X بستن تبلیغات
X بستن تبلیغات
header
متن مورد نظر

جک هیدرولیک

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

سعید وقاری مدیر عامل شرکت کامپیوتری دنیای نسیم پردازشگر موفق به طراحی جک هوشمند با قدرت متغیر کنترل شونده توسط میکرو پروسسور شد.

وقاری در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی \”مهر\”، گفت : در دنیای کامپیوتر، ماهواره، فضاپیما و … انتظار می رود رباط های ما طبیعی تر حرکت کنند و دستگاههای ورزشی پیشرفته و هوشمند باشند و خودروهای ما هوشمند تر، دست انداز و ناهمواری ها را پشت سر گذارند. همانطور که چراغ برای راحتی در حرکت و رباط برای کمک به ما و … اختراع شدند، نیاز به نوعی جک هوشمند با قدرت متغیر کنترل شونده توسط میکرو پروسسور احساس می شد.

جک هیدرولیک 

 

جک هوشمند با قدرت متغیر کنترل شونده توسط میکرو پروسسور اختراع شد

سعید وقاری مدیر عامل شرکت کامپیوتری دنیای نسیم پردازشگر موفق به طراحی جک هوشمند با قدرت متغیر کنترل شونده توسط میکرو پروسسور شد.

وقاری در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی \”مهر\”، گفت : در دنیای کامپیوتر، ماهواره، فضاپیما و … انتظار می رود رباط های ما طبیعی تر حرکت کنند و دستگاههای ورزشی پیشرفته و هوشمند باشند و خودروهای ما هوشمند تر، دست انداز و ناهمواری ها را پشت سر گذارند. همانطور که چراغ برای راحتی در حرکت و رباط برای کمک به ما و … اختراع شدند، نیاز به نوعی جک هوشمند با قدرت متغیر کنترل شونده توسط میکرو پروسسور احساس می شد.

وی ادامه داد: این نوع جک توسط میکرو پروسسور از نظر قدرت در هر لحظه کنترل می شود جک مذکور توسط میکرو پروسسور (کامپیوتر یا برد الکترونیک) کنترل می شود.

این مخترع تصریح کرد : این جک، جک هوشمند با قدرت متغیر کنترل شونده توسط میکرو پروسسور نامیده می شود. جکها به دو صورت هیدرولیک و پنوماتیک کار می کنند. هیدرولیک با فشار روغن و پنوماتیک با فشار هوا کار می کنند.

وی اضافه کرد : در هر جک قدرت، ثابت است ولی این جک قدرت متغیر دارد و می توانیم از صفر تا حداکثر توان جک توسط پروسسور که قابل برنامه ریزی است کم و زیاد کنیم. در واقع این پروسسور است که طبق نیاز ما قدرت را در هر زمان کم و زیاد می کند.

 

وقاری به کاربردهای جک مذکور اشاره کرد و افزود : استفاده در دستگاههای ورزشی به جای وزنه و کنترل همه جانبه حرکات ورزشکار، ارایه برنامه ورزشی و داشتن یک وزنه هوشمند و کارکرد آن در همه جهت ها از ویژگی های این جک است.

این مخترع افزود : این جک سبب می شود با بهره وری بیشتر، راندمان بالا و دقیق تر ورزش کنیم و با دریافت گزارش به پزشک یا مربی شاهد بهتر شدن نوع تمرین باشیم و بیماران و کسانی که برای هدف خاصی ورزش می کنند نیازشان فراهم شود.

وی افزود : مزیت دیگر این جک این است که ساخت و طراحی جک هوشمند به جای کمک فنرهای قبلی می تواند حرکت خودرو را در ناهمواری ها کنترل کند و آرامش را به سرنشین اهدا کند. این جکها با عوض شدن قدرت می تواند از حالت خشکی درآید و مثل انسان که در ناهمواری ها راحت حرکت می کند. حسن این سیستم این است که هم سرنشین راحت تر خواهد بود و هم چون ضربات کمتری به کل خودرو وارد می شود دچار نقص فنی در بدنه و شاسی نشده و عمر بیشتری خواهد داشت.

وقاری به دیگر محسنات این جک اشاره کرد و یادآور شد : در ارتوپدی می توانیم به کمک بیماران بشتابیم به این صورت که حرکت را ابتدا دستگاه انجام دهد سپس به مرور قدرت را کم کرده تا حرکت به بیمار واگذار شود و نظر پزشک و نوع حرکت کاملا انجام شود. حسن این سیستم بهبودی سریع و صحیح بیمار و انجام حرکتهای تجویزی پزشک و ارایه گزارش جهت تصمیمات بعدی است.

 

وی اضافه کرد : با استفاده از این جک در رباط ها در ابعاد کوچکتر در انگشت می توانیم قدرت دست رباط را با توجه به نیاز، کم و زیاد کنیم تا دیگر لازم نباشد که تمام نیرو را صرف برداشتن یک برگ کاغذ کنیم یا براحتی فنجانی را بردارد تا دیگر نشکند.

این مخترع یادآور شد : در لوازم کمک آموزشی نیز می توانیم از این جک استفاده کنیم. آموزش گر موسیقی آموزش راه رفتن به کودکان نوپا و آموزش گرهای مختلف جهت حرکت های فیزیکی در این سیستم. ابتدا دستگاه کار را انجام می دهد و به مرور آموزش، قدرت را کم و به کاربر واگذار کرده و حرکتهای درست و غلط را کنترل می کند و حتی جلوی حرکت غلط را می گیرد.

وقاری تصریح کرد : در صورت کاربرد این جک در جرثقیل ها دیگر لازم نیست تمام قوای جرثقیل صرف بلند کردن یک بار ۱۰۰ کیلویی شود بدین صورت عمر چرثقیل را افزایش داده و استهلاک را کم و نیاز به تشکیلات وسیع برای افزایش عمر نیست

جَکِ هیدرولیک وسیله‌ای است که در آن نیرویی بر روغن موجود در یک استوانه کوچک وارد می‌شود. این نیرو سبب می‌شود که روغن غیر قابل تراکم به استوانه بزرگ منتقل شود. روغن به پیستون استوانه بزرگ فشار می‌آورد و باعث بلند شدن بار روی استوانه (مثلا ماشین) می‌شود. مکانیزم کار ماشینهای جرثقیل، و غیره نیز چنین می‌باشد که در عین سادگی، کار مفید زیادی با بازده بالا انجام می‌دهد. در ساختمان جک هیدرولیک از این واقعیت استفاده می‌شود که روغن تقریبا تراکم ناپذیر است و نیروی وارد بر خود را منتقل می‌کند. فشار وارد بر پیستون کوچک عینا به پیستون بزرگ منتقل می‌شود و آنرا به طرف بالا می‌راند.

مزیت مکانیکی جک هیدرولیک

فشارهای وارد بر استوانه‌ها که همان نیروی وارد بر واحد سطح یعنی P = F/A است، باهم برابرند. بنابراین:

Pe = Pl

به عبارت دیگر می‌توان نوشت:

Fe/Ae = Fl/Al

که در آن F همان نیروهای مقاوم و محرک، A همان سطح مقطع دو پیستون می‌باشد. در حالت ساده‌تر مزیت مکانیکی قسمت هیدرولیکی جک بصورت زیر در می‌آید:

AA = Ml/Ae

دسته جک نیز یک اهرم نوع دوم است و مزیت مکانیکی مخصوص به خود را دارد. دسته اهرم نیروی محرک را افزایش می‌دهد. بر جک هیدرولیک نیروی مفید دسته وارد می‌شود و جک این نیرو را افزایش می‌دهد. از اینرو مزیت مکانیکی کل دستگاه برابر مزیت مکانیکی این دو قسمت می‌باشد.آیا جک هیدرولیک مقدار کار را افزایش می‌دهد؟ دستگاهی وجود ندارد که بتواند مقدار کار را افزایش دهد. هر مقدار روغن که از استوانه کوچک خارج شود، همان مقدار وارد استوانه بزرگ می‌شود. در هر دو استوانه این حجم روغن برابر است با حاصلضرب سطح مقطع استوانه در فاصله‌ای که پیستون جابجا می‌شود. چون این حجمها باهم برابرند، بنابراین:

AeΔSe = AlΔSl

اگر ماشین را بدون اصطکاک در نظر بگیریم داریم:

MA=Al/Ae=ΔSe/ΔSl

و چون MA = Fl/Fe بنابراین:

FlΔSl = FeΔSe

در حالت آرمانی کار خروجی یا مفید با کار ورودی یا داده شده برابر است.در قرقره، اهرم و جک هیدرولیک، وقتی اصطکاک وجود ندارد، کار خروجی با کار ورودی برابر است. این گفته در مورد سایر ماشینها نیز برقرار است. در چنین شرایطی مزیت مکانیکی آرمانی (یعنی بدون اصطکاک) هر ماشینی را می‌توان با بررسی هندسه ماشین بدست آورد. با ملاحظه معادله MA = ΔSe/ΔSl حتی در پیچیده‌ترین ماشین، می‌توان مزیت مکانیکی ایده‌آل را فقط با دانستن اینکه وقتی نیروی محرک را در مسافت معینی حرکت می‌دهیم، نیروی مقاوم چقدر جابجا می‌شود، پیدا کرد.

کاربردهای جک هیدرولیک

در بلند کردن ماشین‌آلات سنگین، ماشینهای کمپرسور، جرثقیلها، پالایشگاه‌ها، حفاریهای زیر زمینی، برج سازی و معماری، کلیه وسایل نقلیه و غیره از خود این وسیله بسیار ساده و مفید یا مکانیزم کارش استفاده می‌شود.

دید کلی

مایعات تقریبا تراکم ناپذیر هستند. این ویژگی سبب شده است که از مایعات به عنوان وسیله مناسبی برای تبدیل و انتقال کار استفاده شود. بنابراین می‌توان از آنها برای طراحی ماشینهایی که در عین سادگی ، با نیروی محرک خیلی کم بتواند نیروی مقاوم فوق العاده زیادی را جابجا نماید، استفاده نمود.

جک هیدرولیک چیست؟

جک هیدرولیک وسیله‌ای است که در آن نیرویی بر روغن موجود در یک استوانه کوچک وارد می‌شود. این نیرو سبب می‌شود که روغن غیر قابل تراکم به استوانه بزرگ منتقل شود. روغن به پیستون استوانه بزرگ فشار می‌آورد و باعث بلند شدن بار روی استوانه (مثلا ماشین) می‌شود. مکانیزم کار ماشینهای جرثقیل ، و غیره نیز چنین می‌باشد که در عین سادگی ، کار مفید زیادی با بازده بالا انجام می‌دهد.

در ساختمان جک هیدرولیک از این واقعیت استفاده می‌شود که روغن تقریبا تراکم ناپذیر است و نیروی وارد بر خود را منتقل می‌کند. فشار وارد بر پیستون کوچک عینا به پیستون بزرگ منتقل می‌شود و آنرا به طرف بالا می‌راند.

مزیت مکانیکی جک هیدرولیک

فشارهای وارد بر استوانه‌ها که همان نیروی وارد بر واحد سطح یعنی P = F/A است، باهم برابرند. بنابراین:

 

Pe = Pl

به عبارت دیگر می‌توان نوشت:

 

Fe/Ae = Fl/Al

که در آن F همان نیروهای مقاوم و محرک ، A همان سطح مقطع دو پیستون می‌باشد. در حالت ساده‌تر مزیت مکانیکی قسمت هیدرولیکی جک بصورت زیر در می‌آید:

 

AA = Ml/Ae

دسته جک نیز یک اهرم نوع دوم است و مزیت مکانیکی مخصوص به خود را دارد. دسته اهرم نیروی محرک را افزایش می‌دهد. بر جک هیدرولیک نیروی مفید دسته وارد می‌شود و جک این نیرو را افزایش می‌دهد. از اینرو مزیت مکانیکی کل دستگاه برابر مزیت مکانیکی این دو قسمت می‌باشد.

 

آیا جک هیدرولیک مقدار کار را افزایش می‌دهد؟

دستگاهی وجود ندارد که بتواند مقدار کار را افزایش دهد. هر مقدار روغن که از استوانه کوچک خارج شود، همان مقدار وارد استوانه بزرگ می‌شود. در هر دو استوانه این حجم روغن برابر است با حاصلضرب سطح مقطع استوانه در فاصله‌ای که پیستون جابجا می‌شود. چون این حجمها باهم برابرند، بنابراین:

AeΔSe = AlΔSl

اگر ماشین را بدون اصطکاک در نظر بگیریم داریم:

 

MA=Al/Ae=ΔSe/ΔSl

و چون MA = Fl/Fe بنابراین:

FlΔSl = FeΔSe

که نشان می‌دهد در حالت ایده‌آل کار خروجی یا مفید با کار ورودی یا داده شده برابر است.

در قرقره ، اهرم و جک هیدرولیک ، وقتی اصطکاک وجود ندارد، کار خروجی با کار ورودی برابر است. این گفته در مورد سایر ماشینها نیز برقرار است. در چنین شرایطی مزیت مکانیکی ایده‌آل (یعنی بدون اصطکاک) هر ماشینی را می‌توان با بررسی هندسه ماشین بدست آورد. با ملاحظه معادله MA = ΔSe/ΔSl حتی در پیچیده‌ترین ماشین ، می‌توان مزیت مکانیکی ایده‌آل را فقط با دانستن اینکه وقتی نیروی محرک را در مسافت معینی حرکت می‌دهیم، نیروی مقاوم چقدر جابجا می‌شود، پیدا کرد.

کاربردهای جک هیدرولیک

 

 

در بلند کردن ماشین‌آلات سنگین ، ماشینهای کمپرسور ، جرثقیلها ، پالایشگاهها ، حفاریهای زیر زمینی ، برج سازی و معماری ، کلیه وسایل نقلیه و غیره از خود این وسیله بسیار ساده و مفید یا مکانیزم کارش استفاده می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 منبع : پدیدا بزرگترین مرجع علمی ایرانیان

 

 

ارسال نظر