X بستن تبلیغات
X بستن تبلیغات
header
متن مورد نظر

اهداف اتاق بازرگانی بین المللی

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

اکثر مقررات و ضوابط مورد عمل در بازرگانی بین المللی ازجمله مقررات مربوط به حمل و نقل کالاها و اعتبارات اسنادی و ضمانت های بانکی توسط اتاق بازرگانی بین المللی تدوین و در سطح جهانی مورد قبول واقع است. کارنه Admission Temporafe (ATA) محصول اقدامات دفتر بین المللی اتاقهای بازرگانی ICC international Bureau of Chambere of Commerece است که از سازمان های وابسته به اتاق می باشد. حل و فصل اختلافات بازرگجانی را توسط دیوان داوری اتاق بازرگانی بین المللی به طور مستمر انجام می شود بسیاری از مشکلات را در روابط مالی بین مؤسسات خصوصی و حتی دولتی کشورها مرتفع می کند.

فصل اول

«I.C.C»

«اهداف اتاق بازرگانی بین المللی»

اتاق بازرگانی بین المللی سازمانی غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۱۹ توسط جمعی از فعالین و صاحب نظران در تجارت بین المللی به منظور دستیابی به اهداف زیر تشکیل یافته است.

۱ – تسهیل فعالیت های بازرگانی بین المللی و تلاش در جهت از میان برداشتن موانع و مشکلات توسعه آن

۲ – تقویت سیستم اقتصاد بازار بر مبنای رقابت بین مؤسسات بازرگانی

۳ – تسریع در پیشرفت اقتصادی کشورها اعم از توسعه یافت و در حال توسعه با تأکید بر مشارکت کلیه کشورها در فعالیت های اقتصادی جهانی

۴ – یکسان سازی مقررات بازرگانی بین المللی از طریق تدوین مقررات محتدالشکل

۵ – آموزش مبانی تجارت بین المللی از طریق برقراری سمینارها و انتشار کتب و نشریات

۶ – کوشش در حل اختلاف بازرگانی بین المللی از طریق داوری و فراهم ساختن امکان سازش بین طرف های ذینفع

الف) موقعیت بین المللی اتاق:

اتاق بازرگانی به اقتضای اهدافی که تعقیب می کند با کلیه سازمانهای ذیربط و فعال در امور بازرگانی بین المللی بسیار نزدیک دارد. سازمان ملل متحد و مؤسسات تابعه آن از اتاق به عنوان یک نماد مشورتی مجرب و مجهز استفاده می کنند.

اتاق در کلیه شرکت های جهانی مربوط به توسعه بازرگانی نقش موثر دارد و در بسیاری از موارد عهده دار عنوان و وظیفه سخنگو و مدافع بخش خصوصی است.

اکثر مقررات و ضوابط مورد عمل در بازرگانی بین المللی ازجمله مقررات مربوط به حمل و نقل کالاها و اعتبارات اسنادی و ضمانت های بانکی توسط اتاق بازرگانی بین المللی تدوین و در سطح جهانی مورد قبول واقع است. کارنه Admission Temporafe (ATA) محصول اقدامات دفتر بین المللی اتاقهای بازرگانی ICC international Bureau of Chambere of Commerece است که از سازمان های وابسته به اتاق می باشد. حل و فصل اختلافات بازرگجانی را توسط دیوان داوری اتاق بازرگانی بین المللی به طور مستمر انجام می شود بسیاری از مشکلات را در روابط مالی بین مؤسسات خصوصی و حتی دولتی کشورها مرتفع می کند. اتاق بازرگانی بین المللی در مذاکرات طولانی و مطالعات گسترده ای که منتهی به تدوین سند نهایی GATT و اخیراً ایجاد سازمان بازرگانی جهانی (wto) World Trade Organization

ب) سازمان اتاق:

شورای اتاق بازرگانی بین المللی که عالی ترین رکن آن اتاق است از نمایندگان کمیته های ملی تشکیل می شود ریاست فعلی شورا با آقای Rahmi m.koc رئیس یکی از بزرگترین گروههای مالی و صنعتی ترکیه است. شورا سالی دو بار تشکیل جلسه می دهد. سیاستهای کلی اتاق توسط شورا تعیین می شود.

اداره امور اتاق توسط دبیرکل و زیر نظر یک هیأت اجرایی انجام می شود. هیأت اجرایی مرکب از ۱۵ تا ۲۱ عضو است که توسط شورا برای سه سال انتخاب می شوند. هر سال انتخاب یک سوم اعضاء تجدید می گردد. هیأت اجرایی که سالی چهار بار تشکیل جلسه م دهد مسئول اجرای سیاستهای کلی اتاق و تنظیم برنامه هایی است که بایستی در طول سال به مورد اجرا گذاشته شود.

دبیرکل اتاق که ریاست دبیرخانه را به عهده دارد توسط شورا انتخاب می گردد. دبیرکل در کلیه مراجع و مجامع به عنوان نماینده اتاق شناخته می شود. دبیرکل اتاق آقای J.C.ROUHER است که از نوامبر ۱۹۹۰ به این سمت انتخاب شده است. آقای روئر قبلاً سمت های حساس در دولت فرانسه و در مؤسسات بزرگ خصوصی آن کشور داشته است.

ج) عضویت در اتاق:

عضویت در اتاق و مشارکت در فعالیت های آن از طریق کمیته های ملی انجام می شود. در حال حاضر در بیش از شصت کشور جهان کمیت های ملی اتاق بازرگانی بین المللی فعال هستند. (کمیت های ملی در کشورهای آرژانتین – استرالیا – اتریش – بنگلادش – بلژیک – برزیل – بورکینافاسو – کامرون – کانادا – شیلی – چین – کلمبیا – ساحل عاج – قبرس – دانمارک – اکوادور – مصر – فنلاند – فرانسه – گابن – آلمان – یونان – ایسلند – هند – اندونزی – ایران – ایرلند – اسرائیل – ایتالیا – ژاپن – اردن – کرده – کویت – لبنان – لوکزامبورگ – لیتوانی – ماداگاسکار – مکزیک – مراکش – هلند – نیجر – نروژ – پاکستان – پرو – پرتغال – عربستان سعودی – سنگال – سنگاپور – آفریقای جنوبی – اسپانیا – سریلانکا – سوئد – سوئیس – سوریه – توگو – تونس – انگلستان – آمریکا – اروگوئه – ونزوئلا – گینه – روسیه – یوگوسلاوی، زئیر تشکیل شده اند.

در کشورهایی که کمیته ملی تشکیل شده است فضایی در تجارت بین المللی می‌تواند مستقیماً به عضویت اتاق پذیرفته شوند. اتاق های بازرگانی، بانکها – بیمه ها – شرکت های حمل و نقل و بزرگترین گروههای صنعتی و بازرگانی در بسیاری از کشورهای جهان عضو اتاق بازرگانی بین المللی هستند. اعضای اتاق بازرگانی می توانند در سمینارها، کنفرانس ها و کنگره های اتاق در نقاط مختلف جهان تشکیل می شود شرکت نمایند. کنگره های اتاق که هر سه سال یکبار در یکی از شهرهای بزرگ جهان تشکیل می گردد. بهترین فرصت را برای آشنایی و ایجاد تماس بین بازرگانان کشورهای مختلف ایجاد می کند.

د) دو فعالیت ویژه اتاق:

در بین راه کارهایی که اتاق برای انجام برنامه ها و تحقق اهداف خود از آنها استفاده می کند می توان از دو راه کار اساسی نام برد.

۱ – تعمیر و جمع آوری رویه ها و عرف های تجاری در زمینه انواع فعالیت های تجارتی و تنظیم و تدوین آنها به صورت «مقررات متحدالشکل» که اثر مهم و وسیعی در یکسان سازی و قاعده مند کردن و نمایشگاه تسهیل مراودات تجاری دارد.

۲ – تشکیل چند سازمان تخصصی دائمی و مستقل در چارچوب تشکیلات اتاق مانند مؤسسه حقوق و رویه تجاری، یا مرکز کارشناسی بین المللی که کار آنها ارائه خدمات تخصصی در زمینه بازرگانی بین المللی است، که در بین این سازمان ها «دیوان بین المللی داروی اتاق»مهم تر و قدیمی تر است و در عمل موفقیت های زیادی کسب نموده است، نظام داوری اتاق یک نظام داوری اتاق یک نظام پیشرو، شاخص واژگذار در عرصه داوری بین المللی به شمار می رود.[۱]

هـ) نشریات اتاق:

اتاق بازرگانی بین المللی نشریات متعددی در زمینه های مختلف مربوط به بازرگانی بین المللی منتشر کرده است. نشریات اتاق به زبان های انگلیسی – فرانسه، اسپانیولی و بعضاً به زبان های دیگر انتشار می یابد. علاوه بر این کمیته های ملی نیز اقدام به ترجمه نشریات اتاق به زبان های خود می کنند. از جمله کمیته ایرانی تعداد قابل ملاحظه ای از نشریات اتاق را به زبان فارسی ترجمه و در سطح وسیع منتشر کرده است.

 

 

فصل دوم

کمیسیون ها و سازمان های اتاق

الف) کمیسیون تخصصی اتاق:

نظر به گسترش و تنوع فعالیت های اتاق – برای بسیاری از امور تخصصی کمیسیون های خاصی در دبیرخانه اتاق تشکیل یافته اند – در این کمیسیون ها کارشناسان برجسته از ملیت های مختلف فعالیت دارند –  کمیسیون های مزبور جلسات مرتب دوره ای در پاریس و یا در صورت اقتضاإ در محل های دیگر جهان تشکیل می دهند کمیته های ملی می توانند بر حسب توجه و علاقه ای که نسبت به یک موضوعات مورد رسیدگی دارند به این جلسات نماینده بفرستند.

کمیته ایرانی نیز از این فرصت استفاده می کند و در موارد لزوم نمایندگانی برای ارائه نظرات کارشناسی اعضای خود به جلسات کمیسیون اعزام می دارد. مشارکت کارشناسان ایرانی در نتیجه کار بعضی کمیسیون ها مؤثر و مورد تقدیر بوده است.

ازجمله کمیسیون های تخصصی اتاق عبارتند از

۱ – کمیسیون سیاست بازرگانی

Commission on international trade Policy

۲ – کمیسیون خدمات مالی

Commission on Financial services

۳ – کمیسیون مؤسسات چند ملیتی و سرمایه گذاری بین المللی

Comission of Mattinational Enterprises and international Invesment

۴ – کمیسیون مالکیت صنعتی و هنری

Commission On Intellectual and Industrial Property

۵ – کمیسیون مالیات

Commission on Tazation

۶ – کمیسیون قوانین و عرف مربوط به رقابت

Commission on Law and Pradizes Relating to Competition

۷ – کمیسیون بیمه

Commission on insurance

۸ – کمیسیون محیط زیست

Commission on Envioment

۹ – کمیسیون انرژی

Commission on Energy

۱۰ – کمیسیون سیاستهای ارتباطی و اطلاعاتی

Commission on computing, Telecommunications and information policies

۱۱ – کمیسیون بازاریابی – تبلیغ و توزیع

Commission on Maketing, Advertising and distribution

۱۲ – کمیسیون حمل و نقل هوایی

Commission on Air Transport

۱۳ – کمیسیون حمل و نقل دریایی و زمینی

Commission on Martime and surface Transport

۱۴ – کمیسیون بازرگانی بین المللی

Commission on International commercial pradice

۱۵ – کمیسیون شیوه و عملکرد بانکداری

Commission on Banking Techinque and practice

۱۶ – کمیسیون داوری بین المللی

Commission on international Arbitration

ب) سازمان وابسته به اتاق:

اتاق بازرگانی بین المللی به منظور فعالیت در بعضی امور مؤسسات مستقلی تأسیس کرده است که هر یک منشاء‌خدمات پر اهمیتی در سطح بین المللی هستند. ازجمله این سازمان ها عبارتند از:

۱ – دیوان داوری اتاق بازرگانی بین المللی Ihe ICC Court of Arbitration دیوان داوری ICC بزرگترین مؤسسه داوری بین المللی است که داوری در اختلافات بازرگانی بین المللی را سازمان می دهد. دیوان به انجام داوری و صدور رأی اقدام نمی کند بلکه خدمات مورد نیاز برای جریان و انجام یک داوری را، از قبیل ارسال مراسلات و مبادله لوایح و ثبت و ابلاغ آراء، از طریق دبیرخانه خود در پاریس ارائه می کند. لازم به تذکر است که داوران در رسیدگی به موضوع اختلاف و صدور رأی استقلال کامل دارند ولی مؤظف هستند که مقررات دادرسی دیوان را رعایت کنند و دیوان از این لحاظ بر جریان داوری نظارت می کند.

دیوان داوری ICC . در سال ۱۹۲۳ به وجود آمده است و هر سال تعداد قابل توجهی از اختلافات بازرگانی بین المکللی را مرود بررسی قرار می دهد.

آرای داوری که در چهارچوب ضوابط و زیر نظر ICC صادر می شود در کشورهایی که کنوانسیون ۱۹۵۸ نیویورک راجع به اجرای آرای داوری بین المللی را امضاء کرده اند مانند آرای دادگاه های داخلبی آن کشورها لازم الاجرا است.

البته در مقررات بعضی از کشورها به طور صریح و یا به طور ضمنی ترتیب اجرای احکام دادگاههای خارجی و یا داوری هنای بین المللی پیش بینی شده است.

اخیراً متن قانون نمونه داوری دعاوی بازرگانی بین المللی توسط ICC و آنکتاد تهیه و به دولتها تحویل شده است که حتی المقدور و مقررات داوری خود را با آن هماهنگ سازند. این قانون نمونه در بعضی کشورها عیناً و یا با اصطلاحاتی مورد تصویب مراجع قانونگذاری قرار گرفته است.

از مشخصات دیوان داوری ICC محرمانه بودن جریان رسیدگی – حق انتخاب داور و حق انتخاب محل داوری توسط طرفین اختلاف و تجربه سالیان متمادی فعالیت این دیوان می باشد.

طبق مقررات دیوان داوری ICC رعایت آرای صادره توسط داوران باید از نظر رعایت قواعد شکلی به تأیید دیوان برسد. اما دیوان در ماهیت و رأی داوران هیچ گونه دخالتی نمی کند دیوان با مشارکت نمایندگان کمیته های ملی ماهی یکبار تشکیل جلسه می دهد. کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی هم در آن نماینده دارد.

۲ – شورای جهانی صنعت برای محیط زیست –

World Industry Councilfor the Environment (WICE)

اتاق بازرگانی بین المللی شورای جهانی صنعت برای محیط زیست را تشکیل داد تا از علایق بازرگانی در مسائل محیط زیستی حمایت نماید – ویس (WICE) رابطه نزدیکی با دولتها و سازمان های بین المللی برقرار می کند و پیشرفت های حاصله در زمینه حفظ محیط زیست را به اطلاع می رساند.

۳ – دفتر بین المللی دریایی

ICC International Maritime Bureau (IBM)

هدف این دفتر که در سال ۱۹۸۱ در لندن تأسیس شد سعی در پیشگیری از تخلف و تقلب در روابط بازرگانی دریایی است. این دفتر اطلاعات مختلف مربوط به فعالیت های تجاری در دریا و رفت و آمد کشتی ها را جمع آوری می کند و در اختیار اعضای خود قرار می دهد. اعضای این دفتر می توانند به کمک دفتر اطلاعات مورد نیاز راجع به آنچه برای کشتی حامل کالای آنها رخ داده است بدست آورند.

۴ – مرکز همکاری دریایی

ICC center for maritime corporation (CMC)

هدف این مرکز تسهیل و توسعه ارتباط بین المللی در زمینه های مختلف صنعت کشتی رانی است. کمکهای کارشناسی و آموزشی این مرکز در سطوح مختلف در اختیار مؤسسات و دولتهایی قرار می گیرد که قصد ایجاد همکاری و تأسیس شرکت های کشتیرانی مختلط دارند.

۶ – دفتر تقلب بازرگانی

ICC Commercial Crime Bureau (CCB)

از آنجایی که فعالیت های IMB معمولاً محدود به صنعت دریانوردی است. دفتر تقلب بازرگانی در ژانویه ۱۹۹۲ بوجود آمد تا مطالبات بازرگانی در حیطخ بانکداری، سرمایه گذاری و بیمه و دیگر مواردی را که خارج از حیطه عمل IMB است تحت پوشش قرار دهد.

IMB، CMC، CIB،‌CCB زیر چتر سازمانی به نام ICC Comercial Crime Services (C.C.S)     -> C.C.S  CMC – CIB – C.C.B

۷ – مؤسسه حقوق و رویه تجارت بین المللی

ICC Institue of international Business Law and Practice

سال ۱۹۷۲ در پاریس شروع به کار کرده است. وظیفه اصلی آن بالا بردن سطح آشنایی بازرگانان به قوانین و عرف بین المللی در امور بازرگانی خارجی است. سمینارهای مختلف در زمینه داوری و قراردادهای بین المللی و مسائل حقوقی مربوط به تکنولوژی جدید تربیت می دهد.

۸ – مرکز کارشناسی بین المللی Intenational Center for Expertise این مرکز در سال ۱۹۷۶ تأسیس شده است – کارشناسان متخصص در زمینه های مختلف را در اختیار دادر.

۹- دفتر بین المللی اتاقهای بازرگانی

International Burau of Chambers of Commerce (IBCC)

این دفتر که در پاریس استقرار دارد ارتباط بین اتاقهای بازرگانی کشورها را اداره می کند. ازجمله اقدامات آن تنظیم سیستم معروف به کارخانه آ.ت.آ ATA است. کارخانه آ.ت.آ موجب استفاده از معافیت گمرکی و تسهیلات قابل توجه برای ورود وسایل و تأسیسات علمی و آموزشی و کالاهای مختلف به عنوان نمونه و یا جهت عرضه در نمایشگاههای بین المللی دارد.

۱۰ – مؤسسه انتشاراتی اتاق بازرگانی بین المللی

ICC Publishing S.A

مرکز این مؤسسه نیز در پاریس است.

 

مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی

ICC Uniform Customs and Practice for Pocumentary credits.

 

منبع :پدیدا بزرگترین مرجع علمی ایرانیان

ارسال نظر