز شست پا شود.

تمرین اول برای اصلاح انحراف یا قوز شست پا

یکی از تمرین‌های موثر در اصلاح قوز شست پا، کشش تاندون آشیل با استفاده از یک پله کوچک یا سطح شیب‌دار است که می‌تواند به صورت ۱۰ کشش ۱۰ ثانیه‌ای، ۲ تا ۳ بار در روز انجام شود.

تمرین دوم برای اصلاح انحراف یا قوز شست پا

کشش عضلات داخلی شست پا که با استفاده از یک باند کشی باریک در ۳ دور ۱۰ ثانیه‌ای، ۳-۲ بار در روز. در این تمرین فرد با دور کردن پاها از هم در عضلات داخلی شست کشش ایجاد می‌کند.

تمرین سوم برای اصلاح انحراف یا قوز شست پا

در این تمرین، بیمار کف پای خود را روی زمین قرار می‌دهد و بیشتر وزن پایش را روی انگشت کوچک و کناری آن می‌اندازد و سعی می‌کند ضمن ثابت نگه داشتن انگشتان دیگر، انگشت شست را از انگشت کناری آن دور کند و حرکت را ۱۰ ثانیه نگه دارد، سپس به حال اول برگرداند. فرد باید این حرکت را ۱۰ بار انجام دهد و ۳-۲ بار در روز تکرار کند.

تمرین چهارم برای اصلاح انحراف یا قوز شست پا

در این تمرین، در حالی که فرد با پای صاف دراز کشیده، تا جایی که می‌تواند انگشتان پای خود را به سمت پایین می‌کشد، ۱۰ ثانیه نگه می‌دارد و سپس تا آنجا که می‌تواند انگشتان خود را به طرف بالا می‌کشد و مجددا ۱۰ شماره حفظ می‌کند. فرد باید این حرکت را ۱۰ مرتبه تکرار کند و ۲ بار در روز انجام دهد.

تمرین پنجم برای اصلاح انحراف یا قوز شست پا

تمرین آخر نیز قرار دادن یک توپ تنیس در زیر پا و غلتاندن آن در جهات مختلف (جلو، عقب، چپ و راست) برای ایجاد تحرک در کف پا و پنجه پاست. این تمرین با تکرار ۱۰۰ بار، ۳-۲ بار در روز، می‌تواند ضمن بازگرداندن قوس‌های طبیعی پا، تسکین‌دهنده درد بیمار باشد.

سعید سوسرایی کارشناس  فیزیولوژی ورزشی

ارسال نظر