X بستن تبلیغات
X بستن تبلیغات
header
متن مورد نظر

بررسی علل ارتکاب به سرقت در کودکان و نوجوانان

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

علت ارتکاب سرقت را جرم شناسان، روان شناسان، روانپزشکان، حقوقدانان و جامعه شناسان مورد تحقیق و بررسی قرار داده ادغان دارند که ارتکاب سرقت قبل از ۱۳ سالگی حائز اهمیت زیاد می باشد و اگر روشهای اصلاحی و تربیتی و یا درمانی در مورد اطفال مذکور اجرا نشود آنان با تکرار جرم، جزو سارقین حرفه‌ای در خواهند آمد.انواع اشیایی را که اطفال و جوانان می‌ربایند در سنین مختلف متفاوت و نسبت به متقضیات زمان و مکان، اوضاع اقتصادی و اجتماعی فرق می کند.در زمان جنگ، اطفال و جوانان برای رفع گرسنگی و حفظ حیات، البسه و مواد خوراکی را می ربایند.

عنوان مقاله : بررسی علل ارتکاب به سرقت در کودکان و نوجوانان

سرقت از با سابقه ترین جرایم بشری است که در جوامع مختلف به شیوه های گوناگون دیده می شود.

امروزه در اکثر کشورهای جهان، جرم سرقت به دلیل تنوع و گوناگونی آن به انواع مختلفی که هر یک شرایط خاص و مجازات مخصوص به خود را دارد، تفکیک شده است برای مثال: سرقت ساده، سرقت مسلحانه، سرقت از بانکها،…

تعریف سرقت

برای سرقت تعریفهای متعددی ارائه شده که برای مثال می توان به تعاریف زیر اشاره کرد:

–         ربودن خدعه آمیز مال غیر

–          برداشتن چیزی از دیگری بدون اطلاع و رضایت او

–         گرفتن و بردن مال و پول کسی به زور یا مکر و فریب

و بالاخره از نظر قانون، سرقت تنها وقتی موجود است که شیء موضوع جرم بدون آگاهی و برخلاف میل صاحب آن از تصرف دارنده قانونی آن به تصرف عامل جرم در آید. لازمه آن گرفتن، برداشتن و کش رفتن است.

سرقت در کودکان و نوجوانان

علت ارتکاب سرقت را جرم شناسان، روان شناسان، روانپزشکان، حقوقدانان و جامعه شناسان مورد تحقیق و بررسی قرار داده ادغان دارند که ارتکاب سرقت قبل از ۱۳ سالگی حائز اهمیت زیاد می باشد و اگر روشهای اصلاحی و تربیتی و یا درمانی در مورد اطفال مذکور اجرا نشود آنان با تکرار جرم، جزو سارقین حرفه‌ای در خواهند آمد.

انواع اشیایی را که اطفال و جوانان می‌ربایند در سنین مختلف متفاوت و نسبت به متقضیات زمان و مکان، اوضاع اقتصادی و اجتماعی فرق می کند.

در زمان جنگ، اطفال و جوانان برای رفع گرسنگی و حفظ حیات، البسه و مواد خوراکی را می ربایند.

در زمان صلح، با توجه به پیشرفت تمدن، موقعیت هر منقطه، اشیا مورد نیاز یا تفننی، تجملی و اسباب بازی و غیره را مورد دستمزد قرار می دهند.

دختران غالبا با ربودن لوازم تزئینی، البسه و لوازم آرایش و پول، اشیایی را که قدرت خرید آن را ندارند تهیه می کنند.

پسران، پول، رادیو، ضبط صوت، دوربین عکاسی، نوار، ویدئو و تلویزیون و سایر لوازم الکترونیکی و برقی را می ربایند.

دزدی برحسب عادت

کودکانی که تاریخچه و داستان بلند بالایی در دزدی کردن دارند به کمکهای حرفه‌ای احتیاج دارند. دزدی مداوم نشانه‌ای جدی است که اغلب نشانگر رنجش خاطر شدید نسبت به احکام و قوانین مقتدرانه است. عده‌ای از این کودکان نسبت به حق مالکیت کاملا بی اعتنایی می‌کنند و از خود مخالفت نشان می‌دهند.

آنها در هر موقعیتی که پیش آید به ناخنک زدن و نه تنها ناخنک زدن بلکه به دله دزدی مبادرت می‌ورزند. ممکن است آنها در خانه، مدرسه، اردوگاه، سوپر مارکت یا از همسایگان دزدی کنند. برای آنها ممکن است مرحله روان درمانی طولانی شود. چنین خصوصیت عمیق و ریشه‌داری به سادگی ریشه کن نمی‌شود.

علائم و نشانه‌های سرقت :

بین دزدها علایم کم و بیش مشابهی مشاهده می‌شود. این علائم عبارتند از : برداشتن و پنهان ساختن اشیاء دیگران، گاهی ربودن اشیایی که فرد به آنها نیازی ندارد، انکار خلاف بودن دزدی، تقلب و ریا، بی توجهی و نادیده گرفتن حقوق دیگران، ناسازگاری اجتماعی، بی کفایتی و عدم اعتماد به نفس ، فرار از منزل و مدرسه، دروغگویی، مخفی ساختن وسایل دزدیده شده، پرخاشگری و ضرر رساندن به اطرافیان، کم فروشی، گران فروشی، کم کاری، احساس حقارت و جیب‌بری.

علل سرقت :

سرقت علل متفاوتی دارد و افراد مختلف به دلایل متعدد به دزدی اقدام می‌کنند.

عده بسیاری عقیده دارند که دزدی عملی اکتسابی است و از یادگیری سرچشمه می‌گیرد.

علل سرقت به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شود.

۱ – علل مادی، ۲ – علل روانی، ۳ – علل اجتماعی

۱ علل مادی : یکی از علل دزدی نیازهای مادی است و عده‌ای از کودکان به علت آنکه زندگی فقیرانه‌ای دارند و نیازهای اولیه آنان درحد مطلوبی ارضاء نمی‌شود، دست به دزدی می زنند. در این حالت، عدم ارضای نیازهای مادی از قبیل تغذیه ناکافی، لباس نامناسب، نداشتن پول توجیبی و اسباب بازی موجب می‌شود که کودک این نیازها را از طریق دزدی برآورده سازد. پدران و مادرانی که دائما از وضع اقتصادی خود شکایت می‌کنند کودکان را به عمل دزدی تشویق می‌کنند. در این زمینه انگیزه تملک، کودکان را وا می‌دارد تا دست به دزدی بزنند.   

۲ – علل روانی : ناکامیها و مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفتن کودک در خانواده موجب می‌شود که کودک به نوعی واکنش در برابر این کمبودها دست بزند. در این مورد سرقت که با لجبازی و دروغگویی همراه است واکنشی نسبت به ناسازگاری کودک با محیط خانواده و انتقامجویی از والدین محسوب می‌شود. در زمینه علل روانی دزدی، عواملی قابل ذکر است نظیر محرومیت از محبت والدین که موجب اضطراب کودک می‌شود. جبران احساس حسادت، احساس ناامنی حاصل از رفتار خشونت آمیز والدین در منزل، وجود نامادری یا ناپدری، انتقام گرفتن از والدین، آرزوی به دست آوردن اشیای پر زرق و برق که جز از طریق دزدی، رسیدن به آنها برایش ممکن نیست، صدمه زدن به دیگران به منظور تخلیه عقده‌های روانی و محدودیت قایل شدن و سخت گیریهای والدین.

۳ – علل اجتماعی : کودک دزدی را یاد می گیرد و پدر و مادر اولین الگو و سرمشق کودکان هستند. چنانچه والدین مرتکب دزدی شوندو کودک شاهد عمل آنان باشد، دزدی را می‌آموزد . همچنین کودک دزدی را از دوستان، همبازیها و همسایگان خود یاد می‌گیرد. در این زمینه عواملی نظیر الگوهای غلط تربیتی، معاشرت با دوستان ناباب، ضعف مذهبی و سقوط ارزشهای اخلاقی، محیط اجتماعی نابسامان، عدم کنترل رفتار کودکان، قحطی، بحرانهای حاصل از جنگ و زلزله و آتشفشان، زندگی در محله‌های جرم زا، مهاجرت، اعتیاد، فقر ، تنگدستی، میل به خودنمایی و جدایی پدر و مادر، گرایش کودک را به دزدی زیاد می‌کند.

درمان سرقت

برای درمان دزدی باید علل و انگیزه‌های آن مشخص شود. دزدی معلول است وعلل متفاوتی دارد. برخورد و مبارزه صرف با معلول، موثر نیست و باید به رفع علل دزدی اقدام شود. در این زمینه مطالعه تاریخچه زندگی کودک، محرومیتها، نابسامانیها، معاشرتها و دوستان او ضروری است. همچنین باید معین شود که نیازهای مادی کودک تا چه حد تامین شده است. زیرا اگر دزدی برای رفع نیازهای مادی انجام شود، علی رغم رفع مشکلات دیگر، نیاز مادی محرک قوی دزدی خواهد بود. درمان دزدی باید بر اساس محبت و در محیطی آرام انجام شود.

 

 

منبع : پدیدا بزرگترین مرجع علمی ایرانیان

ارسال نظر