X بستن تبلیغات
X بستن تبلیغات
header
متن مورد نظر

بانکداری

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

مقدمه

بانکهای ایرانی در حالی از گسترش بانکداری الکترونیک سخن می گویند که ایرانیان برای پرداخت هزینه های آب، برق، تلفن، گاز و انتقال پول از حسابی به حسابی دیگر وقت زیادی می گذارند و برای پرداخت و دریافت وجه نقد گاه ساعتها در صف می مانند.

اسکناس، چک و اسناد بانکی مهمترین ابزار انتقال مالکیت در سیستم بانکی است ولی در میان آنها اسکناس جایگاه ویژه ای دارد و ایرانیان اعتماد خاصی به آن دارند.

انتقال وجه نقد بدون حضور در بانک و پر کردن انواع و اقسام فرمها تقریبا غیر ممکن است. در اکثر موارد چندین روز طول می کشد تا وجه نقد حواله شده عملا به حسابی در شهری دیگر یا حتی در همان شهر واریز شود.

کامپیوتر بانکها عمدتا نقش ماشین حساب و دفاتر بانکی را بازی می کند و نمی توان از طریق شبکه اینترنت که حالا در ایران کم و بیش همه گیر شده وجوه نقدی را به جایی حواله یا به حساب کسی منتقل کرد

بانکداری

مقدمه

بانکهای ایرانی در حالی از گسترش بانکداری الکترونیک سخن می گویند که ایرانیان برای پرداخت هزینه های آب، برق، تلفن، گاز و انتقال پول از حسابی به حسابی دیگر وقت زیادی می گذارند و برای پرداخت و دریافت وجه نقد گاه ساعتها در صف می مانند.

اسکناس، چک و اسناد بانکی مهمترین ابزار انتقال مالکیت در سیستم بانکی است ولی در میان آنها اسکناس جایگاه ویژه ای دارد و ایرانیان اعتماد خاصی به آن دارند.

انتقال وجه نقد بدون حضور در بانک و پر کردن انواع و اقسام فرمها تقریبا غیر ممکن است. در اکثر موارد چندین روز طول می کشد تا وجه نقد حواله شده عملا به حسابی در شهری دیگر یا حتی در همان شهر واریز شود.

کامپیوتر بانکها عمدتا نقش ماشین حساب و دفاتر بانکی را بازی می کند و نمی توان از طریق شبکه اینترنت که حالا در ایران کم و بیش همه گیر شده وجوه نقدی را به جایی حواله یا به حساب کسی منتقل کرد.

در مقابل در بانکداری الکترونیک کارتها جای اسکناس، چک و اسناد بانکی را گرفته اند. با این کارتها می توان از فروشگاه محل خرید کرد، بدون مراجعه به بانک با استفاده از شبکه اینترنت پولی از حساب شخصی به حساب دیگری ریخت، قبض آب، برق، گاز، تلفن را پرداخت، بلیت هواپیما خرید و هزینه اقامت در هتل را داد.

بانکداری سنتی

هیچکدام از این کارها بدون پرداخت پول نقد در ایران عملی نیست. سیستم بانکی ایران هنوز به قلم و کاغذ متکی است و رایانه و دستگاه خود پرداز یا عابر بانکها (ATM) که مشتریان می توانند با کارتهای بانکی روزانه مقادیر معینی پول از حساب خود برداشت کنند، تنها مظاهر بانکداری الکترونیک هستند.

خودپرداز یا عابر بانک دستگاهی الکترونیکی است که مشتری از طریق آن با کارت پولی Debit Card که بانک صادر کرده، مبالغ محدودی وجه نقد از موجودی حساب شخصی برداشت و در موارد اندکی از فروشگاه ها خرید می کند.

البته به غیر از این کارتها، تلاش هایی از سوی چند شرکت برای صدور کارتهای اعتباری Credit Card صورت گرفته اما هیچکدام تا کنون موفقیت آمیز نبوده است.

کارتهای اعتباری کارتهایی هستند که دارنده کارت می تواند بدون داشتن موجودی در حساب بانکی و با استفاده از اعتبار بانکی، کالا و خدمات بخرد.

به عقیده کارشناسان، استفاده از این کارتهای الکترونیک بدون اصلاح اساسی سیستم بانکی و ایجاد بسترهای مورد نیاز نظیر خطوط ارتباطی مطمئن و پرسرعت، گسترش انواع کارتهای الکترونیکی اعتباری و غیر اعتباری و افزایش دستگاه های کارتخوان در مراکز خرید عملی نیست.

از همین رو به نظر نمی رسد به این سادگی استفاده از کارتهای الکترونیکی همه گیر شود و مردم حاضر شوند اسکناس های رنگارنگ را با کارت عوض کنند.

شبکه شتاب

بانکها برنامه پیوستن به یک شبکه واحد را آغاز کرده اند که امکان ارتباط بانکهای مختلف را با هم فراهم می کند. این شبکه که شتاب نام دارد، از سوی بانک مرکزی ایجاد شده اما فعلا هر بانک سیستم مخصوص به خود را دارد و بسیاری از بانکها ارتباطی با بانک کنار دستشان ندارند.

طرح شتاب در واقع شبیه بزرگراهی است که از طریق آن می توان به همه بانکها دسترسی داشت و دارندگان کارتها می توانند از هر بانکی بدون در نظر گرفتن صادر کننده حساب وجه برداشت کنند اما این طرح دارای مشکلاتی است، زیرا هر بانکی که سخت افزار دریافت اسکناس یعنی همان عابر بانک را نصب کرده کار مزد دریافت می کند و بانک صادر کننده کارت هیچ نفعی نمی برد.

\”نمی توان انتظار داشت بانک بدون هیچ منفعتی کارت صادر کند. در نظر گرفتن سود حداقلی برای صادر کننده کارت لازم است و گرنه دلیلی ندارد که بانک بدون دریافت سود کارت صادر کند.\”

مشکل دیگر این است که برای ایجاد پایانه فروش به خود بانکها هم مجوز داده شده تا شرکتهایی ایجاد و در این زمینه فعالیت کنند اما آقای مهدوی می پرسد: \”چه کسی می تواند با بانکهای قدرتمند دولتی رقابت کند؟\”

در عین حال، بانک های دولتی بدون هیچ توجیه منطقی با هم رقابت می کنند و هر کدام می گویند پیشگام بانکداری الکترونیک هستند و بهترین خدمات را در اختیار متقاضیان می گذارند.

انکداری الکترونیک

اگر بانکداری الکترونیک را استفاده از ابزارهای نوین برای ارائه خدمات پولی و بانکی تعریف کنیم، می بینیم آن در موارد اندکی با سیستم بانکداری ایران منطبق است.

در بانکداری سنتی میزان انباشت پول در یک دوره زمانی اهمیت دارد در حالی که در بانکداری الکترونیکی گردش پول تعیین کننده است. هدف بانکداری الکترونیک عدم مراجعه به شعبه بانک است. اما در ایران تقریبا بدون مراجعه به بانک هیچ کاری امکان پذیر نیست.

بانکهای صادرات با طرح سپهر، کشاورزی با طرح مهر، ملی با طرح سیبا، رفاه با طرح جاری همراه، ملت با طرح جام به فعالیت های محدود و شبه الکترونیکی دست زده اند.

این بانکها با صدور کارتهایی، مشتریان را به استفاده از آن تشویق می کنند در حالی که عملا این کارتها مزیت چندانی ندارند.

این کارت ها در چند سال گذشته رواج یافته اما فقط به میزان محدودی از تعداد مراجعه کنندگان مستقیم بانکها کم کرده و کمکی به کاهش استفاده از اسکناس نکرده است.

درایران سالانه به طور متوسط ۱۵ میلیون دلار صرف چاپ اسکناس می شود. عمر اسکناسها در ایران کمتر از دو سال است و سالانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون برگه اسکناس فرسوده سوزانده می شود.

علاوه بر آن۶۰ درصد مراجعه کنونی مردم به شبکه بانکی برای دریافت یا پرداخت پول نقد است.

کارشناسان معتقدند استفاده از کارت اعتباری بخش عمده ای از هزینه های استهلاک اسکناس و مراجعه به بانکها را کاهش خواهد داد.

ایران به عضویت ناظر سازمان تجارت جهانی پذیرفته شده است و خود را برای عضویت دائم آماده می کند بنابراین به عقیده کارشناسان، با وضعیت فعلی نمی تواند به موفقیت در بازار جهانی که به تجارت الکترونیکی مجهز است، امیدوار باشد.

 

 

 

مبادلات نقدی

مبادلات نقدی جایگاه ویژه ای در بانکداری ایران دارد و کارتهایی که در شبکه بانکی ایران به کار گرفته شده است نتوانسته باری از دوش اقتصاد کشور بردارد و معضل تبادل پولی کشور را حل کند.

با اجرای این شیوه فقط یک حلقه به حلقه های گذشته اضافه شده ولی کارت جایگزین پول نشده و بانکها از حجم پول در گردش کم نکرده اند.

\”با این کار به چرخه بانکی یک دستگاه اضافه شده که بانک هر روز باید مبالغی اسکناس در آن قرار دهد تا مشتریان بتوانند از این دستگاه ها مبالغی محدودی اسکناس دریافت کنند.\”

به گفته این کارشناس بانکداری الکترونیک، بانک ها به زعم خودشان می خواستند گردش کار را سریعتر یا بهتر کنند. ولی در عمل این اتفاق نیفتاده است.

پیش از به کارگیری عابر بانکها، مشتری پول را از بانک می گرفت و به فروشنده تحویل می داد و فروشنده نیز پول را به بانک برمی گرداند و مشتری دوباره پول را از بانک می گرفت و این چرخه ادامه داشت. حالا بانک ها یک حلقه به این زنجیره اضافه کرده اند. مشتری از خودپرداز بانک، اسکناس می گیرد، به فروشنده می دهد و فروشنده دوباره آن را به بانک برمی گرداند و بانک آن را در خود پرداز می گذارد و مشتری بانک دوباره پول را از خودپرداز می گیرد.

کارت های موجود فعلا در حد ابزار دریافت اسکناس از بانکهاست. برآوردها نشان می دهد که دارندگان کارتها به طور میانگین می توانند روزانه چهار بار و هر دفعه حداکثر ۵۰ هزار تومان اسکناس از حساب خود برداشت کنند.

البته برخی بانکها دستگاه های کارتخوان را در برخی فروشگاه ها و مراکز خرید نصب کرده اند و مشتریان آنها می توانند به جای پول نقد با همین کارت خرید کنند اما تعدادشان هنوز بسیار محدود است.

بر اساس آخرین آمار ۳۵۰۰ دستگاه خودپرداز(ATM) در بانکها و ۲۹ هزار دستگاه پایانه فروش(POS) در مراکز خرید نصب شده و ۱۰ میلیون کارت برای مشتریان صادر شده است.

البته تقریبا هیچکدام از این کارت ها اعتباری نیست و مشتریان بانک اگر هم تمام زیر ساخت ها فراهم باشد، نمی توانند بیش از موجودی حساب خود با کارت خرید کنند.

 

کارتهای بین المللی

کارتهای موجود در داخل کشور اعتبار دارد و امکان استفاده از آن در خارج از ایران وجود ندارد.

پیش از انقلاب بانکهای ایرانی قراردادهایی با موسسات بزرگ نظیر ویزا و مسترکارت داشتند ولی بعد از تحریم امریکا این قراردادها متوقف شد.

به عنوان نمونه بانک ملی ایران قراردادی با ویزا داشت که بر اساس آن بانک ملی موسساتی را معرفی می کرد که کارت ویزا را بپذیرند و این بانک تضمین کننده مطالبات مشتریان ایرانی بود و در نهایت تمام پرداخت های خود را از ویزا دریافت می کرد.

هم اکنون بانک مرکزی ایران با همکاری یک بانک اروپایی طرحی آزمایشی را در دست اجرا دارد که کارتهای صادر شده از سوی بانکهای خارجی به جز بانکهای آمریکایی و اسرائیلی در ایران قابل استفاده خواهد بود.

این طرح آزمایشی در بیست مرکز نظیر هتلها اجرا شده و خارجیها می توانند بدون پرداخت پول نقد از کارتهای الکترونیک شخصی خود در ایران نیز استفاده کنند.

اگر این طرح گسترش یابد تا حدودی مشکل اصلی گردشگران خارجی که به ایران می آیند، برای پرداخت برخی هزینه ها نظیر هزینه اقامت هتل حل خواهد شد.

در مرحله دوم پیش بینی شده که شهروندان ایرانی از بانکهای داخلی تقاضای کارتهای اعتباری بین المللی بکنند و با تضمین بانکهای ایرانی کارت بین المللی برایشان صادر شود تا از مزایای آن در کشورهای دیگر استفاده کنند.

مرحله نهایی این طرح حل و فصل اختلافات با آمریکا و برطرف شدن تحریم اقتصادی است که با وضعیت موجود چشم انداز روشنی برای آن وجود ندارد.

چشم انداز آینده

مقامات دولتی نبود فرهنگ عمومی و عدم وجود زیر ساختهای مورد نیاز را علت اصلی فراگیر نشدن بانکداری الکترونیک در ایران عنوان می کنند اما آقای مهدوی، کارشناس مسایل بانکی، می گوید: \”بخشی از مشکل به ضعف زیر ساختهای فنی برمی گردد ولی تا زمانی که منافع سازمانها و اشخاص تامین نشود نمی توان امید چندانی به فراگیر شدن بانکداری الکترونیک داشت.\”

بانک مرکزی به بانکها دستور داده است برای کاهش مراجعه مردم به باجه های بانکی دستگاه های خودپرداز نصب کنند. اما به گفته آقای مهدوی، اگر منافع حلقه های مختلف زنجیره از بانک ها و مردم عادی گرفته تا فروشگاه ها و شرکتهایی که خدمات ارائه می دهند، تامین نشود نمی توان با دستور از بالا بانکداری الکترونیک را گسترش داد.

بانکداری الکترونیکی به خاطر تجارت سنتی حاکم بر کشور راه درازی در پیش دارد و تا زمانی که بقالیها و فروشگاه های کوچک و بزرگ کشور که بیشترین حجم خرید و فروش را در دست دارند به داشتن دستگاه های کارتخوان متقاعد نشوند و منافع بانک ها، مشتریان و سرویس دهندگان تامین نشود امکان فراگیر شدن بانکداری الکترونیک در حد شعار باقی خواهد ماند.بانکداری پر سودترین و مطمئن‌ترین سرمایه‌گذاری در ایران است .در این صورت رقابت بین بانک‌ها نیز بیشتر خواهد شد، چون در حال حاضر بانکداری پرسودترین و مطمئن ترین نوع سرمایه‌گذاری در کشور است.

تصمیم اخیر رئیس جمهور در خصوص کاهش نرخ  سود بانکی، تصمیمی درست و مثبت است که در زمینه صادرات و واردات به بهتر شدن اوضاع تولید کنندگان داخلی کمک خواهد کرد.کاهش نرخ  سود لازمه کاهش قیمت تمام شده تولیدات است.

نیاز شرکت های تولید کننده و کارخانجات به توسعه و نوسازی و به روز کردن صنعت را امری اجتناب ناپذیر و لازم دانست و افزود: هر چقدر کارخانجات تولیدی مجبور باشند درصد بیشتری را تحت عنوان نرخ سود تسهیلات به بانک‌ها بپردازند دیگر جایی برای یپشرفت نمی ماند.در بررسی هایی که صورت گرفت و گزارشاتی که از بانک ها دریافت شد، مجموع عوامل از جمله وام و تسهیلات واگذار شده چه به صورت دراز مدت و کوتاه مدت و چه به صورت حساب های بدون سود مثل حساب های  جاری و قرض الحسنه ها مشخص شد که عملا هزینه های بانک‌ها زیر ۵ درصد است.

در جهت کاهش نرخ سود بانکی، ادامه کاهش آن تا ۸ درصد را با توجه به عوامل دیگر لازم دانست و گفت: با کاهش نرخ سود بانکی، می توان کالاها را ارزانتر نیز تولید کرد و از سویی قدرت رقابت بین بانک ها نیز افزایش می یابد چون در حال حاضر بانکداری در کشور پرسودترین ومطمئن ترین نوع سرمایه گذاری است.

آزمون بانکداری الکترونیکی  

۱-      وظایف اصلی پول را نام ببرید؟

۲-      استفاده از کارتهای پلاستیکی بجای اسکناس  چه مزایایی را در بر دارد

۳-      انواع کارت را از جنبه ها و طبقه بندیهای مختلف را نام ببرید.

۴-      اجزا تشکیل دهنده شبکه  خدمات کارت  بانک را نام ببرید.

۵-      تجهیزات مورد استفاده در مرکز مورد استفاده مشتری  را نام ببرید

۶-      گردش عملیات مالی در یک سیستم کارت در زمانیکه بانک صادر کننده و پذیرنده کارت دو بانک مجزا باشند را با رسم نمودار توضیح دهید

۷-      نحوه افتتاح و واریز به حساب در شعبه اینترنتی را توضیح دهید.

۸-      خدماتی که تلفنبانک مسکن ارائه می کند را مشروحا\” توضیح دهید

۹-      نگرش و دریافتهای شخصی خود را از بانکداری الکترونیکی بیان فرمایید

۱۰-  بین چاپ و توزیع اسکناس و ایران چکهای با مبالغ بالا با بانکداری الکترونیکی چه رابطه ای وجود دارد  

بانکداری الکترونیکی مانع اصلی اختلاس در کشور 

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:افزایش دقت و سلامت کاری را می توان از ویژگی های بانکداری الکترونیکی برشمرد و جلوگیری از اختلاس یکی از پدیده‌‏هایی است که با این سیستم حل خواهد شد.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، از خبرگزاری سلام، داوود دانش جعفری ، وزیر امور اقتصادی و دارایی ،با تاکید بر این که بانکداری الکترونیکی پدیده‌‏ای است که استفاده از آن به نفع همه است، گفت: بانکداری الکترونیکی می‌‏تواند در جهت کاهش هزینه‌‏های دولت قدم‌‏های موثری بردارد.

وی ، با اشاره به هزینه‌‏های فراوان چاپ اسکناس که با وجود بانکداری الکترونیکی کاهش می‌‏یابد، تاکید کرد: بحث پرداخت قبوض آب، برق ،‌‏ تلفن و گاز علی رغم توسعه سیستم تلفن بانک همچنان با مراجعه مردم به بانک‌‏ها با مشکلاتی مواجه است که با وجود بانکداری الکترونیکی مرتفع می‌‏شود.

دانش جعفری ، کاهش نقل و انتقال اسکناس به صورت مستقیم را در جهت بهداشت عمومی موثر دانست و گفت: طبق آمار به دست آمده سالانه ۳/۷ میلیارد اسکناس برگ در کشور در جریان است که با توجه به جمعیت ۷۰ میلیون در کشور ما، سرانه هر نفر ۱۰۰ برگ اسکناس می‌‏شود که این رقم در بین کشورهای صنعتی برای هر نفر ۱۲ تا ۱۶ برگ اسکناس و حتی در کشورهایی مانند هند و پاکستان بین ۴۰ تا ۵۰ برگ اسکناس است.

  شهرک بانکداری الکترونیک در دانشگاه صنعتی شریف راه‌اندازی می‌شود 

هفدهمین شهرک بانکداری الکترونیک با امضای تفاهمنامه همکاری بین بانک تجارت و دانشگاه صنعتی شریف در محل این دانشگاه راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش روابط‌عمومی بانک تجارت، براساس این تفاهمنامه که به امضای آقای مقدم عضو هیات‌مدیره بانک تجارت و دکتر اکرامی معاون مالی- اداری دانشگاه صنعتی شریف رسید، بانک تجارت پروژه شهرک بانکداری الکترونیک را با استقرار شعبه ۲۴ساعته الکترونیکی و نصب تجهیزات مورد نیاز در این دانشگاه اجرا خواهد کرد. در مراسم امضای این تفاهمنامه، عضو هیات‌مدیره بانک تجارت هدف از راه‌اندازی شهرک‌های بانکداری الکترونیک در دانشگاه‌ها را، آشنا ساختن دانشجویان با بانکداری الکترونیک و فرهنگ‌سازی دانست، چرا که با گسترش خدمات الکترونیک و فناوری‌های نوین در جامعه علاوه بر اینکه بسیاری از هزینه‌ها کاهش خواهند یافت، رفاه بیشتری نیز برای مردم فراهم خواهد شد. در ادامه این مراسم، معاون اداری- مالی دانشگاه صنعتی شریف طی سخنانی عنوان داشت: امروزه ضرورت استفاده از بانکداری الکترونیک به خوبی احساس می‌شود و با تعامل و همکاری بیشتر دانشگاه و بانک، بستر مناسب برای گسترش و نهادینه کردن استفاده از فناوری‌های نوین در جامعه فراهم خواهد شد. براساس یکی از بندهای این تفاهمنامه بانک تجارت از پایان‌نامه‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا در زمینه‌های بانکداری الکترونیک و مباحث مرتبط، بنابر تشخیص بانک حمایت مالی خواهد نمود. همچنین در این پروژه برای کلیه دانشجویان این دانشگاه تجارت کارت جوان به صورت رایگان و با امکانات ویژه صادر خواهد شد که براساس آن کلیه خدمات مالی و بانکی دانشجویان به صورت الکترونیکی از طریق دستگاه‌های POS، ATM، وب‌کیوسک و همچنین پرداخت‌های اینترنتی صورت خواهد گرفت. 

 ایران با بانکدارى جهان همگام شود 

رئیس‌جمهورى آمریکا براى یک سال دیگر مصوبه توقیف دارایى‌هاى ایران در آمریکا را تـمـدید کرد که این موضوع مى‌تواند سرمایه‌هاى ایرانیان مقیم در خارج از کشور را با مشکل مواجه کند.

جــــــرج دبـــیـــلــــــو بــــــوش رئیس‌جمهور آمریکا براى یک سال دیگر توقیف دارایى‌هاى ایران در آمریکا که از زمان پیروزى انقلاب اسلامى ایران در سال ۱۹۷۹ تاکنون اعمال شده است را براى یک سال دیگر تمدید کرد. حکم توقیف دارایى‌هاى ایران در ۱۴ نوامبر سال ۱۹۷۹ توسط جیمى کارتر رئیس‌جمهور وقت آمریکا بعد از ده روز از تسخیر لانه جـاسـوسـى آمـریکا در تهران بدست انقلابیون و دستگیرى ۶۰ دیپلمات آمریکایى به مدت ۴۴۴ روز، اعمال شد.

تسخیر سفارت آمریکا در تـهـران منجـر بـه قطـع روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا در سال ۱۹۸۰میلادى شد و این مصوبه دولت آمریکا از همان زمان همه سـاله به مدت یک سال تمدید مــى‌شــود. کــاهـش نـرخ سـود سپرده‌‌هاى یک ساله در حد ۱۳ درصد، در مقایسه با نرخ تورم ۱۴ درصدی، باعث ضرردهى یک درصدى سپرده‌‌گذاران از طریق ســپـــرده‌‌گـــذاریدربــانک‌‌ها مى‌‌شود.ابداع اوراق مشارکت در سال ۷۳، به دلیل استفاده بخش خصوصى و نه دولتى و تامین مالى بخش صنعت هدف بود؛ اما در حــال حــاضــر ایــن چـنـیـن نیست.بازار اسلامی، نظامى مبتنى بر بانکدارى اسلامى است که قطعا با توجه به تحولات اخیر دنیا، نظام بانکدارى ایران نمى‌‌تواند با ساز و کارهاى سنتى همراه شده، اقتصاد کشور را متحول کرده و تعامل جهانى با استراتژى دانایى محور را پیش برد، مگر این‌‌که نظام بانکدارى کشور بتواند خود را با فضاى جدیدى که در کشور و در دنیا به وجود آمده، هماهنگ کند.از این جهت در‌‌ قانون برنامه چهارم، الکترونیکى شدن بانک‌‌ها جزء تـکلیفى است که نظام بانکى کشور و دولت باید آن را عملى کند.

بنابراین, باید هرچه بیشتر در جهت برخوردارى از تسهیلات جهانى که امروز هیچ‌‌گونه پولى را جابه‌‌جا نمى‌‌کند و تمامى مـبـادلات از طـریق ارتباطات الکترونیکى صورت مى‌‌گیرد، پیش رود.

 افزایش پرداختهای الکترونیکی در کشور  

معاون بازاریابی و فروش شرکت تجارت الکترونیک پارسیان از \”رشد قابل توجه\” پرداخت اینترنتی به‌وسیله کارتهای الکترونیکی بانکی در سه ماهه اخیر خبر داد.

\”مجید شکوهی\” گفت: هم اکنون پرداخت قبوض برق، آب و تلفن به خصوص تلفن همراه با استقبال خوب مردم روبرو شده و سازمانهای آب، برق و مخابرات و غیره همکاری مطلوبی برای افزایش پرداخت وجه قبوض از طریق اینترنت داشته‌اند.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی شرکت‌تجارت‌الکترونیک پارسیان، راه‌اندازی پرداخت‌های اینترنتی بتدریج می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش مراجعات مستقیم مردم به بانکها و سازمانهای دولتی، کاهش ترافیک و آلودگی هوا و تسهیل ارایه خدمات عمومی داشته باشد و به شفاف‌سازی انجام امور مالی توسط سازمانها کمک کند.

معاون بازاریابی و فروش شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با اشاره به مصوبات دولت برای فراگیر کردن ارایه خدمات پرداخت الکترونیکی، گفت: شرکت تجارت الکترونیکی پارسیان آمادگی کامل برای همکاری با سازمانهای دولتی و عمومی برای تسهیل پرداختها از طریق نصب دستگاههای کارتخوان یا فراهم کردن امکان پرداخت اینترنتی دارد.

وی افزود: با اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی مناسب و وسیعی که از طریق بانکها شده است، همه روزه شاهد استقبال بیش از پیش مردم برای استفاده ازخدمات بانکداری الکترونیکی و پرداخت اینترنتی هستیم.

وی اضافه کرد: در همین رابطه با سازمانهایی مثل شرکت گاز، معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و شهرداری مکاتبات مکرر و مستمری برای تسری خدمات مزبور انجام شده تا مردم بتوانند برای پرداخت قبوض گاز و جریمه و عوارض و سایر پرداخت‌های شهرداری نیز از طریق اینترنتی اقدام کنند.

 روش‌های نوین مشتری‌مداری و بازاریابی علمی در بانکداری ایران 

بازاریابی از ابزارهایی است که می‌تواند رشد درآمدهای بانک را افزایش دهد. بنا به گفته مدیران بزرگ بانک‌های معروف دنیا فقط ۵درصد از مشتریان بیش از ۸۵درصد سودآوری بانک‌ها را تشکیل می‌دهند.

همچنین تحقیقات محققان امور اقتصادی نشان داده که بانک‌ها با افزایش مشتریان ارزنده و تراز اول خویش و ایجاد رضایت موثر در مشتریان به طور بی‌سابقه‌ای به سودآوری خود می‌افزایند. بنابراین شایسته است که در بازار رقابت تنگاتنگ کنونی بانک‌ها، بر اساس بند ۲ و ۳ سیاست کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و احتمالا با عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی (WTO) و به تبع آن تاسیس بانک‌های خارجی در ایران و در ضمن با توجه به خصوصی شدن تعداد زیادی از بانک‌های دولتی و همچنین اختلاف‌ ناچیز سود بانکی در بخش جذب منابع و مصارف پایین بانک‌های دولتی و خصوصی، بانک‌ها را ملزم می‌نماید هر چه سریع‌تر برای حفظ مشتریان خویش، چاره‌اندیشی نمایند و چاره آن تنها در بازاریابی رابطه‌مند و مشتری‌مداری موثر تجلی می‌یابد. امروزه این حقیقت غیرقابل انکار وجود دارد که کفه ترازو و قدرت بازار به طرف مشتریان سنگینی می‌کند. مشتریان امروز فرصت‌های بیشتری برای مقایسه خدمات در اختیار دارند و مدیریت مالی آنها پیچیده‌تر شده است.

 

 

ارسال نظر