X بستن تبلیغات
X بستن تبلیغات
header
متن مورد نظر

فلسفه برای کودکان

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

اولا اکثر دانش أموزان با استعداد زیرا انها فرصت پیدا میکنند تا مشغول تحقیقات فلسفی شوند که بسیار تحریک کننده و بر انگیزاننده هستند, در ضمن این دانش آموزان به بحث ها و مجادلات خردمندانه ای که در ارتباط با عقاید معمول و اصلی زندگی ما ومورد بحث هستند, به خوبی باسخ می دهند. دوما دانش آموزانی که به نظر می رسد در شرایط مدرسه ی سنتی عملکرد خوبی ندارند. این گروه از دانش آموزان می توانند به شرکت در این گروه تحقیق به خوبی باسخ دهند زیرا مشارکتی که در ابتدا شفاهی است می تواند فرصتی عالی برای دانش آموزانی باشد که در خواندن و نوشتن مشکل دارند. به دلیل اینکه موضوع فلسفه شامل سوالاتی است که  ما یا از پاسخ به انها عاجزیم یا تعجب آور هستند, دانش آموزانی علاقمند به عقاید بررسی شده در کروه تحقیق می شوند که کشف رابطه ی موضوعات درسی برایشان مشکل است. جو اطمینان و توجه ایجاد شده در یک گروه تحقیق خوب, فضایی را فراهم میکند که در آن دانش آموزانی که اعتماد به نفسشان ضعیف است بتوانند با این تضمین که به أنها گوش فراداده خواهد شد نظرات خود را امتحان کنند. مهارتهای شناختی کسب شده از طریق مشارکت در گروه تحقیق را می توان به بخشهای دیگرآموزش نیز منتقل کرد.

 

فلسفه برای کودکان چیست؟

فلسفه برای کودکان ( p4c  ) یک برنامه ی آموزشی برای افراد ۶ تا ۱۶ سال می باشد که بوسیله ی پروفسور \”لیپمن\” و همکارانش در IAPC (انجمن ارتقا فلسفه برای کودکان) در ایالت نیوجرسی بوجود آمد . هدف وی منطقی تر کردن و آماده ی استدلال کردن کودکان  از طریق سوال یا کاوش بود وی مدل جدید یادگیری یعنی گروه های کاوش((communities of enquiry را ارائه کردکه در آن معلم و فراگیران با یکدیکر همکاری می کنند تا نه تنها فهم خود از دنیای مادی بلکه فهم خود از دنیای شخصی و اخلاقی اطراف خود را نیزافزایش دهند.

 برگزاری اینگونهکلاس های فلسفه می تواند بخشی عادی از آموزش هفتگی مدارس باشند یا به عنوان یک برنامه ی خاص برای دانش آموزان در هر سن و با هر توانایی به کار روند. برای مثال, در مدارس ابتدایی چند ساعت در هفته را میتوان به  p4c اختصاص داد که ابتدا می توان از منابع نوشته شده ی p4c و سپس از نوشته های ادبی دانش أموزان یا از دیکر منابع آموزشی استفاده کرد. در مدارس متوسطه کلاس ها را می توان بر اساس داستانها یا تمرینات منابع موجود p4c یا بر اساس مقالات مجلات یا فیلمها یا موضوعات اجتماعی کنونی اداره کرد. دانش آموزان می توانند حتی موضوعات فلسفی را که در ارتباط با برنامه ی آموزشی استاندارد هستند را بررسی کنند. با وجود اینکه همه ی دانش أموزان از فلسفه بهره می برند.

 دو گروه از انها احتمالا این برنامه را بطور خاص جذاب و مفید می دانند.

 اولا اکثر دانش أموزان با استعداد زیرا انها فرصت پیدا میکنند تا مشغول تحقیقات فلسفی شوند که بسیار تحریک کننده و بر انگیزاننده هستند, در ضمن این دانش آموزان به بحث ها و مجادلات خردمندانه ای که در ارتباط با عقاید معمول و اصلی زندگی ما ومورد بحث هستند, به خوبی باسخ می دهند. دوما دانش آموزانی که به نظر می رسد در شرایط مدرسه ی سنتی عملکرد خوبی ندارند. این گروه از دانش آموزان می توانند به شرکت در این گروه تحقیق به خوبی باسخ دهند زیرا مشارکتی که در ابتدا شفاهی است می تواند فرصتی عالی برای دانش آموزانی باشد که در خواندن و نوشتن مشکل دارند. به دلیل اینکه موضوع فلسفه شامل سوالاتی است که  ما یا از پاسخ به انها عاجزیم یا تعجب آور هستند, دانش آموزانی علاقمند به عقاید بررسی شده در کروه تحقیق می شوند که کشف رابطه ی موضوعات درسی برایشان مشکل است. جو اطمینان و توجه ایجاد شده در یک گروه تحقیق خوب, فضایی را فراهم میکند که در آن دانش آموزانی که اعتماد به نفسشان ضعیف است بتوانند با این تضمین که به أنها گوش فراداده خواهد شد نظرات خود را امتحان کنند. مهارتهای شناختی کسب شده از طریق مشارکت در گروه تحقیق را می توان به بخشهای دیگرآموزش نیز منتقل کرد.

در ایران نیزکارگاه‌های آموزشی \”فلسفه برای کودکان\” برای نخستین‌بار به‌همت فرهنگسرای تفکر و با مشارکت گروه پژوهشی فکرپروری در کودکان و نوجوانان(فبک) وابسته به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سال جاری آغاز به کار کرد.

این کارگاه های آموزشی ویژه گروه‌های سنی پیش دبستانی، دبستان و راهنمایی در قالب ‪ ۱۴‬کارگاه متناسب با شاخص‌های سنی، جنسی و ضریب هوشی تا پایان سال ‪۸۶‬ دایر خواهد بود. این کارگاه درواقع آخرین دستاورد جنبش فلسفه کاربردی و حاصل یک قرن تلاش فیلسوفان و مربیان تعلیم و تربیت برای ایجاد عرصه‌ای نو در آموزش و پرورش است.

 هدف از برگزاری این کارگاه‌ها اصلاح وضعیت آموزش تفکر در نظام آموزشی،تربیت شهروندان معقول، منتقد و حساس به محیط، تقویت تفکر انتقادی، تفکر خلاق، تفکر مراقبتی، مسئولانه و تفکر جمعی می باشد.

 در این کارگاه‌ها دانش‌آموزان حلقه‌وار(حلقه‌های کند و کاو) می‌نشینند و با خواندن یک داستان با کمک مربی به بحث و گفت وگو می‌پردازند و مهارت‌های فکری خود را تقویت می‌کنند. گوش دادن، تامل، استدلال منطقی و اعتماد به نفس و قضاوت صحیح از سرفصل‌های اصلی فرآیند آموزشی دراین کارگاه است. تامل و تعمق غیر جانبدارانه، شناخت مشترک ایجاد و بالابردن سواد، تخیل فلسفی و تقویت توانایی مطالعه و درک عمیق متون بر اساس گفت وگو و لذت بردن از ویژگی‌های این حلقه‌ها است.

 

ارسال نظر