X بستن تبلیغات
X بستن تبلیغات
header
متن مورد نظر

اتومبیل

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

پیشگفتار

خودرو یک کلمه فارسی است و به وسایلی اتلاق می‌گردد که بدون ارتباط با وسیله دیگر و به کمک نیروی ماشینی خود ، قادر به حرکت باشد. این کلمه ترجمه کلمه اتومبیل است که در زبان ما معادل سازی شده است. (اتومبیل = خود سیار)

اصولا برای تمام وسایلی که دارای منبع قدرت باشند و به خودی خود بتوانند حرکت کنند، می‌توان کلمه خودرو را بکار برد. لیکن کاربرد این کلمه در زبان ما دارای محدوده مشخصی است که معمولا به وسایل متحرکی گفته می‌شود که همگی دارای حرکت بوده و با زمین در تماس هستند. بنابراین به وسایلی مثل قطار ، کشتی و هواپیما خودرو گفته نمی‌شود.

 

پیشگفتار

خودرو یک کلمه فارسی است و به وسایلی اتلاق می‌گردد که بدون ارتباط با وسیله دیگر و به کمک نیروی ماشینی خود ، قادر به حرکت باشد. این کلمه ترجمه کلمه اتومبیل است که در زبان ما معادل سازی شده است. (اتومبیل = خود سیار)

اصولا برای تمام وسایلی که دارای منبع قدرت باشند و به خودی خود بتوانند حرکت کنند، می‌توان کلمه خودرو را بکار برد. لیکن کاربرد این کلمه در زبان ما دارای محدوده مشخصی است که معمولا به وسایل متحرکی گفته می‌شود که همگی دارای حرکت بوده و با زمین در تماس هستند. بنابراین به وسایلی مثل قطار ، کشتی و هواپیما خودرو گفته نمی‌شود. نمونه های بارز خودرو عبارتند از:

ماشین‌های سواری ، کامیون‌ها و موتور سیکلت‌ها.

 

 

تاریخچه

 

اولین وسیله نقلیه (خودرو) در کشور انگلستان ساخته شد که به کمک نیروی بخار کار می‌‌کرد. این وسیله دارای یک موتور بزرگ بخار بود که برای تولید توان به مقادیر زیادی آب و ذغال سنگ نیاز داشت و جهت استفاده از آن به چند خدمه نیاز بود.

پیشرفت و توسعه خودروها به شکل امروزی در واقع از زمانی آغاز شد که دیملر و بنز موفق شدند از یک موتور احتراقی برای حرکت وسیله نقلیه استفاده کنند. در این موتورها از سوزاندن یک ماده قابل اشتعال مثل الکل و یا مشتقات نفت برای تولید توان استفاده می‌شود.

سیر تحولی و رشد

تاریخچه تکامل خودروها بسیار پرشیب و فراز و مفصل است، لیکن در ادامه ، تنها چندی از مقاطع بسیار مهم و تحولات اساسی ایجاد شده در این زمینه را بصورت مختصر می‌آوریم.

*سال ۱۸۷۶ میلادی: ساخت موتور چهارزمانه توسط اتو و لانگن
سال ۱۸۸۳ میلادی: ساخت موتور کاربوراتوردار با دور زیاد توسط دیملر

  • سال ۱۸۸۴میلادی: ساخت اولین موتور سیکلت با قدرت ۲/۱ اسب بخار توسط دیلمر
  • سال ۱۸۸۶ میلادی:ساخت اتومبیل سه چرخه با دستگاه اشتعال برقی توسط بنز و دیلمر
  • سال ۱۸۹۳ میلادی: ساخت کاربراتور انژکتوری توسط مایباخ
  • سال ۱۸۹۷ میلادی: ساخت موتور دیزل توسط ردولف دیزل
  • سال ۱۹۰۰ میلادی: طراحی ساختمان کلی اتومبیل به نحوی که امروزه هم رایج است
  • سال ۱۹۲۴ میلادی : ساخت یک اتومبیل با استفاده از موتور دیزل توسط کارخانه بنز
  • سال ۱۹۵۷ میلادی : ساخت موتور وانکل

سلولهای سوختی و اتومبیل های آینده 

طرح خیالی از اتوموبیلهای آینده.

بسیاری از دانشمندان معتقد هستند که حدود پنجاه سال دیگر منبع اصلی سوخت در جهان دیگر سوخت های فسیلی نخواهد بود .

سلول های سوخت هیدروژنی اولین گزینه می باشند که می توانند نیاز همه چیز از بخاری و سیستم گرمایش منزل گرفته تا اتومبیل، کشتی ها و … را تامین کند.

هوا منبع اصلی سوخت در سالهای آتی بایشد و شاید هم منابعی مانند باد، خورشید یا حتی سوختهای ترکیبی مانند بیو اتانول یا بیو دیزل و …

دانشمندان معتقد

هستند که سلول های سوختی هیدروژنی با توان تولید انرژی بالا می توانند بسادگی در اتومبیل های نیمه دوم قرن ۲۱ مورد استفاده قرار گیرند. برآورد قدرت این سلول ها حدود ۷۵ کیلو وات میباشد که در نوع خود توانایی بالایی بوده و می تواند صنعت حمل و نقل در زمینه توسعه شبکه های برق توزیع شده نیز دگر گونی های بسیاری ایجاد کنند.

نکته مهم آن است که اگر شما ماشین خود را پارک کنید می توانید.

از این سلولهای سوختی برای مصرف در خانه یا محل کار نیز استفاده کنید و در ساعات پیک مصرف برق شهری به کمک نیروگاههای برق بیایید

بدنه اتومیبل ها از مواد ترکیبی بسیار ریز (Nanocomposites)

تشکیل می شود که حکم ماهیچه دارند و در عین سبکی دارای قدرت و توانایی زیاد می

باشند.

تکنولوژی شیشه اتومبیل

جدیدترین دستاورد تکنولوژی برای حل مشکلات متعدد شیشه اتومبیل
امروزه توسعه فن آوری تولید پوششهای چند لایه (window film ) توانسته است مشکلات متعدد کاربرد شیشه در اتومبیل ها را به میزان قابل توجهی رفع نماید . چنین محصولاتی معمولاً‌ از ۶ لایه بهم فشرده تشکیل شده اند و هر لایه منشاء ایجاد خاصیت مشخصی می باشد . ضخامت نهایی این محصولات حدود ۵۰ میکرون است و برای نصب آنها هیچ احتیاجی به خارج کردن شیشه ها و یا تعویض آنها نخواهد بود .
جلوگیری از ورود حرارت خورشید

آیا تا به حال از گرمای شدید نورخورشید و تابش مستقیم آن ، هنگامی که داخل اتومبیل نشسته اید آزرده شده اید ؟

پوششهای مدرن با کاهش ورود حرارت خورشید به طور متوسط به میزان ۴۰% از افزایش دمای داخل اتومبیل جلوگیری می نمایند . در نتیجه فشار کمتری به سیستم سرمایش اتومبیل وارد شده و آسایش سرنشینان در فصول گرم بسادگی تأمین خواهد شد . در ضمن چه داخل اتومبیل خنک باشد و چه نباشد ، وقتی آفتاب مستقیماً‌ به سرنشینان بتابد باعث آزار آنها خواهد شد . اما با استفاده از پوششهای مدرن ، به علت آنکه اکثر قسمت حرارت زای نور خورشید فیلتر می شود ، حتی تابش مستقیم هم فقط گرمای اندکی ایجاد می نماید .

بخش عمده ای ( ۵۳% ) از طیف خورشیدی را اشعه حرارت زا و نامرئی مادون قرمز تشکیل می دهد . از مدتها قبل ثابت شده بود که فلزات سنگین ( مانند : نقره ، وانادیم ، آلیاژ نیکل و کروم ، طلا و … ) می توانند اشعه حرارت زای خورشید را منعکس و دفع نمایند اما موانع تکنولوژیکی زیادی بر سر راه فلز پوش کردن پوششهای پلیمری وجود داشت . برای حل این مشکلات تحقیقات وسیعی انجام شد و در نتیجه ا کنون به وسیله دو روش Metallizing ( تحت خلاء ) و Sputtering ( بوسیله پلاسما ) فلزپوش کردن کنترل شده پوشش های پلیمری صورت می گیرد . منشاء خاصیت دفع حرارت خورشید در پوششهای مدرن نیز استفاده از فلزات سنگین در ساختار آنهاست .
افزایش ضریب ایمنی و امنیت

احتمالاً شما شاهد سرقت وسایل داخل خودرو از قبیل ضبط ، کیف و یا اجناس گرانبها ، از طریق شکستن شیشه ها بوده اید . آیا نصب دزدگیر می تواند از بروز چنین سرقت هایی جلوگیری نماید ؟

پوششهای مدرن پس از نصب ، تمام سطح شیشه را به شکلی یکپارچه درآورده و با توجه به استحکام کششی بسیار بالا در صورت شکستن شیشه ، پوشش تمام تکه های شکسته را در کنار هم نگه داشته و مانع نفوذ آسان سارقین از طریق شیشه ها می شود .

در اکثر سرقت ها به علت عدم وارد آمدن ضربه سنگین ، سیستم دزدگیر به صدا در نمی آید ؛ ولی با نصب پوششهای مدرن برای نفوذ به داخل اتومبیل به ضربات سنگینی احتیاج خواهد بود و در آنصورت سیستم دزدگیر فعال خواهد شد .

علاوه بر مزیت فوق در حوادث رانندگی نیز این پوششها از پراکندگی شیشه و ایجاد جراحات شدید جلوگیری نموده و بدین ترتیب ایمنی سرنشینان در مقابل چنین حوادث ناگواری تأمین می گردد .

تأمین سلامت سرنشینان و لوازم خودرو

احتمالاً‌ شما هم شاهد ترک خوردگی و رنگ پریدگی قطعات داخلی خودرو در اثر تابش خورشید بوده اید ؟ یا اینکه به حساسیت های پوستی ناشی از تابش خورشید مبتلا شده اید .

شاید بدانید که علت پیدایش تمامی این مشکلات اشعه مضر فرابنفش خورشید ( UV ) است که به دلیل داشتن فرکانس بالا دارای انرژی زیادی بوده و می تواند از شیشه ها عبور کرده و به راحتی قطعات داخلی خودرو را دچار رنگ پریدگی و ترک خوردگی نماید .
همچنین ۸۰% از چین و چروک هایی که در پوست دیده می شود حاصل تابش اشعه فرابنفش در بیست سال اول زندگیست که آثار سوء ‌آن مدتی نهفته می ماند و در سنین بالا نمایان می شود .

اما پوششهای مدرن به علت بکارگیری گونه های شیمیایی UVabsorbers در ساختار آنها قادر هستند به میزان ۹۹% تا ۹۹٫۹% از ورود اشعه مضر فرابنفش ( UV ) جلوگیری نمایند . همچنین عدد SPF این محصول ۱۰۰ می باشد به عبارت دیگر آثار سوء اشعه فرابنفش به یک صدم کاهش می یابد . این مزیت در کرم های ضد آفتاب استاندارد بین ۱۵ تا ۴۵ می باشد .

لازم به ذکر است که پیشرفته ترین انواع این تکنولوژی موفق به دریافت توصیه نامه بنیاد جهانی سرطان پوست The skin cancer foundation گردیده است .
افزایش جلوه و زیبایی خودرو

پوششهای مدرن علاوه بر دارا بودن خواص منحصر به فرد ، در افزایش جلوه و زیبایی اتومبیل بسیار مؤثرند . نصب این پوششها بر روی تمام شیشه های اتومبیل امکان پذیر است و این پوششها به صورت یکپارچه انحنای شیشه جلو و عقب اتومبیل را نیز خواهند پذیرفت .

پوششها دارای انواع شفاف ، رنگی ، رفلکس ، نیمه رفلکس و تاریک می باشند ، در نتیجه برای تمام اتومبیل ها اعم از سواری عادی ، رالی ، تشریفات و سیاسی قابل استفاده می باشند .

جلوگیری از ورود نورهای خیره کننده

پوششهای مدرن از تابش شدید نور خیره کننده خورشید در روز و اتومبیلهای مقابل در شب جلوگیری می نمایند . نتیجه این خاصیت کاهش خستگی چشم و افزایش تمرکز هنگام رانندگی می باشد .

این تکنولوژی حاصل سالها تحقیق مراکز علمی است ، نصب آن توسط کادر متخصص انجام شده و دارای استانداردها و تأییدیه های معتبر بین المللی می باشد .
هم اکنون نیز امکان بهره گیری از مزایای متعدد پوششهای مدرن در ایران فراهم می باشد .

منابع

http://www.irancar.com/Articles.htm

http://www.naghed.net/Maghale_ha

 

ارسال نظر