X بستن تبلیغات
X بستن تبلیغات
header
متن مورد نظر

حفاظت‌ در مقابل‌ خطرات‌ وسایل‌ انتقال‌ نیرو

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

مقررات‌ کلی‌

 

در تهیه‌ و ساخت‌ حفاظ‌ها باید نکات‌ زیر مراعات‌ گردد.

 

الف‌ – عمل‌ آنها موثر و قابل‌ اطمینان‌ باشد.

 

ب‌ – از دسترسی‌ به‌ قسمت‌های‌ خطرناک‌ ماشین‌ در موقع‌ کار جلوگیری‌ نماید.

 

ج‌ – برای‌ متصدی‌ دستگاه‌ در هنگام‌ کار ناراحتی‌ و مانعی‌ ایجاد نکند.

 

د – حتی‌ الامکان‌ موجب‌ نقصان‌ محصول‌ نگردد.

 

هـ- عمل‌ آن‌ بطور خودکار یا با حداقل‌ کوشش‌ انجام‌ گیرد.

 

و – متناسب‌ با نوع‌ ماشین‌ و کار آن‌ انتخاب‌ شود.

 

ز – مانع‌ روغن‌ کاری‌ – آزمایش‌ – تنظیم‌ و تعمیر ماشین‌ نگردد.

 

ح‌ – بر حسب‌ نوع‌ ماشین‌ و شرائط‌ کار آن‌ دوام‌ و استقامت‌ لازم‌ را دارا باشد.

 

ط‌ – دارای‌ ناهمواری‌ – زبری‌ زوایای‌ برنده‌ و زوائد تیز نباشد تا ایجاد خطراتی‌ ننماید.

 

 

‌ حفاظت‌ در مقابل‌ خطرات‌ وسایل‌ انتقال‌ نیرو

 

مقررات‌ کلی‌

 

در تهیه‌ و ساخت‌ حفاظ‌ها باید نکات‌ زیر مراعات‌ گردد.

 

الف‌ – عمل‌ آنها موثر و قابل‌ اطمینان‌ باشد.

 

ب‌ – از دسترسی‌ به‌ قسمت‌های‌ خطرناک‌ ماشین‌ در موقع‌ کار جلوگیری‌ نماید.

 

ج‌ – برای‌ متصدی‌ دستگاه‌ در هنگام‌ کار ناراحتی‌ و مانعی‌ ایجاد نکند.

 

د – حتی‌ الامکان‌ موجب‌ نقصان‌ محصول‌ نگردد.

 

هـ- عمل‌ آن‌ بطور خودکار یا با حداقل‌ کوشش‌ انجام‌ گیرد.

 

و – متناسب‌ با نوع‌ ماشین‌ و کار آن‌ انتخاب‌ شود.

 

ز – مانع‌ روغن‌ کاری‌ – آزمایش‌ – تنظیم‌ و تعمیر ماشین‌ نگردد.

 

ح‌ – بر حسب‌ نوع‌ ماشین‌ و شرائط‌ کار آن‌ دوام‌ و استقامت‌ لازم‌ را دارا باشد.

 

ط‌ – دارای‌ ناهمواری‌ – زبری‌ زوایای‌ برنده‌ و زوائد تیز نباشد تا ایجاد خطراتی‌ ننماید.

 

ی – بالاخره‌ حفاظ‌ باید به‌طرزی‌ تهیه‌ شده‌ باشد که‌ از بروز هر گونه‌ خطری‌ جلوگیری‌نماید.

جنس‌ حفاظ‌ها

 

حفاظ‌ها یا پوشش‌ها ممکن‌ است‌ از مصالح‌ زیر ساخته‌ شده‌ باشند.

 

الف‌ – از اجزای‌ فلزی‌ – قطعات‌ ریختگی‌ – ورق‌ آهن‌ پر یا مشبک‌ – فلز رخدار یا توری‌ فلزی‌ که‌ روی‌ قابی‌ از نبشی‌ لوله‌ یا میله‌ سوار شده‌ باشد.

 

ب‌ – از چوب‌ – پلاستیک‌ یا مصالح‌ دیگری‌ که‌ مناسب‌ با وضع‌ کار باشد.

 

 

 

بقیه در ادامه مطلب

 

 

نصب‌

 

کلیه‌ حفاظ‌ها باید بطور محکم‌ به‌ ماشین‌ یا کف‌ کارگاه‌ یا به‌ دیوار یا به سقف‌ نصب‌ شده‌ و در موقع‌ کار ماشین‌ حتماً در محل‌ خود قرار گرفته‌ باشند.

قاب‌ و پوشش‌ آن‌

 

برای‌ ساختمان‌ حفاظ‌ها لازم‌ است‌ مقررات‌ ذیل‌ رعایت‌ گردد:

الف‌ – حفاظ‌های‌ کوچک‌

 

حفاظ‌ کوچک‌ حفاظی‌ را گویند که‌ ارتفاع‌ آن‌ از سطح‌ زمین‌ از ۷۵ سانتیمتر کمتر بوده‌ و سطح‌ آن‌ از یک‌ متر مربع‌ تجاوز نکند قاب‌ این‌ نوع‌ حفاظ‌ها باید حداقل‌ از میله‌ گرد ۱۰ میلیمتری‌ یا نبشی‌ 3*20*20 میلیمتر یا از نیمرخهای‌ دیگر که‌ دارای‌ مقاومت‌هایی‌ نظیر آنها باشند ساخته‌ شود.

ب – حفاظ‎های قیددار

 

برای‌ تامین‌ استحکام‌ و جلوگیری‌ از لرزش‌ این‌ نوع‌ حفاظ‌ها بایستی‌ تعداد لازم‌ قید و وسایل‌ اتصال‌ حفاظ‌ به‌ ماشین‌ و ساختمان‌ را در تمام‌ ارتفاع‌ در نظر گرفت‌ در هر صورت‌ فاصله‌ این‌ قیدها نباید از ۹۰ سانتیمتر تجاوز کند.

 

حفاظ‌هایی‌ که‌ ابعاد آنها بیشتر از ابعاد ماده‌ 5 باشد قاب‌ آنها بایستی‌ حداقل‌ از میله‌‎گرد اینچ‌ یا از نبشی‌ 3*25*25 میلیمتر یا از نیمرخ‌های‌ دیگری‌ که‌ دارای‌ مقاومتی‌ نظیر آنها باشند ساخته‌ شود.

ج‌ – حفاظ‌های‌ بدون‌ قید

 

در موقعی‌ که‌ حفاظ‌ بدون‌ قید روی‌ زمین‌ یا سکوی‌ کار نصب‌ شده‌ قاب‌ حفاظ‌ را ممکن‌ است‌ از نبشی‌ 4 یا لوله‌ اینچ‌ یا نیمرخهای‌ دیگری‌ که‌ مقاومتی‌ نظیر آنها دارند تهیه‌ نمود.

 

حفاظ‌های‌ مکعبی‌ شکل‌ بایستی‌ لااقل‌ چهارگوشه‌ آن‌ دارای‌ پایه‌های‌ قوی‌تری‌ باشند که‌ بتوان‌ به‌ آسانی‌ آنها را به‌ زمین‌ محکم‌ کرد.

 

حفاظ‌های‌ استوانه‌ شکل‌ باید حداقل‌ به‌وسیله‌ 3 پایه‌ به‌ زمین‌ متصل‌ شوند.

حفاظ‌ تسمه‌های‌ افقی‌ سقفی‌

 

ماده‌ 12:قاب‌ حفاظ‌ تسمه‌ یا زنجیر کابل‌ افقی‌ که‌ در ارتفاع‌ بیش‌ از ۶/۲ متر از کف‌ کارگاه‌ یا سکوی‌ محل‌ کار قرار گرفته‌ باید از نبشی‌هایی‌ با حداقل‌ ابعاد زیر ساخته‌ شده‌ باشد.

 

الف‌ – نبشی‌ 5*25*25 میلیمتر برای‌ کابل‌ها زنجیر و یا تسمه‌هایی‌ که‌ عرض‌ آنها کمتر از ۲۵ سانتیمتر باشد.

 

ب‌ – نبشی‌ 6*40*40 میلیمتر برای‌ تسمه‌هایی‌ که‌ عرض‌ آنها بین‌ 25 تا ۳۵ سانتیمتر باشد.

 

ج‌ – نبشی‌ 6*50*50 میلیمتر برای‌ تسمه‌هایی‌ که‌ عرض‌ آنها بین‌ 35 تا ۶۰ سانتیمتر باشد.

 

د – نبشی‌ 10*80*80 میلیمتر برای‌ تسمه‌هایی‌ که‌ عرض‌ آن‌ بیش‌ از ۶۰ سانتیمتر باشد.

 

ماده‌ 13: قاب‌ حفاظ‌هایی‌ که‌ از تسمه‌های‌ آهنی‌ درست‌ شده‌ باشد باید حداقل‌ دارای‌ ابعاد زیر باشد.

 

الف‌ – 6*38 میلیمتر برای‌ کابل‌ و زنجیر و همچنین‌ تسمه‌هایی‌ که‌ عرض‌ آن‌ تا ۲۵ سانتیمتر باشد.

 

ب‌ – 8*50 میلیمتر برای‌ تسمه‌هایی‌ که‌ عرض‌ آنها از ۲۵ تا ۳۵ سانتیمتر باشد.

 

ج‌ – 10*50 میلیمتر برای‌ تسمه‌هایی‌ که‌ عرض‌ آنها از ۳۵ تا ۶۰ سانتیمتر باشد.

 

د – ۱۰*۶۵ میلیمتر برای‌ تسمه‌هایی‌ که‌ عرض‌ آنها بیش‌ از ۶۰ سانتیمتر باشد.

 

ماده‌ 14:کلیه‌ حفاظ‌ها باید مجهیز به‌ تعداد کافی‌ قید و اتصال‌ لازم‌ برای‌ تامین‌ استحکام‌ و مقاومت‌ باشد.

فصل ششم – پوشش قاب‎ها

 

ماده‌ 15:اگر پوشش‌ حفاظ‌ها از ورق‌ آهن‌ ساخته‌ شود باید حداقل‌ دارای‌ 8/0 میلیمتر ضخامت‌ باشد برای‌ ورق‌های‌ مشبک‌ حداقل‌ یک‌ میلیمتر و برای‌ ورق‌های‌ رخ‌ داده‌ شده‌ حداقل‌ 25/1 میلیمتر ضخامت‌ در نظر گرفته‌ شود و اگر از توری‌های‌ فلزی‌ ساخته‌ شده‌ باشد قطر مفتول‌های‌ آن‌ حداقل‌ 5/1 میلیمتر باشد.

 

ماده‌ 16:بجای‌ پوشش‌های‌ ذکر شده‌ در ماده‌ 15 می‌توان‌ پوشش‌هایی‌ از نوع‌ و جنس‌ دیگر و با مقاومتی‌ معادل‌ مقاومت‌ پوشش‌های‌ مذکور برای‌ همان‌ مقدار سطح‌ حفاظ‌ بکار برد.

توری‌های‌ فلزی‌

 

توری‌های‌ فلزی‌ باید طوری‌ ساخته‌ شده‌ باشند که‌ مفتول‌های‌ آن‌ در نقاط‌ تقاطع‌ به‌وسیله‌ جوش‌ دادن‌ یا لحیم‌ کردن‌ یا گالوانیزه‌ کردن‌ بطور محکم‌ بهم‌ متصل‌ شده‌ باشند مگر آنکه‌ دارای‌ چشمه‌های‌ لوزی‌ یا چهارگوش‌ به‌ ابعاد کمتر از ۲۰ میلیمتر بوده‌ و قطر مفتول‌ آن‌ 2 میلیمتر باشد.

 

نصب‌

 

ماده‌ 18:  شبکه‌های‌ فلزی‌ باید به‌وسیله‌ پرچ پیچ و مهره‌- جوش‌ یا جوش‌ نقطه‌ به‌ آهن‌ نبشی‌ قاب‌ حفاظ‌ بطور محکم‌ نصب‌ شده‌ باشند.

 

ماده‌ 19: برای‌ توری‌هایی‌ که‌ از مفتول‌ 2 میلیمتر درست‌ شده‌ و چشمه‌های‌ آن‌ بیشتر از ۲۰ میلیمتر نمی‌باشد و همچنین‌ برای‌ توری‌های‌ ضخیم‌تر می‌توان‌ از قاب‌های‌ مفتولی‌ یا لوله‌ای‌ استفاده‌ کرده‌ و توری‌ را دور آن‌ بگردانند می‌توان‌ روی‌ قسمت‌ پیچیده‌ شده‌ را از ورق‌ خم‌ کرده‌ پوشانیده‌ و یا به‌وسیله‌ بست‌ توری‌ را به‌ قاب‌ محکم‌ نمود.

 

چشمه‌های‌ توری‌ فلزی‌

 

در موقعی‌ که‌ حفاظ‌ها یا حصارها با قسمت‌ متحرک‌ ماشین‌ بیش‌ از ۱۰ سانتیمتر فاصله‌ ندارد ابعاد چشمه‌ توری‌ها نباید بیش‌ از ۶ میلیمتر باشد.

 

در صورتی که فاصله بین حفاظ و قسمت متحرک ماشین بیش از ۱۰ سانتیمتر باشد سطح چشمه‎ها یا سوراخ‎ها نباید از ۱۳ سانتیمتر مربع تجاوز کند.

 

ارتفاع‌ حفاظ‌ها

 

ارتفاع‌ حفاظ‌های‌ نرده‌ای از‌ کف‌ کارگاه‌ (غیر از موارد استثنایی‌ و شرائط‌ خاص‌) نبایستی‌ کمتر از ۸۰/۱ متر باشد.

 

فاصله‌ بین‌ حفاظ‌ها از کف‌ کارگاه‌

 

در صورتی‌ که‌ خطر تماس‌ و برخورد با قسمت‌های‌ متحرک‌ ماشین‌ در پیش‌ نباشد بهتر است‌ برای‌ تامین‌ نظافت‌ محوطه‌ کارگاه‌ فاصله‌ای‌ به‌ ارتفاع‌ تقریبی‌ 15 سانتیمتر بین‌ قسمت‌ تحتانی‌ حفاظ‌ و کف‌ کارگاه‌ پیش‌بینی‌ شود.

 

حفاظ‌ برای‌ وسایل‌ ناقل‌ نیرو (ترانسمیسیون‌):

تاسیسات‌ انتقال‌ حرکت‌ در محوطه‌ بسته‌

 

وقتی‌ که‌ محورهای‌ انتقال‌ – تسمه‌ها – فلکه‌ها در محوطه‌ بسته‌ مانند زیر زمین‌ کانال‌های‌ روبسته‌ یا اطاق‌های‌ جداگانه‌ قرار داشته‌ باشند در صورتی‌ که‌ واجد شرایط‌ زیر باشند احتیاجی‌ به‌ حفاظ‌ گذاری‌ ندارند.

 

الف‌ – درب‌ ورودی‌ زیرزمین‌ یا کانال‌ها قابل‌ قفل‌ شدن‌ بوده‌ تا بتوان‌ از ورود اشخاص‌ غیر مجاز جلوگیری‌ نمود.

 

ب‌ – ارتفاع‌ آزاد راهرو از کف‌ تا سقف‌ یا قطعات‌ متصل‌ به‌ سقف‌ کمتر از ۷۰/۱ متر نباشد.

 

ج‌ – زیر زمین‌ دارای‌ روشنایی‌ کافی‌ بوده‌ و کف‌ محل‌ آن‌ خشک‌ و هموار باشد تا مزاحمتی‌ برای‌ عبور و مرور ایجاد ننماید.

 

د – محل‌ عبور کارگران‌ مامور روغن‌ کاری‌ طوری‌ محافظت‌ شده‌ باشد که‌ از بروز هر نوع‌ حادثه‌ جلوگیری‌ بعمل‌ آید.

 

محورهای‌ ناقل‌ حرکت‌ (ترانسمیسیون‌)

حفاظ‌ محورهای‌ ناقل‌ افقی‌

 

ماده۳۰:تمام قسمت‎های لخت میله‎ها و محورهای ناقل که در ارتفاعی کمتر از ۶۰/۲متر از کف کارگاه یا سکوی محل‎کار قراردارند (به استثنای محل‎های مخصوص گریسکاری یا محل تنظیم درموقع کار) باید طبق قسمت اول این آیین‎نامه با وسایل زیر حفاظ‎گذاری شود.

 

الف – به وسیله پوششی که محور ناقل را از هر طرف احاطه کرده باشد.

 

ب – به وسیله پوشش‎های سپری شکل که بالا و دو طرف یا زیر و دو طرف محور ناقل را به تقتقیات محل نصب بپوشانند ابعاد محفظه‎ها در مورد محورهای ناقل سقفی باید حداقل‌ دو برابر قطر محور انتخاب‌ شود و در محورهای‌ ناقل‌ زمینی‌ ارتفاع‌ زیر محفظه‌ تا کف‌ کارگاه‌ نباید کمتر از ۱۵ سانتیمتر باشد.

 

ماده‌ 31: حفاظ‌های‌ محورهای‌ ناقل‌ افقی‌ هم‌ باید طبق‌ مقررات‌ فصل‌ اول‌ تا چهاردهم‌ این‌ آیین‌نامه‌ باشند. همچنین‌ ممکن‌ است‌ برای‌ این‌ کار نرده‌هایی‌ که‌ 30 تا ۵۰ سانتیمتر از اجزاء متحرک‌ فاصله‌ داشته‌ باشند بکار برد.

 

فصل‌ چهارم‌ – کلیه‌ محورهای‌ ناقل‌ که‌ زیر ماشین‌ قرار دارند

 

ماده‌ 33: کلیه‌ محورهای‌ ناقل‌ که‌ در زیر ماشین‌ها قرار گرفته‌اند باید دارای‌ روپوشی‌ باشند که‌ کاملاً آنرا بپوشانند ممکن‌ است‌ از روپوشهای‌ سپری‌ شکل‌ نیز استفاده‌ نمود.

 

ماده‌ 34: اگر محور ناقل‌ نزدیک‌ کف‌ کارگاه‌ قرار گرفته‌ باشد کناره‌ حفاظ‌ سپری‌ شکل‌ آن‌ باید تا فاصله‌ 15 سانتیمتری‌ کف‌ کارگاه‌ ادامه‌ پیدا کند.

 

ماده‌ 35: کناره‌ حفاظ‌ سپری‌ شکل‌ باید حداقل‌ به‌ اندازه‌ قطر محور انتقالات‌ پایین‌تر از زیر محور بوده‌ و در هر صورت‌ این‌ اندازه‌ نبایستی‌ کمتر از پنج‌ سانتیمتر باشد.

 

ماده‌ 36: حفاظ‌ها باید طبق‌ مقررات‌ فصل‌ اول‌ تا چهارم‌ این‌ آیین‌نامه‌ تهیه‌ شوند. (حفاظ‌ محورهای‌ ناقل‌ عمودی‌ یا مورب‌)

 

ماده‌ 37: کلیه‌ محورهای‌ ناقل‌ قائم‌ یا مورب‌ که‌ حداقل‌ تا ارتفاع‌ 6/2 متر از کف‌ کارگاه‌ یا سکوی‌ کار قرار دارند بایستی‌ طبق‌ مقررات‌ مواد ۲ تا ۸ حفاظ‌ ثابت‌ گذاشته‌ شده‌ یا محصور گردند (به‌ جز محل‌های‌ مخصوص‌ سرویس‌ محورها)

فصل‌ پنجم‌ – حفاظت‌ انتهای‌ محورها

 

ماده‌ 38: انتهای‌ برجسته‌ محورهای‌ ناقل‌ باید به‌ وسیله‌ کلاهک‌های‌ حفاظتی‌ پوشانده‌ شود.

فصل‌ ششم‌ – پیوست‌ها (اتصالات‌ محورها)

 

ماده‌ 39: پیوست‌های‌ ساده‌ باید استوانه‌ شکل‌ و بدون‌ هیچگونه‌ زائده‌ و برآمدگی‌ باشند.

 

ماده‌ 40: پیوست‌های‌ محورهای‌ ناقل‌ که‌ تا ارتقای‌ 60/2 متر یا کمتر از کف‌ کارگاه‌ یا سکوی‌ محل‌ کار قرار گرفته‌اند باید به‌ طور مناسب‌ حفاظ‌ گذاری‌ شوند.

ارسال نظر