X بستن تبلیغات
X بستن تبلیغات
header
متن مورد نظر

نان

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

درضمن باید دانست که برای خوردن نان ، باید نان کامل را ترجیح داد و نان کامل ، نانی است که مقوی ، مغذی و از حیث طعم و عطر و خاصیت کامل باشد . همچنین هضم آن آسان باشد و آرد آن با آسیاب سنگی آماده شده است . سبوس زیادی داشته باشد، چون چنین نانی هرگز انسان را دچار یبوست نمی کند و برای اقسام بیماریهای مختلف مفید خواهد بود. امام رضا نیز فرموده اند:« آرد بو داده گندم و جو خوراکی است که گرسنه را سیر می کند و طعام را هضم می کند گوشت را می رویاند و استخوان را محکم می کند خونریزی را قطع می کند و معده را نیرومند می کند صفرا را فرو می نشاند و معده را پاک می کند هیجان خون و حرارت بدن را برطرف می کند و در کل هفتاد نوع بلا را دفع می کند اما بد نیست چند نکته بهداشتی ـ تغذیه ای از علم امروز نیز در باره نان بدانیم و به آن عمل کنیم تا بتوانیم از آن نعمت آلهی بسیار خوب و مفید استفاده کنیم

درضمن باید دانست که برای خوردن نان ، باید نان کامل را ترجیح داد و نان کامل ، نانی است که مقوی ، مغذی و از حیث طعم و عطر و خاصیت کامل باشد . همچنین هضم آن آسان باشد و آرد آن با آسیاب سنگی آماده شده است . سبوس زیادی داشته باشد، چون چنین نانی هرگز انسان را دچار یبوست نمی کند و برای اقسام بیماریهای مختلف مفید خواهد بود. امام رضا نیز فرموده اند:« آرد بو داده گندم و جو خوراکی است که گرسنه را سیر می کند و طعام را هضم می کند گوشت را می رویاند و استخوان را محکم می کند خونریزی را قطع می کند و معده را نیرومند می کند صفرا را فرو می نشاند و معده را پاک می کند هیجان خون و حرارت بدن را برطرف می کند و در کل هفتاد نوع بلا را دفع می کند اما بد نیست چند نکته بهداشتی ـ تغذیه ای از علم امروز نیز در باره نان بدانیم و به آن عمل کنیم تا بتوانیم از آن نعمت آلهی بسیار خوب و مفید استفاده کنیم .

۱ـ چیدن نانهای داغ روی هم کپک زدگی را تسریع و فساد زدایی را تسهیل می کند و سبب می شود ضایعات نان بیشتر شود.

۲ـ قبل از سرد شدن کامل نانها آنها را دسته دسته نکنید و به محض سرد شدن آنها را در پلاستیک های در بسته نگه دارید.

۳ـ خرید نان مازاد بر نیاز روزانه باعث افزایش ضایعات نان می شود بنابراین از خرید نان اضافی جداً خودداری نمائید.

۴ـ تا حد امکان از نانهای سبوسدار در وعده های غذایی خود استفاده کنید زیرا استفاده از نان سبوس دار تا ۴۰% خطر ابتلاء به بیماریهای قلبی و گوارشی را کاهش می دهد. خوردن نان سبوس دار مانع جذب سریع قند و چربی در خون می شود وارزش غذایی بسیار بالایی دارد .

۵ـ برای نگهداری دراز مدت نان حتماً از فریزر استفاده کنید. نه یخچال

۶ـ هنگام خرید نان حتماً از سفره های پارچه ای استفاده کنید بدین ترتیب نان شما بسیار مطبوع تر و ماندگار تر خواهد بود.

 

رسول اکرم می فرماید هر که در دنیا سیرتر است در قیامت گرسنه تر خواهد بود.

در میان هر صد نفر انسانی که مدعی هستند سالم هستند ، نود نفرشان افرادی هستند که از امراز و بیماریهای خود بی اطلاع هستند و عمری کوتاه خواهند داشت . ولی با توجه به عواملی که ذکر خواهد شد می توان عمر آنها را به صد سال و یا حتی بیشتر هم رساند.

شاید به جرأت بتوان گفت پیری انسانها نتیجه بد کار کردن بعضی از غدد مترشحه داخلی آنها است . پیری از زمانی شروع می شود که این غدد به خوبی کار خود را انجام ندهند. حال اگر شما می خواهید پیری را شکست دهید و برآن غالب شود باید از عوامل پیری جلوگیری کرد. از جمله عوامل پیری نارسایی غدد مترشحه داخلی ثبات و سکون غدد زائد، عوارض متابولیسمی مواد غذایی ، بدی تغذیه ، عدم رعایت احکام خوردن و آشامیدن و… است . پس محتوای گفت در عامل اساسی و مهم در رسیدن به پیری زودرس موثر است: عامل اول، عامل جسمانی و عامل دوم، عامل روحی .

از نظر جسمانی باید بدن همیشه پاک باشد و غذای پاکیزه و سالم میل کند و از خوردن غذاهای محرک مانند الکل و … پرهیز شود. همچنین باید زمان تغذیه در ساعات ویژه ای باشد بدن باید به طور منظم وکافی تنفس کند و اکسیژن کافی به آن برسد . ورزش هم جزء برنامه های روزانه هر شخص باشد و استحکام در ساعات سفارش شده انجام شود. باید مراقب بود بدن هرگز دچار یبوست نشود.

پس چشمه هنگام غذا خوردن باید دو چیز را رعایت کرد یکی ماهیت و کیفیت غذا و دیگری کمیت غذایی است که خورده می شود. یعنی باید توجه کرد چه چیزی خورده می شود و آیا آنچه خورده می شود برای سودمنداست یا خیر. باید مراقب بود بیش از اندازه نخورد، زیرا لذت خوردن آنی و کوتاه است ولی امراض و بیماریهایی که پس از پرخوری سراغ انسان می آید بسیار طولانی و پایدار خواهد بود. پس یکی از اسرار طول عمر انسانها ، کم خوردن است. اگر انسان ها به حفظ سلامتی، بهداشت و طول عمر خود علاقمند هستند نباید بیش از اندازه غذا بخورند، بلکه قبل از سیرشدن یعنی هنوز با وجود اشتها برای چند لقمه دیگر، دست از غذا خوردن بردارند. زیرا باید قسمتی از معده برای فعل و انفعالات و تنفس خالی باشد و اگر این فضا برای معده وجود نداشته باشد معده با فشار زیاد کار می کند و قادر نخواهد بود کار خود را به درستی انجام دهد. در نتیجه به زودی خسته و تنبل می شود و سوء ها ضربه وجود می آید. از طرفی مغز انسان هم در مواقعی که معده کاملاً پر است کارش را به کندی انجام می دهد وسبب ایجاد چاقی، فشار خون، سکته، نقرس و … می شود. در زمینه کم خوری و پرهیز از پرخوری احادیث زیادی از امامان نقل شده است که بسیار به آن سفارش کرده اند، از جمله رسول اکرم(ص) فرموده اند: « خوردن هنگام سیری باعث بیماری پیسی وخوره می شود.» همچنین امام صادق فرموده اند:« سه چیز است که خدا صاحب آن را دوست ندارد. اول خوابیدن بدون بیماری شب، دوم خندیدن نابه جا و سوم خوردن طعام هنگام سیری».

همین طور امام صادق در توصیه به کم خوری و پرهیز از پرخوری فرموده است: انسان هنگام طعام خوردن باید معده خود را سه حصه(قسمت) کند. یک حصه آن را برای طعام قرار دهد و یک حصه دیگر را برای آن و حصه سوم را برای نفس کشیدن. هرگز سعی نکنید خود را مانند حیوانات ضربه کنید: زیرا هر گاه شکم سیر شود باعث طغیان و فساد می شود و تمام بیماریها از پرخوری است.

 

آداب غذا خوردن:

خداوند کریم در قرآن مجید برای بهتر و سالم ماندن جسم انسان ها دستوراتی فرموده و بوسیله پیامبر گرامی اش محمد مصطفی(ص) به بشریت ارزانی شده است.

قرآن کریم در سوره عبس آیه ۲۴ چنین می فرماید:

« فلینظر الانسان الی طعامه »

یعنی آدمی باید به غذایش، خوراکش و به آن آنچه می خورد توجه داشته باشد که از هر نظر پاک و تمیز، حلال، مباح و قابل خوردن باشد و از نظر بهداشت و سلامتی بایستی دقت کافی مبذول دارد که آنچه می خورد سالم باشد و چه از نظر ظاهر و چه از نظر باطن آلوده نباشد. حق کسی را نخورد و توجه داشته باشد که چه می خورد و به اندازه کافی بخورد و آیا آنچه می خورد، خوردنی است؟

و نیز بنگرد که آفرینش چقدر در به وجود آمدن این غذا از عناصر و عوامل مختلف استفاده کرده است و چه نیروهایی بکار رفته تا این غذا به صورت کنونی در آمده است.

و نیز در سوره اعراف آیه ۳۱ می فرماید:

« یا بنی آدم خذوا زینتکم عند کل مسجد و کلوا واشربوا ولاتسرفوا انه لا یحب المسرفین»

ای فرزندان آدم زینت و آرایش خود را نزد هر مسجدی (در هر نمازی) فرا گیرید(بهترین و پاکیزه ترین جامه های خود را بپوشید) و بخورید و بیاشامید و در خوردن و آشامیدن زیاده روی نکنید که خدا آنان را که اسراف و زیاده روی می کنند دوست ندارد.

باز قرآن کریم برای برقراری بهداشت و محیط سالم در آیه ۱۶۸ سوره بقره چنین می فرماید:

از این آیات قرآنی چنین بر می آید که خداوند متعال و اسلام مبین برای بهداشت و سلامتی آدمیان دستورات بس گرانبهایی داده و خاطر نشان ساخته است که انسان ها بایستی از آلودگی های غذایی، خوراکی، زندگی، آموزشی و به طور کلی از همه زشتی ها و پلیدی ها دوری گزینند ودور ناروایی ها نگردند.

ظروف مناسب برای خوردن و آشامیدن

خوردن و آشامیدن در ظروف طلا و نقره حرام است و در ظرفهای طلاکوب ونقره کوب مکروه است.

حضرت عیسی فرمودند:« طعام زیاد و شکم سیر، طراوت صورت را می برد.»

رسول اکرم(ص) فرموده اند که « سیر خوردن طعام، موجب بیماری برص و پیسی می شود» و حضرت امام جعفر صادق(ع) فرموده اند:« اگر کسی گوید فلان طعام را خوردم و مرا آزار داد، کفران نعمت الهی است.»

امام موسی کاظم (ع) فرموده اند::« اگر مردم در طعام خوردن میانه رو باشند، همیشه بدنشان سالم می ماند.»

اسلام اهمیت زیادی به آنچه می خوریم می دهد و طعام حلالی را که وارد بدن ما می شود، مایه پاکی و قوت برای قدم برداشتن در راه خدا می داند و طعام حرام و ناشایست و ناپاک را ویرانگر می داند. پس برماست که علاوه بر اهمیت به کیفیت آنچه می خوریم، به تاثیر آن در بدن، روح و رانمان بیاندیشیم.

به برخی ازآداب تغذیه از نظر اسلام، به نحو اختصار، اشاره نماییم:

با نمک شروع و ختم کردن: در احادیث فراوانی تاکید شده که غذا را با نمک شروع و ختم نمایید. پرواضح است ، این دستورالعمل برای کسانی است که نمک برای آنها زیان آور نباشد. به برخی از این احادیث که از قول پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله روایت شده اند، توجه فرمایید:

« افتتحوا بالملح، فانه دواء من سبعین دا(۱).

(تغذیه را ) با نمک آغاز کنید! زیرا دوای هفتاد درد است.

« من اکل الملح قبل کل شیء و بعد کل شسیء دفع الله ثلاثماه و ستین نوعاً من البلاء اهونها الجذام(۲).

هرکس قبل و بعد از هر چیز(خوردنی) نمک بخورد، خداوند ۳۶۰ نوع بلا را از او دور می کند، که سبک ترین (و ساده ترین) آنها جذام است.

 

۱۵ـ در جمع خوردن

بهتر است در جمع غذا بخورید.

پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه وآله) فرمودند:

محبوبترین خوراکی در پیشگاه خدا چیزی است که دست ها بر آن زیاد باشد.(خورنده ی آن بسیار باشد.)

۱۶ـ فوت کردن در ظرف غذا

در ظروف آب و غذا فوت نکنید.

امام صادق(علیه السلام) فرمودند:

دمیدن در ظرف آب و غذا و در محل سجده مکروه است.

۱۷ـ توجه به مستمندان

مستمندان را هنگام خوردن غذا رد نکنید.

امیرالمومنین(علیه السلام) فرمودند:

چون سفره ی غذا گذارده شد وسائل و مستمندی از راه رسید او را رد نکنید.

۱۸ـ شام شب

شب، حتماً شام بخورید ولو به لقمه ای.

امام رضا (علیه السلام) فرمودند:

شب حتما غذا بخورید، اگر چه مقدار کمی نان باشد، چون باعث قوت جسم می شود.

۱۹ـ شتاب در خوردن

غذا را خوب بجوید و در خوردن هرگز شتاب نکنید.

امام صادق (علیه السلام) فرمودند:

غذا خوردن را طولانی کنید، زیرا لحظات آن از عمرتان محسوب نمی شود.

۲۰ـ راه رفتن و خوردن

سعی کنید هنگام راه رفتن چیزی نخورید.

امام صادق(علیه السلام) فرمودند:

درهنگام راه رفتن چیزی نخورید، مگر آنکه مجبور باشید.

۲۱ـ سبزی با  غذا

بر روی سفره ی غذا سبزی را فراموش نکنید.

رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمودند:

سفره های خودتان را با سبزی ها بیارائید . زیرا انواع میکروب ها را نابود می سازد.

خداوند به حضرت موسی (علیه السلام) وحی کرد که قوم خود را امر کن غذا را با نمک آغاز و با آن پایان دهند.

در غیر این صورت اگر دچار هر بیماری شدند جز خود را ملامت نکنند.

۲۴ـ خلال کردن

پس از صرف غذا، خلال کردن را فراموش نکنید.

رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمودند:

خلال کنید، چون خلال کردن دهان را پاکیزه می کند و برای لثه ها خوب است.

۳۵ـ خلال نکردن

با چوب ریحان و چوب درخت انار خلال نکنید.

امام صادق(علیه السلام) فرمودند:

از خلال کردن با چوب ریحان و چوب درخت انار بپرهیزید، که این کار رگ جذام را در بدن تحرک می کند.

۳۶ـ شستن دهان

پس از خلال کردن، دهانتان را حتما بشوئید.

امام حسین (علیه السلام) فرمودند:

امیرالمومنین (علیه السلام) به ما دستور می دادند تا بعد از خلال کردن ابتدا سه بار دهان را شستشو دهیم و سپس آب بنوشیم.

۳۷ـ مسواک کردن

پس از هر غذا مسواک کردن را فراموش نکنید.

رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) فرمودند:

مسواک ده فایده دارد:

دهان را پاکیزه می کند، موجب رضایت خداوند است. حسنات را تا هفتاد برابر افزودن می کند، سیره ی من است و استحباب دارد.

زردی دندان را می زداید و دندان ها را سفید می کند، لثه را محکم می کند. بلغم را می برد. ضعف چشم را برطرف می نماید و اشتها را زیاد می کند.

۳۸ـ استراحت پس از غذا

پس از صرف غذا کمی استراحت نمائید.

امام صادق(علیه السلام) فرمودند:

به پشت خوابیدن، پس از خوردن غذا، بدن را فربه و غذا را هضم می کند و ناراحتی را برطرف می گرداند.

حتی خوردن میوه خام، برای حفظ هضم و جذب صحیح غذا وجلوگیری از بیماریهای گوارشی توصیه شده است.

۱۰ـ تخم مرغ، که یک ماده غذایی سرشار از پروتئینهاست ، از کلسترول هم غنی است و لذا نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

۱۱ـ سعی کنید در حال غذا خوردن و بلافاصله پس از آن، از مصرف آب خودداری کنید: چرا که با رقیق کردن اسید معده، هضم غذا را مختل می کند.

۱۲ـ صبحانه کامل میل کنید و ناهار متعادل . و شام کم و در حد غذای حاضری (مثل لبنیات)

۱۳ـ بین غذاها، یعنی زمان بین صبحانه تا ناهار و زمان بین ناهار تا شام ـ حتی الامکان، چیزی نخورید مگر میوه یا جای، چرا که خوردن، در فاصله زمانی غذاها، اشتهای شما را کم می کند.

۱۴ـ سعی کنید غذاهای سرخکردنی، کمتر مصرف کنید و روغن مایع، بیشتر استفاده کنید.

روغنهای جامد، بیشتر در عروق دستگاههای بدن، میل به رسوب کردن دارند.

۱۵ـ از شیرینی و موادقندی و شکر، حتی الامکان کمتر استفاده کنید.

۱۶ـ از اضافه کردن نمک(منظور نمک اضافی است) به غذا، حتی الامکان خودداری کنید، زیرا نمک زیاد، باعث فشار خون، بیماریهای قلبی و کلیوی می شوند.

۱۷ـ اغلب آب لوله کشی شهرها، آلودهاند( آلوده به مواد انگلی، املاح سنگین، میکروبها و ویروسها) لذا بهتر است از دستگاههای کوچک تصفیه در منزل استفاده کنید. یا آب را بجوشانید.

۱۸ـ در مورد نان، بهتر است از نانهایی استفاده کنید که در آن تخمیر به وجود آمده، زیرا نانهای بدون تخمیر باعث سوء هاضمه و مشکلات دستگاه گوارش می شود.

۱۹ـ با شکم پر، ورزش نکنید و از حرکات سنگین بعد از غذا خودداری کنید.

۲۰ـ بعد از صرف غذا، دندانها را مسواک کنید.

۲۱ـ غذا را به اندازه نیاز، در بشقاب بریزید تا ضمن این که غذای شما زیاد نیاید، باعث پرخوری نیز نشود.

۲۲ـ هنگام غذا، از صحبت کردن ، تماشای تلویزیون، مشاجره و بحث خودداری کنید و حتی الامکان موقع صرف غذا، با نشاط باشید.

(معمول امام رضا (علیه السلام) آن بود که هر گاه غذا تناول می کرد به پشت می خوابید و پای راستش را بر روی پای چپش قرار می داد.

۳۹ـ حمام کردن پس از غذا

هرگز با شکم بر حمام نکیند.

امام رضا (علیه السلام) فرمودند.

با شکم پر حمام نگیرید چون سبب تولید قولنج می شود.

نتیجه گیری:

۱ـ قبل از شروع غذا، به حرام و حلال بودن غذا توجه کنیم و مواظب باشیم که غذایی که از راه حرام تهیه شده، با شبههناک است صرف نکنیم.

۲ـ با « بسم الله» آغاز کنید و بعد از صرف غذا، شکر نعمت پروردگار را با ذکر « الحمدالله » به جای آوریم و برای برکت بیشتر نعمتهای پروردگار، دعا کنیم.

۳ـ پرخوری نکنیم، تعادل در صرف غذا را رعایت کنیم و بدانیم که پرخوری، اثرات دراز مدت و اثرات فوری دارد.

اثرات فوری اش، سنگین شدن بعد از غذا، دلدرد، نفخ و گاز زیاد، سوء هاضمه ، خواب زیاد و تنبلی است و اثرات درازمدتش ، چاقی ورسوب چربی در عروق و عوارض بسیار جدی قلبی و عروقی است.

۴ـ شتاب زده، غذا نخوریم:

افرادی که در غذا خوردن عجله می کنند به بیماریهای مختلف گوارشی و سوء هاضمه مبتلا خواهند شد. غذا را باید خوب جوید، تا به ذرات ریز قابل هضم و جذب، تبدیل شود و گرنه در اینجا هم مشکلات هاضمهای به وجود می آید.

۵ـ رعایت بهداشت دستها، سفره، غذا ووسایل مربوط به غذا، مثل ظروف غذا و قاشق و چنگال باید بشود، چرا که در اثر رعایت نکردن بهداشت، آلودگیهای میکربی وانگلی، سلامتی ما را تهدید می کند.

۶ـ سعی کنید درجه حرارت مواد غذایی، بسیار بالا نباشد ودرجه آن تا حدودی با درجه حرارت بدن تطبیق داشته باشد.

۷ـ کام گرسنه شوید و بعد مبادرت به صرف غذا نمائید و قبل از سیر شدن ، دیگر نخورید و حداقل پرخوری نکنید.

۸ـ از سبزیهای تازه مصرف نمائیداما از شستن کامل و ضدعفونی بودن آنها مطمئن شوید.

۹ـ مرتباً میوه بخورید و در صورت عدم تحمل ، خوردن آبمیوه یا کمپوت بلامانع است، اما در حال عادی، خود میوه ها را صرف کنید.

خوردن آبمیوه یا کمپوت ویا آبمیوه های کنسرو شده، در حالت سلامت دستگاه گوارش، توصیه نمی شود.

 

سوره اعراف , آیه ۳۱

یا بنی آدم خذوا زینتکم عند کل مسجد و کلوا و اشربوا ولا تسرفوا انه لایحب المسرفین

ترجمه

ای فرزندان آدم، نزد هر مسجد(به هنگام نماز) لباس و زینت های خود را بر گیرید و بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید، همانا خداوند اسرافکاران را دوست ندارد.

شاید بتوان گفت: آنچه در قرآن با خطاب « یا بنی آدم» بیان می شود، مربوط به تمام انسان ها و همه ی ادیان و از مشترکات آنان است.

قرآن در سوره کهف، آیه ۴۶ به مال و فرزند،« زینت» گفته است::« المال والبنون زینه الحیاء الدنیا» بنابراین ممکن است ، آیه بیانگر این باشد که مال و فرزند خود را هنگام رفتن به مسجد همراه داشته باشید، تا به مال خود، به حل مشکلات اقتصادی مسلمین بپردازید و با حضور فرزند در مساجد و جماعات، مشکلات  تربیتی نسل آینده را حل کنید.

اسراف در غذا و پرخوری، منشاء بسیاری از بیماریهای جسمی و روحی و مایه ی سنگدلی و محروم شدن از چشیدن مزه ی عبادت است.

گرچه استفاده از زینت و طعام، امری فطری و طبیعی است، ولی در شرایط خاص مانند وجود نیازمندان ومحرومان باید با آنان همدردی کرد.

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که رزق یک روز خود را داشته باشد، ولی قانع نباشد و از مردم سئوال و تکدی کند، از مسرفان است.

اسراف در غذا و پرخوری، منشأ بسیاری از بیماریهای جسمی و روحی و مایه ی سنگدلی و محروم شدن از چشیدن مزه ی عبادت است. چنانکه پیامبر(ص) فرمودند:« المعده بیت کل داء». معده ، کانون هر بیماری است.

امام صادق علیه السلام فرمودند: آنچه باعث از بین رفتن مال و زیان رساندن به بدن باشد، اسراف است.

در روایت دیگری می خوانیم، آن چه در راه خدا مصرف شود، هر چند بسیار زیاد باشد، اسراف نیست و آنچه در راه معصیت خدا استفاده شود، هر چند اندک باشد، اسراف است.

 

نتیجه گیری

نخستین ومهم ترین رهنمود اسلام درباره مواد غذایی مورد مصرف، این است که » حلال» باشند، بدین معنا که:

اولا:آنچه انسان  مصرف می کند، باید از راه مشروع تهیه شده باشد. غذایی که از راه نامشروع و تجاوز به حقوق دیگران تهیه گردد. هر چند ممکن است برای سلامت جسم، ضرر نداشته باشد، اما بی تردید برای سلامت روان، زیانبار است.

ثانیا:غذای انسان باید از طیبات( آنچه پاک است) تهیه شده باشد. براساس این رهنمود، انسان نباید غذاهایی را که طبع توده مردم از آن نفرت دارد، یا اسلام خوردن آن را ممنوع دانسته( مانند: گوشت مردار یا گوشت حیوانات حرام گوشت) مصرف کند، هر چند که تجاوز به حقوق دیگران نباشد.

ثالثا: غذا برای کسی که مصرف کننده است، نباید زیانبار باشد. توضیح این که ممکن است غذایی برای یک نفر مفید باشد، اما برای دیگری به دلیل آن که بیمار است، زیانبار باشد.

رابعاً: غذا برای روح انسان یا جامعه مفسده نداشته باشد. توضیح این که ممکن است غذایی حلال باشد و برای جسم هم زیانبار نباشد، لیکن چگونگی مصرف آن، برای روح یا جامعه مفسده داشته باشد، مانند غذا خوردن در ظروف طلا و نقره، یا غذا خوردن از سفره ای که مشروبات الکلی در آن قرار دارد. خوردن این گونه غذاها نیز در اسلام، ممنوع شناخته شده است.

و دیگر اینکه صرفه جویی، محبوب خداوند است و بهره گیری از زینت و غذا، باید دور از اسراف باشد.

 

منابع:

www.padida.ir

ارسال نظر