X بستن تبلیغات
X بستن تبلیغات
header
متن مورد نظر

استعدادیابی در ورزش

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

علم استعداد یابی

بسیاری از والدین علاقه مند هستند تا کودکانشان موفقیت در یک رشته ی ورزشی را تجربه کنند . برخی والدین حتی ممکن است تمایل داشته باشند کودک خود را در سطح نخبگان ورزشی و قهرمانان ملی و بین المللی ببینند.

پیشرفت از سطوح ابتدایی به نخبگی در ورزش فرایندی بسیار پیچیده است. این فرایند نبازمند شناسای و انتخاب افراد با استعداد است که شرایط لازم جسمانی،مهارتی و رفتاری برای موفقیت در ورزش خاص را داشته باشند.

فرآیند کشف ورزشکاران با استعداد با شرکت در یک برنامه تمرینی سازمان دهی شده ،یکی از مهمترین موضواتی است که امروزه در ورزش مطرح می شود. بنابرین در ورزش به عنوان یک هنر کشف افراد با استعداد و انتخاب آنها در سنین پایین و سپس هدایت ،کنترل و ارزیابی آنها در صعود به بالاترین سطح از مهارت اهمیت زیادی دارد .بنابرین برای فرآیند استعداد یابی در ورزش معیارهای خاصی مورد نیاز است که از آن جمله می توان به ویژگی های سلامت کامل جسمانی و روانی ، برخورداری از اندازه ی پیکر سنجی مناسب ، ویژگی های وراثتی بر جسته ،برخورداری از امکانات ورزشی مناسب ، شرایط محیطی مناسب و سر انجام دسترسی به متخصصین علوم ورزشی اشاره کرد.

بنابرین هدف اصلی شناسایی استعداد ، شناسایی و انتخاب ورزشکارانی است که بیشترین توانایی را برای رشته خاص دارا باشد . اکثر استعداد یابی ورزشی در سن نوجوانی انجام می شود.

 

علم استعداد یابی

بسیاری از والدین علاقه مند هستند تا کودکانشان موفقیت در یک رشته ی ورزشی را تجربه کنند . برخی والدین حتی ممکن است تمایل داشته باشند کودک خود را در سطح نخبگان ورزشی و قهرمانان ملی و بین المللی ببینند.

پیشرفت از سطوح ابتدایی به نخبگی در ورزش فرایندی بسیار پیچیده است. این فرایند نبازمند شناسای و انتخاب افراد با استعداد است که شرایط لازم جسمانی،مهارتی و رفتاری برای موفقیت در ورزش خاص را داشته باشند.

فرآیند کشف ورزشکاران با استعداد با شرکت در یک برنامه تمرینی سازمان دهی شده ،یکی از مهمترین موضواتی است که امروزه در ورزش مطرح می شود. بنابرین در ورزش به عنوان یک هنر کشف افراد با استعداد و انتخاب آنها در سنین پایین و سپس هدایت ،کنترل و ارزیابی آنها در صعود به بالاترین سطح از مهارت اهمیت زیادی دارد .بنابرین برای فرآیند استعداد یابی در ورزش معیارهای خاصی مورد نیاز است که از آن جمله می توان به ویژگی های سلامت کامل جسمانی و روانی ، برخورداری از اندازه ی پیکر سنجی مناسب ، ویژگی های وراثتی بر جسته ،برخورداری از امکانات ورزشی مناسب ، شرایط محیطی مناسب و سر انجام دسترسی به متخصصین علوم ورزشی اشاره کرد.

بنابرین هدف اصلی شناسایی استعداد ، شناسایی و انتخاب ورزشکارانی است که بیشترین توانایی را برای رشته خاص دارا باشد . اکثر استعداد یابی ورزشی در سن نوجوانی انجام می شود.

 

مزایای استعدادیابی

 سایر متخصین و مربیان با تجربه مزایای استعدادیابی ورزشی را چنین بیان میکنند :

۱- از زمان مورد نیاز برای رسیدن به اوج عملکرد ورزشی توسط افراد برگزیده میکاهد.

۲- از صرف حجم بالایی از کار ، انرژی از سوی مربی جلوگیری میکند . ورزشکارانی که توانایی بالاتری دارند کارایی برنامه های تمرینی مربی را بالا می برند.

۳- تعداد ورزشکارانی را که هدف آنها رسیدن به سطوح بالای عملکرد ورزشی است و نیز تمایل به رقابت در آنها را افزایش می دهد.

۴- با این عمل افراد ورزشکار احتمالا نتایج بهتری را به دست می آورند و این مانع از سرخوردگی آنها به سبب عدم موفقیت می شود. به سبب شناسلیی صحیح افراد عملکرد مفید ورزش قهرمانی آن رشته می شوند.

0-     افراد جذب مربیان بسیار کارامد تیم های بزرگ و مهم می شوند و بعضی در اختیار روانشناسان ورزشی قرار می گیرند.

 

فرآیند استعداد یابی

فرایند استعدادیابی یک روش علمی و منظم در جهت گزینش علمی میباشد. استعدادیابی میتواند خیلی ساده و یا بسیار ماهرانه و استادانه انجام شود. اجرای تست های بیو شیمیایی برای بررسی تعیین عدم سازگاری به تمرین در بخش سلامت سنجی فرآیند عمومی استعداد یابی ورزشی ضروری به نظر می رسد . این تست ها شامل اندازه گیری هموگلوبین ، هماتروکریت، تعداد لنفوسیت ها ، نوتروفیل ها ، میزان کورتیزول و… که باید توسط پزشکان سلامت به اجرا در آیند. بی تردید با توجه به تفاوت های زیادی که در بین ورزش ها وجود دارد نیاز است استعداد یابی امروزه با دقت زیاد و لحاظ نمودن شاخص های بیشتر انجام پذیرد.

انگشتان دست و استعداد ورزشی

دانشمندان به تازگی دریافته اند که می توان از روی شکل ظاهری انگشت افراد به میزان استعداد آنها و حتی موفقیت آنها در رشته های خاصی ورزشی  پی برد!                                                                                     

این پژوهش گران طی یک مطالعه ی گسترده دریافته اند که انگشتان دست زنان با توانایی آنها در ورزش های  مثل فوتبال  دومیدانی و تنیس در ارتباط است. افرادی که انگشت دوم یا همان انگشت کوچک در آنها کوتاه تر است استعداد کم تری در ورزش های یاد شده دارند و بلند تر است معمولا جزو افراد موفق هستند. جالب تر آن که قهرمانان در این رشته های ورزشی دارای انگشت دوم بلند تری نسبت به سایرین هستند. آنها می گویند شناسایی این رابطه کمک خواهد کرد تا در سن کودکی و نوجوانی با توجه به شکل ظاهری  افراد بتوان استعداد هایآنان را پیش بینی کرد.     

                                      

نقش والدین در ورزش کودکان
تشویق دانش‌آموزان به ورزش در دوران تحصیل می‌تواند عادت‌های مناسبی در آنها ایجاد و سلامتی آنان را در طول دوران زندگی تضمین کند .

والدین نقش بسیار مهمی در آمادگی بدنی و تشویق بچه‌ها به فعالیت بدنی ایفا می‌کنند. معمولاً آنها بزرگ‌ترین الگو و سرمشق فرزندان‌شان هستند و از آنجا که بچه‌ها از طریق نمونه و مثال مسائل را بهتر درک می‌کنند، والدین باید الگوهای مناسبی برای فرزندان‌شان باشند. تحقیقات نشان می‌دهد شرکت کردن والدین در فعالیت‌های بدنی می‌تواند سبب افزایش حضور فرزندان‌شان در این فعالیت‌ها شود. والدین می‌توانند از طریق دستورالعمل‌های زیر الگوهای مطلوبی برای فرزندان‌شان باشند:

فعالیت بدنی منظم می‌تواند سبب حفظ سلامتی شود، اعتماد به نفس را افزایش دهد و تصور مثبت و مناسبی نسبت به خویشتن در فرد ایجاد کند. با توجه به روند رو به رشد چاقی در دانش‌آموزان و عواقب و مشکلات ناشی از آن از جمله بیماری‌های قلبی – عروقی، مشکلات اسکلتی – عضلانی، دیابت و … لازم است مربیان و والدین توجه ویژه‌ای به فعالیت کودکان و نوجوانان داشته باشند تا نسل آینده ما در این زمینه با بحران مواجه نشود.
تشویق دانش‌آموزان به ورزش در دوران تحصیل می‌تواند عادت‌های مناسبی در آنها ایجاد و سلامتی آنان را در طول دوران زندگی تضمین کند.


راهکارهای مؤثر
والدین نقش بسیار مهمی در آمادگی بدنی و تشویق بچه‌ها به فعالیت بدنی ایفا می‌کنند. معمولاً آنها بزرگ‌ترین الگو و سرمشق فرزندان‌شان هستند و از آنجا که بچه‌ها از طریق نمونه و مثال مسائل را بهتر درک می‌کنند، والدین باید الگوهای مناسبی برای فرزندان‌شان باشند. تحقیقات نشان می‌دهد شرکت کردن والدین در فعالیت‌های بدنی می‌تواند سبب افزایش حضور فرزندان‌شان در این فعالیت‌ها شود. والدین می‌توانند از طریق دستورالعمل‌های زیر الگوهای مطلوبی برای فرزندان‌شان باشند:
-شرکت منظم و مستمر در فعالیت‌های بدنی.
-اختیار دادن به فرزندان‌شان برای انتخاب ورزشی که به آن علاقه‌مندند.
-کمک به درک تفاوت‌های فرم بدن و میزان توانایی.
-تقویت فاکتورهای اجتماعی در کنار فاکتورهای جسمانی.
-کمک به فرزندان‌شان جهت توسعه مهارت‌ها و استراتژی‌ها در تطبیق با محیط‌های گوناگون برای انجام فعالیت بدنی.
-درگیر کردن فرزندان‌شان در فعالیت‌های درون منزل از قبیل کار در باغچه، شستن ماشین یا تمیز کردن خانه.
-پیاده‌روی در مسافت‌های کوتاه به جای استفاده از ماشین.
-تشویق فرزندان به پیاده‌روی‌های منظم در اطراف خانه.
-محدود کردن زمان تماشای تلویزیون و سایر کارهای بی‌تحرک از قبیل بازی‌های کامپیوتری به کمتر از
۲ ساعت در روز. عادات مناسب بهتر است که زودتر شروع شوند. بچه‌های کوچک به صورت طبیعی فعال‌اند. بنابراین بر روی استعداد و علاقه آنها برای فعالیت بیشتر کار کنید. این پیشنهادات نیز می‌توانند شما را یاری دهند:
هر زمان که ممکن است خواسته فرزندتان در ارتباط با فعالیت جسمانی را برآورده کنید. برای مثال، هر زمان که خواستند برای بازی، به خصوص بازی‌های توپی همراهی‌شان کنید. به بچه‌های خود چگونگی انجام دادن مهارت‌های پایه ورزشی از قبیل پرتاب توپ، لی‌لی و پرش را آموزش دهید. تحقیقات نشان داده‌اند بچه‌هایی که از نظر مهارت‌های پایه ضعیف هستند، از انجام فعالیت‌های ورزشی سرباز می‌زنند.
بچه‌های خود را به زمین بازی محل خود ببرید. خودتان را نیز درگیر کنید. تاب و سرسره گزینه‌های مفرحی هستند و احتمالاً سبب می‌شوند شما زمان طولانی‌تری را با فرزندتان به بازی بپردازید، چون خودتان نیز از آن لذت می‌برید.
رشته‌های ورزشی مختلفی را متناسب با سن بچه‌ها انتخاب کنید. بسیاری از فعالیت‌ها برای کودکان نوپا و تازه راه‌افتاده مناسب‌ترند. از قبیل ژیمناستیک و فوتبال.
اطمینان حاصل کنید برخی از فعالیت‌ها باعث فعالیت جسمانی نیز می‌شوند. برای مثال شما می‌توانید با فرزندان‌تان به منظور خرید، پیاده‌روی کنید.

تجربه فعالیت‌های متنوع
بچه‌های خود را در معرض انواع گوناگون فعالیت‌ها و رشته‌های ورزشی قرار دهید. ممکن است علاقه یا استعداد آنها را برای حداقل یک رشته ورزشی (یا حتی بیشتر از یک رشته) کشف کنید.
رشته‌های گوناگون شامل فعالیت‌هایی است که توازن و نرمی و روانی حرکت را از قبیل ایروبیک و ژیمناستیک درگیر می‌کنند یا رشته‌هایی که نیاز به هماهنگی دست و چشم دارند (مانند کریکت و فوتبال) یا آنهایی که به توان عضلانی نیاز دارند (مانند دوومیدانی). با مربی ورزش فرزندتان مشورت کنید. آنها ممکن است علاقه یا استعداد خاصی در بچه شما پیدا کرده باشند که می‌تواند به شما در توسعه آن استعداد کمک کند.
 
فرزندتان را حمایت کنید
برخی بچه‌ها از رشته‌های ورزشی سازمان‌یافته مانند بسکتبال و فوتبال لذت می‌برند. داشتن حس و روحیه ورزشی یکی از آسان‌ترین راه‌های ادامه فعالیت تا بزرگسالی است.
راه‌هایی که از طریق آن می‌توانید علایق ورزشی فرزندتان را تقویت کنید، عبارتند از:
-کمک به آنان برای تمرین مهارت‌های ورزشی
-شرکت در مسابقات به اندازه توان شما
-قدردانی از تلاش آنها، چه برنده شوند، چه بازنده
-در صورت امکان فرزندان‌تان را به تماشای مسابقات حرفه‌ای ببرید. با این کار، آنها می‌توانند از قهرمانان رشته مورد علاقه‌شان الگوی مناسبی بگیرند.

فعالیت‌های بدنی در زمستان
فعال بودن در روزهای آفتابی ساده است، اما اکثر افراد تمایل دارند در طول زمستان در خانه‌های‌شان بمانند. موارد زیر برای فعال ماندن در ماه‌های سرد نیز پیشنهاد می‌شوند:
با پیاده‌روی در فصل سرما به فرزندتان فرصت دهید تا مشاهده کنند وقتی هوا آفتابی نیست، طبیعت به چه شکلی درمی‌آید. برای مثال، ساحل دریا در زمستان قطعاً ارزش دیدن دارد.
برف‌بازی در فصل‌‌های سرد بسیار مفرح است. چکمه، بارانی و دستکش خود را بپوشید و با بچه‌های خود برای بازی بیرون بروید.
بسیاری از فعالیت‌های جسمانی از قبیل شنا، ترامپولین، تنیس روی میز و کریکت می‌توانند در فضاهای سرپوشیده نیز انجام شوند. گزینه‌های مناسب در اطراف منزل‌تان را بیابید.
برخی رشته‌های ورزشی از قبیل اسکی نیز برای این فصول طراحی شده‌اند.
مواردی که والدین باید به خاطر بسپارند:
از نظر انجام فعالیت بدنی الگوی مناسبی برای فرزندتان باشید.
فعالیت‌های بدنی تفریحی را در قالب برنامه‌های خانوادگی بگنجانید. به عنوان مثال بادبادک هوا کردن و …
فرزندتان را با رشته‌های ورزشی متنوعی که امکان انجام آنها برای‌تان وجود دارد، آشنا کنید.

نسلی آماده
نگرش و برخورد مثبت به فعالیت و آمادگی بدنی و استعداد یابی باید در سال‌های اولیه زندگی کودکان وجود داشته باشد و ضروری است از نظریات و دیدگاه‌های جدید و ارزشمند در این زمینه استفاده شود. با ارتقای سطح آمادگی بدنی فرزندان‌مان می‌توانیم کمک به ایجاد نسلی از کودکان کنیم که می‌توانند از فواید فعالیت و تمرین‌های بدنی منظم سود ببرند.

  

منابع :www.padida.ir

 

 

ارسال نظر