X بستن تبلیغات
X بستن تبلیغات
header
متن مورد نظر

روز قدس

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

اواخر قرن نوزدهم (۱۸۹۸-۱۸۸۲) اقداماتی توسط یهودیان ناسیونالیست برای مهاجرت و اسکان یهودیان به فلسطین انجام شد اما چون عده ای از روحانیون یهود از اهداف سیاسی آن و ارتباط این اقدام با برنامه های استعمارگران آگاه شدند و مخالفت کردند این اقدام نهضت صهیونی شکست خورد اما در اوایل قرن بیستم با استفاده از سلطه انگلیس بر فلسطین، راه حل تشکیل یک کشور یهودی را در برابر ضدیت با یهودیان جهان و آزار آنان مطرح کرد زیرا رویای ایجاد کشور باستانی اسرائیل آرمان صهیونیزم است.
سرانجام در نوامبر ۱۹۱۷ اعلامیه بالفور در مورد تصویب طرح تأسیس «کانون ملی یهود» در سرزمین فلسطین، در کابینه انگلیس، منتشر شد. شریف حسین امیر مکه که خود متحد انگلیس ها بود، از دولت انگلیس توضیح خواست و دولت مزبور پاسخ داد که تصمیم کمک به مراجعت یهود به فلسطین با حقوق و آزادی ساکنان فلسطین منافاتی ندارد. در این پاسخ از تشکیل دولت اسرائیل هیچ سخنی به میان نیامده بود. در این زمان فقط ۵۰ هزار یهودی در فلسطین وجود داشت اما به وسیله حکومت جدید که از سوی انگلیس به یک یهودی واگذار شده بود، باب مهاجرت یهودیان گشوده شد و جمعیت آنان فزونی گرفت که این امر شورش و مخالفت اعراب را موجب گردید.

نگاهی به تاریخ قدیم سرزمین فلسطین تا ظهور اسلام:

سرزمین فلسطین که در قدیم کنعان نام داشت دارای ۲۵۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت و در ساحل شرقی دریای مدیترانه و در مجاورت کشورهای مصر، سوریه، اردن و لبنان قرار دارد. فلسطین سرزمینی حاصلخیز و دارای آب و هوای معتدل است. این منطقه محل ظهور پیامبران بزرگی چون عیسی علیه السلام، موسی علیه السلام و محل عبور و زندگانی حضرت
ابراهیم علیه السلام بوده است و از نظر موقعیت ژئوپلتیک نیز بسیار حساس و استراتژیک است.
شهر اورشلیم یا بیت المقدس قدیم بر فراز تپه هایی بنا گردیده که با معبد یهوه بر بالای کوه موریا قرار دارند. بیت المقدس از مکان های مهم فلسطین است که کوه صهیون* و کوه زیتون از شرق و غرب آن را احاطه کرده اند.
تاریخ پر ماجرای فلسطین با نام و یاد انبیاء سلف آغاز می شود. نام حضرت یعقوب، اسرائیل بود و بنی اسرائیل فرزندان یعقوب هستند که حدود سیزده قرن قبل از میلاد مقتدر بوده اند. چهار صد و سی سال پس از ورود یعقوب به مصر، حضرت موسی، قوم بنی اسرائیل را از سرزمین مصر برای بردن به ارض موعود، به حرکت در آورد که پیمودن این مسافت چهل سال به طول انجامید و حوادث عدیده ای اتفاق افتاد.
با ورود بنی اسرائیل و قوم یهود به فلسطین در ۴۸۰ سال پیش از بنای قدس (تقریباً ۱۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح) به رهبری یوشع بن نون این سرزمین روی خوشی ندیده و تا اکنون که ۳۳۰۰ سال می گذرد هنوز فلسطین به آرامش نگرائیده است.

 

بیت المقدس پس از اسلام

پس از بعثت حضرت محمد صلی الله علیه و آله، در سیزده سال اول بعثت که پیامبر در مکه زندگی می کرد، مسجد الاقصی در بیت المقدس قبله اول مسلمین بود و پس از مهاجرت به مدینه در سال دوم در مسجد
بنی سلمه در شهر مدینه، به فرمان خداوند، قبله مسلمین از مسجد الاقصی به مسجد الحرام (خانه کعبه در مکه) تغییر یافت که شاید خلع سلاح کردن یهود به خاطر اینکه مسلمانان را به دلیل نماز گزاردن به قبله آنان تحقیر می کردند از مهمترین دلایل آن بوده است.
از سال ۱۵ هجری فلسطین در دست مسلمانان بود. در معاهده صلح، مسیحیان در اعمال مذهبی خود آزاد بودند. ساکنان این شهر را عمدتاً مسلمانان عرب تشکیل می دادند و برای مسلمانان نیز قدس به خاطر اینکه قبله اول بود بسیار معزز و مقدس شمرده می شد.
از سال ۱۰۹۵م (۴۸۸ ﮪ.ق) با تهاجم اروپائیان علیه مسلمانان جنگ های صلیبی آغاز شد که تا حدود نزدیک به دو قرن ادامه یافت.

 

مقدمات پیدایش دولت اسرائیل و واکنش های فلسطینی ها و اعراب:

اواخر قرن نوزدهم شورش هایی در فلسطین بر پا شد و انگلستان که در این سالها مدافع عثمانی بود، ناگهان تغییر روش داد و در برابر عثمانی قرار گرفت و از شورشیان حمایت کرد.
اواخر قرن نوزدهم (۱۸۹۸-۱۸۸۲) اقداماتی توسط یهودیان ناسیونالیست برای مهاجرت و اسکان یهودیان به فلسطین انجام شد اما چون عده ای از روحانیون یهود از اهداف سیاسی آن و ارتباط این اقدام با برنامه های استعمارگران آگاه شدند و مخالفت کردند این اقدام نهضت صهیونی شکست خورد اما در اوایل قرن بیستم با استفاده از سلطه انگلیس بر فلسطین، راه حل تشکیل یک کشور یهودی را در برابر ضدیت با یهودیان جهان و آزار آنان مطرح کرد زیرا رویای ایجاد کشور باستانی اسرائیل آرمان صهیونیزم است.
سرانجام در نوامبر ۱۹۱۷ اعلامیه بالفور در مورد تصویب طرح تأسیس «کانون ملی یهود» در سرزمین فلسطین، در کابینه انگلیس، منتشر شد. شریف حسین امیر مکه که خود متحد انگلیس ها بود، از دولت انگلیس توضیح خواست و دولت مزبور پاسخ داد که تصمیم کمک به مراجعت یهود به فلسطین با حقوق و آزادی ساکنان فلسطین منافاتی ندارد. در این پاسخ از تشکیل دولت اسرائیل هیچ سخنی به میان نیامده بود. در این زمان فقط ۵۰ هزار یهودی در فلسطین وجود داشت اما به وسیله حکومت جدید که از سوی انگلیس به یک یهودی واگذار شده بود، باب مهاجرت یهودیان گشوده شد و جمعیت آنان فزونی گرفت که این امر شورش و مخالفت اعراب را موجب گردید.
در این هنگام، اعراب ناهماهنگ و دچار تفرقه بودند و جز در شعار کمک دیگری به فلسطینی ها نمی کردند. اعراب فلسطینی و مسیحیان اختلافات خویش را کنار نهاده و در برابر دشمن مشترک متحد شدند. در تابستان ۱۹۲۹ نخستین برخورد خونین میان اعراب فلسطینی و صهیونیست های مهاجر در گرفت و صهیونیست ها و سربازان انگلیسی با آتش گشودن به فلسطینی ها حدود ۳۵۱ تن را شهید، عده ای را مجروح یا دستگیر و عده ای را محکوم به حبس مادام العمر و یا اعدام کردند. در اواخر دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۶ قیام مسلحانه شیخ عزالدین قسام به وقوع پیوست و او با نیروهای انگلیسی و صهیونیستی به جنگ پرداخت که سرانجام خود و یارانش به شهادت رسیده و عده ای دستگیر شدند. این مبارزات و شهادتها تاکنون نیز ادامه دارد.
در طول جنگ جهانی دوم آرامش نسبی بر فلسطین حکمفرما بود اما پس از اینکه دولت انگلیس در ۱۴ مه ۱۹۴۸ (۱۳۶۷ ﮪ.ق) به قیمومیت خود خاتمه داد و قشونش را از فلسطین خارج کرد در همان روز شورای ملی یهود در تل آویو تشکیل شد و موجودیت دولت اسرائیل را اعلام کرد. طبق هماهنگی های قبلی چند ساعت بعد ترومن رئیس جمهور وقت امریکا دولت جدید اسرائیل را به رسمیت شناخت و انگلیسی ها هم در هنگام خروج، تجهیزات خویش را در اختیار آنان گذاشتند. از آن پس دخالت های سازمان ملل در مورد فلسطین و پیشگیری از حملات صهیونیست ها به فلسطین ها بی اثر گردید و صهیونیست های غاصب شروع به تصرف شهرها و روستاها و اخراج فلسطینی ها از خانه و کاشانه شان کردند و چون با مقاومت مردم فقیر و مظلوم مواجه گردیدند جنایاتی مانند کشتار دهکده دیر یاسین و کفر قاسم را در آوریل ۱۹۴۸ به راه انداختند که موجب گسترش وحشت فلسطینی های بی پناه گردید و آنان هم به ماورای اردن می گریختند.
در ۲۸ ماه مه ۱۹۶۴ کنگره فلسطین در شهر قدس تشکیل شد و تأسیس «سازمان آزادیبخش فلسطین» را اعلام نمود و ارتش آزادیبخش فلسطین تشکیل گردید که در نتیجه آن مبارزات شکل جدیدی به خود گرفت و از این پس هزاران شهید تقدیم آزادی فلسطین شدند.

جنگهای مهم فلسطین با اسرائیل

۱٫ جنگ شش روزه (۱۹۶۷)
۲٫ نبرد کرامه (۱۹۶۸)
۳٫ جنگ رمضان (اکتبر ۱۹۷۳)
۴٫ درگیری فلسطینیها در لبنان (از سپتامبر ۱۹۷۰- ۱۹۷۵-۱۹۸۲…) و تا امروز این درگیریها همچنان ادامه دارد.

*صهیون یا صیون در لغت یعنی کوه پر آفتاب و یا کوه خشک که در گذشته، گاهی هم منظور از صهیون نه فقط کوه صهیون بلکه تمام اورشلیم بوده است و این نام در کتب عهد عتیق و انجیل نیز آمده است.

 

چرا ماه رمضان؟ چرا جمعه؟

در ماه رمضان است که با شیطان درون می جنگیم، با هوا و هوسها مقابله می کنیم، نه فقط از حرام بلکه از بعضی حلالها هم چشم
می پوشیم به خدا و خلق خدا نزدیکتریم و ….
روز جمعه متعلق به ولی عصر ارواحنا فداء است و روزی است که همه ی منتظران چشم به ظهورش دوخته اند و با اشک چشم مقدمشان را شستشو می دهند روزی است که دلهای منتظر پر طپش تر از همیشه می تپد و ….
بی شک انتخاب این ماه و این روز حکمتی داشته. یک روز مشخص در ماهی مشخص «روز قدس» روز تجدید پیمان با اولین قبله ی مسلمین.

اسلام و ظلم ستیزی
اسلام دینی کامل و جامع است که برای تمامی ابعاد زندگی انسانها از جانب خداوند فرستاده شده است. پیامبر از ابتدای امر و شروع رسالت برای از بین بردن جهل و تاریکی و وضعیت اسفباری که بر انسانها حاکم بود تلاش نمود و توانست حکومتی پایه گذاری کند که برای تمامی اعصار یک الگوی ناب باقی بماند. جنگها و تضادهایی که امروزه بر بشریت حاکم شده نبردی است بین اسلام و کفر و می تواند شروعی دوباره برای حیات بشر باشد که ۱۴۰۰ سال با پیامبر صلی الله علیه و آله و حکومت آن حضرت فاصله دارد. و این اسلام است که با آیات قرآن و سیره ی نبوی از بُعد زمان و مکان فراتر است و بدون اهمیت دادن به رنگ و ملیت و قومیت تمامی انسانها را به یک زندگی سالم و رو به تکامل هدایت می کند.
مبارزات مسلمانان با کفر و استثمار فقط برای رهایی مسلمانان نیست بلکه همه ی انسانها را در بر می گیرد. تعداد رو به تزاید مسلمین به خصوص در اروپا و امریکا. استکبار جهانی را به وحشت انداخته و به فکر راه چاره می گردد به همین دلیل با عَلَم کردن اسرائیل حربه ای برای مقابله با موج فزاینده ی اسلام خواهی به دست آورده است. ما با تبعیت از امام راحل در اوج حضور استکبار جهانی در ایران توانستیم رژیم وابسته ی پهلوی را سرنگون کنیم و اینک مردم مظلوم فلسطین در این سرزمین مقدس تحت وحشیانه ترین شکنجه ها و شدیدترین اقدامات امنیتی قرار دارند ولی لحظه ای دست از جهاد و مقاومت بر نمی دارند. حرکت جوانان فلسطینی و حزب ا… لبنان (بر علیه صهیونیزم) که در اوج شجاعت و بی باکی است صفوف مستحکم و تا بُن دندان مسلح صهیونیستها را در هم می شکند. امروز نسل جوان فلسطین که جنایات و دد منشی های رژیم غاصب صهیونیستی را با عمق گوشت و پوست خود احساس
کرده اند با مقاومتی مضاعف خط بطلان بر جریان سازش با صهیونیزم کشیده و تنها به فکر نجات قدس و بیرون راندن غاصبین از سرزمین مقدس فلسطین هستند.

قدس شریف

اهمیت شهر قدس در چه چیزی نهفته است؟ قدس از نظر ۳ دین یکتا پرست به یک اندازه اهمیت دارد. قدس پیش از شهر مکه مکرمه، قبله نماز گزاران مسلمان بود.
شهر «قدس» همراه با «مدینه» از مقدس ترین اماکن اسلامی هستند. بسیاری از رهبران مسلمان وصیت داشتند که پیکرشان در قدس به خاک سپرده شود. در اینجا قسمتی از کتاب «برهان الدین فارازی» را که در اویل سده چهاردهم میلادی استاد و واعظ مسجد اموی بوده، می آوریم. وی در این کتاب احساسات ژرف مسلمانان را نسبت به شهر قدس توصیف می نماید:
«خداوند کسانی را که به زیارت قدس می روند می بخشاید».
«یکی از دروازه های آسمان به سوی قدس گشاده است».
«هر کس که در قدس نماز بگزارد، گناهانش بخشوده می شود».
«خداوند به دیده ی عطوفت به قدس می نگرد».
«خداوند به کسی که در قدس به خاک سپرده شود خواهد گفت: تو در خانه ام همسایه ی من خواهی بود».
اهمیت شهر قدس و سرزمینهای مقدس نسبت به مسیحیان، بیرون از توصیف است. حضرت مسیح که از فلسطین زاده شد، تمامی زندگی خود را در سرزمین مقدس و بخش مهمی از آن را در خود شهر قدس گذراند، «کلیسای صریح مقدس» در قدس و «کلیسای میلاد مسیح» در «بیت اللحم» در نزدیکی شهر قدس قرار دارند. بسیاری از دیگر کلیسا ها و آثار باستانی خاص حضرت مسیح و پیروانش نیز همین وضع را دارند.
اشاره:
امام خمینی(ره) اسوه ی مقاومت و جهاد و آن نایب بر حق امام زمان در همان اوایل پیروزی انقلاب با آگاهی و هشیاری فراوانی که داشتند خطر اسرائیل را به تمام مسلمین جهان اعلام فرمودند. ایشان در سخنرانیهای متعددی که به مناسبت اعلام روز قدس و ترغیب مردم برای مقاومت علیه اسرائیل انجام دادند مسیر مبارزه با اسرائیل را به ما آموختند این بیانات آنچنان رسا و شیوا بودند که اکنون بعد از گذشت ۲۷ سال از آن سخنان هنوز هم علمی و عملی است. وقتی این سخنرانیها را می شنویم یا می خوانیم گویی همین دیروز گفته شده اند، انگار امام هنوز در بین ماست و با رهنمودهایش ما را به سمت و سوی صحیح سوق می دهد شاید این مدعا قسمتی از پیام های امام خمینی به مناسبت روز قدس است که در تاریخ ۱۶/۵/۵۸ و ۲۵/۵/۵۸ ایراد شده است.
پیام امام خمینی به مناسبت انتخاب روز قدس ۱۶/۵/۵۸

بسم الله الرحمن الرحیم

من در طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می کند. من از عموم مسلمانان جهان و دولت های اسلامی می خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
روح الله الموسوی الخمینی

بسم الله الرحمن الرحیم

روز قدس، روز مقابله مستضعفین با مستکبرین روز قدس، یک روز جهانی است، روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد، روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است، روز مقابله ملت هایی است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیر آمریکا بودند، در مقابل ابر قدرت هاست، روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند، روزی است که بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد. متعهدین این روز را روز قدس می دانند و عمل می کنند به آنچه باید بکنند و منافقین، آنهایی که با ابرقدرت ها در زیر پرده آشنائی دارند و با اسرائیل دوستی، در این روز بی تفاوت هستند یا ملت ها را نمی گذارند که تظاهر کنند. روز قدس، روزی است که باید سرنوشت ملت های مستضعف معلوم شود. باید ملت های مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرین، باید همانطور که ایران قیام کرد و دماغ مستکبرین را به خاک مالید و خواهد مالید، تمام ملت ها قیام کنند و این جرثومه های فساد را به زباله دان ها بریزند. روز قدس، روزی است که باید این دنباله روهای رژیم سابق در ایران و آن توطئه چین های رژیم فاسد و ابر قدرت ها در سایر جاها خصوصاً در لبنان، تکلیف خودشان را بدانند، روزی است که باید همت کنید و همت کنیم که قدس را نجات بدهیم و برادران لبنانی را از این فشارها نجات بدهیم، روزی است که باید تمام مستضعفین را از چنگال مستکبرین بیرون بیاوریم، روزی است که باید جامعه مسلمین، همه، اظهار وجود بکنند و هشدار بدهند به ابر قدرت ها و به این تفاله هائی که مانده است از آنها، چه در ایران و چه در سایر جاها. روز قدس، روزی است که باید به این روشنفکرانی که در زیر پرده با آمریکا و عمال آمریکا روابط دارند، هشدار داد، هشدار به اینکه، اگر از فضولی دست بر ندارید، سرکوب خواهید شد. ما به آنها مهلت دادیم و با آنها با ملایمت رفتار کردیم که شاید دست از شیطنت بردارند و اگر دست بر ندارند کلمه آخر را خواهیم گفت و خواهیم به آنها فهماند که دیگر رژیم سابق قابل بر گشتن نیست و دیگر آمریکا نمی تواند به اینجا حکومت کند و دیگر سایر ابر قدرت ها نمی توانند در این مملکت حکومت کنند. روز قدس، روزی است که باید به همه ابر قدرت ها هشدار داد که باید دست خود را از روی مستضعفین بردارید و سر جای خود بنشینید. اسرائیل، دشمن بشریت، دشمن انسان، که هر روز غائله ایجاد می کند و برادرهای ما را در جنوب لبنان به آتش می کشد، باید بداند که دیگر ارباب های او رنگی ندارند در دنیا و باید انزوا اختیار کنند، طمع ها را از ایران باید قطع کنند، دست های آنها باید از همه ممالک اسلامی قطع شود، عمال آن در همه ممالک اسلامی باید کنار بروند. روز قدس، روز اعلام یک چنین مطلبی است، اعلام این است به شیاطینی که ملت های اسلام را می خواهند کنار بگذارند و ابر قدرت ها را به میدان بیاورند. روز قدس، روزی است که قطع آمال آنها را بکند و به آنها هشدار بدهد که گذشت آن زمان ها.
روز قدس، روز اسلام است. روز قدس، روزی است که اسلام را باید احیاء بکنیم و قوانین اسلام در ممالک اسلامی اجرا بشود. روز قدس، روزی است که باید به همه ابر قدرت ها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما به واسطه عمال خبیث شما، واقع نخواهد شد. روز قدس، روز حیات اسلام است، باید مسلمین به هوش بیایند، باید بفهمند قدرتی را که مسلمین دارند، قدرت های مادی، قدرت های معنوی. مسلمین که یک میلیارد جمعیت هستند و پشتوانه خدائی دارند و اسلام پشتوانه آنهاست و ایمان پشتوانه آنهاست، از چه باید بترسند؟
ملت بزرگ ما دیگر از این حرکات مذبوحانه نخواهد ترسید و حرکات اسرائیل در جنوب لبنان و نسبت به فلسطین، همین حرکات مذبوحانه است، حرکاتی است که اواخر عمر اشخاص فاسد، می کنند چنانچه شاه ما، شاه مخلوع ایران این حرکات را کرد و منتهی به فنا شد. روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است، روز حکومت اسلامی است، روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها، بیرق آن برافراشته شود، روزی است که باید به ابر قدرت ها فهماند که دیگر آنها نمی توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم صلی الله علیه و آله می دانم و روزی است که باید ما، تمام قوای خودمان را مجهز کنیم و مسلمین از آن انزوائی که آنها را کشانده بودند، خارج شوند و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بایستند و ما در مقابل اجانب، با تمام قوا ایستاده ایم و نخواهیم اجازه داد کسان دیگر در مملکت ما دخالت کنند و مسلمین نباید اجازه بدهند که کسان دیگر در ممالکشان دخالت کنند. توطئه گرهای بین المللی موافقت دارند و با اسلام مخالفت. آنهائی که شرکت ندارند، مخالف با اسلام هستند و موافق با اسرائیل و آنهائی که شرکت کردند، متعهد هستند و موافق با اسلام و مخالف با دشمنان اسلام که در رأس آنها آمریکا و اسرائیل است. روز امتیاز حق از باطل است، روز جدائی حق و باطل است.
… من از خداوند تبارک و تعالی خواهانم که غلبه بدهد اسلام را بر همه قشرهای عالم، بر همه مستکبرین، مستضعفین را غلبه بدهد. و از خدای تبارک و تعالی خواهانم که برادرهای ما را در فلسطین، در جنوب لبنان و در لبنان و در هر جائی از عالم که هستند، از دست مستکبرین و از دست چپاولگران نجات بدهد.

 

والسلام علی رسول الله و علی ائمه المسلمین

منابع:

۱٫ فلسطین از دیدگاه امام خمینی(ره)/ ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره). نوبت چاپ: اول بهار ۱۳۷۳٫

۲٫ صحیفه ی نور، مجموعه رهنمودهای امام خمینی (ره) / تهیه و جمع آوری: مرکز مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی/ تاریخ چاپ: بهمن ماه ۶۱ / ج۸٫

۳٫ قلم پژوهشگر.

۴٫ برداشت آزاد از منابع بررسی شده.

ارسال نظر