X بستن تبلیغات
X بستن تبلیغات
header
متن مورد نظر

بحران روانی

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

<p class=\”MsoNormal\” style=\”line-height: 150%; text-align: right;\”><span style=\”font-size: small; line-height: 150%; font-family: tahoma,arial,helvetica,sans-serif; color: black;\” lang=\”AR-SA\”>در قرون نوزده و بیست ایده&rlm;هایی بی شمار در باب عوامل اجتماعی و روانی&rlm;ای که مسبب دین&zwnj;اند پیشنهاد شده است. مهمترین این ایده&rlm;ها عبارتند از: مارکسیسم که دین را یکی از بازتابهای ایدئولوژیک وضعیت موجود روابط متقابل اقتصادی در جامعه می&rlm;داند.نظریه مشابه اول اما استادانه&rlm;تر امیل دوکیم جامعه&rlm;شناس ، که اعتقاد دینی را عبارت می&rlm;داند</span></p><p>&lt;!–[if gte mso 9]> Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 &lt;!–[if gte mso 9]> &lt;!–[if gte mso 10]>
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:\”Table Normal\”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:\”\”;
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;
mso-para-margin:0in;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:\”Calibri\”,\”sans-serif\”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:\”Times New Roman\”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:Arial;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
</p>
<p class=\”MsoNormal\” style=\”line-height: 150%; text-align: right;\”><span style=\”font-size: x-small; font-family: tahoma,arial,helvetica,sans-serif;\”><span style=\”line-height: 150%; color: black;\” lang=\”AR-SA\”>بحران روانی</span></span></p>
<p class=\”MsoNormal\” style=\”line-height: 150%; text-align: right;\”><span style=\”font-size: x-small; line-height: 150%; font-family: tahoma,arial,helvetica,sans-serif; color: black;\” lang=\”AR-SA\”>در قرون نوزده و بیست ایده&rlm;هایی بی شمار در باب عوامل اجتماعی و روانی&rlm;ای که مسبب دین&zwnj;اند پیشنهاد شده است. مهمترین این ایده&rlm;ها عبارتند از: مارکسیسم که دین را یکی از بازتابهای ایدئولوژیک وضعیت موجود روابط متقابل اقتصادی در جامعه می&rlm;داند. </span></p>
<p class=\”MsoNormal\” style=\”line-height: 150%; text-align: right;\”><span style=\”font-size: x-small; line-height: 150%; font-family: tahoma,arial,helvetica,sans-serif; color: black;\” lang=\”AR-SA\”>نظریه مشابه اول اما استادانه&rlm;تر امیل دوکیم جامعه&rlm;شناس ، که اعتقاد دینی را عبارت می&rlm;داند از فرافکنی ساختار جامعه. نظریه فروید که طبق آن، اعتقاد دینی، ناشی از فرافکنی&rlm;هایی است&rlm; به قصد تسکین انواع خاصی از کشمکش ناآگاهانه. </span></p>
<p class=\”MsoNormal\” style=\”line-height: 150%; text-align: right;\”><span style=\”font-size: x-small; line-height: 150%; font-family: tahoma,arial,helvetica,sans-serif; color: black;\” lang=\”AR-SA\”>اینها همه تبیینهایی علمی هستند از دین، از این حیث که دین را به عواملی که کلا درون جهان طبیعت قرار دارند ارجاع می&rlm;کنند و از این رو، این نظریه&rlm;ها حداقل در نظر قابل آزمایش تجربی&rlm;اند. </span></p>
<p class=\”MsoNormal\” style=\”line-height: 150%; text-align: right;\”><span style=\”font-size: x-small; line-height: 150%; font-family: tahoma,arial,helvetica,sans-serif; color: black;\” lang=\”AR-SA\”>تقریر فروید از مشابهت&rlm;هایی معین میان صفات یک خدای انسانوار و حالت روانی انسان در مقابل او از یک سو، و برداشت طفل از پدرش و نحوه ارتباط وی با پدر از سوی دیگر، شروع می&rlm;شود. در هر دو مورد، موجود برتر، قادر مطلق، عالم مطلق، اسرارآمیز و مدبر تلقی می&rlm;شود.واکنش فرد در هر دو مورد در قبال این وجود برتر، تعلق کامل، خشیت ، ترس از تنبیه و سپاسگزاری به خاطر رحمت و حمایت می&rlm;باشد. این مشابهتها، گو اینکه اثبات نمی&rlm;کند، اما نشان می&rlm;دهد که مدل اصلی برای مفهوم خدا را باید در برداشت کودکانه، شخص از والدینش جستجو کرد و نیز اعتقاد عمومی به خدایان انسانوار را در بقایای روانشناختی وضعیت کودکانه باید پی گرفت. طبق نظریه فروید، پسر در حدود سن چهار سالگی به مادرش علاقه جنسی پیدا می&rlm;کند و پدر را رقیب می&rlm;انگارد. واکنش کم و بیش نسبت &rlm;به اشارات و علائم موجود، طفل را چنان مرعوب خصومت پدر می&rlm;کند و چنان خوف از دست دادن محبت پدر او را می&rlm;گیرد که نه تنها علایق جنسی خود را به کناری می&rlm;نهد بلکه مجموع تمایلات، ترسها و نظریات خود را نیز سرکوب کند. این مجموعه با شدتی بیشتر یا کمتر، در ضمیر ناخودآگاه او حفظ می&rlm;شود.اینکه انسانها تمایلی این گونه شدید به اعتقاد به یک خدای انسانوار دارند و حالات روحی و اعمالی را که ملایم با این اعتقاد است، می&rlm;پذیرند، از آن روست که خدای انسانوار فوق طبیعی، یک عین خارجی در اختیار می&rlm;نهد تا آنان عقده را بر آن فرافکنند. </span></p>
<p class=\”MsoNormal\” style=\”line-height: 150%; text-align: right;\”><span style=\”font-size: x-small; line-height: 150%; font-family: tahoma,arial,helvetica,sans-serif; color: black;\” lang=\”AR-SA\”>بنابر نظریه فروید، تمایل هر فرد برای قبول اعتقاد به یک خدای انسانوار فوق طبیعی همراه با سایر جنبه&rlm;های فعالیت و اشتغالات دینی حداقل تا حدی، معلول میلی است &rlm;به فرافکنی تصویری از پدر که به دوران کودکی متعلق است و در ضمیر ناخودآگاه وجود دارد.واضح است که این حداکثر یک تبیین ناتمام از اعتقاد دینی است. این تبیین از یک طرف وجود پیشینی مفاهیم دینی را در فرهنگ از پیش مفروض می&rlm;گیرد و از سوی دیگر، حداکثر تبیینی است از آمادگی فرد برای اینکه این مفاهیم را به هنگام عرضه بپذیرد. </span></p>
<p class=\”MsoNormal\” style=\”line-height: 150%; text-align: right;\”>&nbsp;</p>
<p class=\”MsoNormal\” style=\”line-height: 150%; text-align: right;\”>&nbsp;</p>
<p class=\”MsoNormal\” style=\”line-height: 150%; text-align: right;\”><span style=\”font-size: x-small; line-height: 150%; font-family: tahoma,arial,helvetica,sans-serif; color: black;\” lang=\”AR-SA\”><br /></span></p>
<p style=\”text-align: right;\”><span lang=\”AR-SA\”><em><span>منبع :پدیدا بزرگترین مرجع علمی ایرانیان<br /></span></em><span></span></span></p>

ارسال نظر