X بستن تبلیغات
X بستن تبلیغات
header
متن مورد نظر

سر سیلندر

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

ابتدا سوپاپها را خارج کرده و سپس بعد از تمیز کردن آن به صورت زیر عمل می کنیم .ابتدا از ماده ای بنام سمباده استفاده می کنیم و قسمت سیت سوپاپ را با آن آغشته می کنیم سپس سوپاپ را در سر جایش قرار داده و از دریل دستی برای حرکتچپ و راست استفاده می کنیم این عمل را انجام می دهیم و سپس از سمباده نرم استفاده کرده و دوباره حرکت چپ و راست دست را ادامه می دهیم تا سوپاپ آبندی شود .

<!–[if gte mso 9]> <!–[if gte mso 9]> Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA <!–[if gte mso 9]> <!–[if gte mso 10]>
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:\”Table Normal\”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:\”\”;
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;
mso-para-margin-top:0in;
mso-para-margin-right:0in;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0in;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:\”Calibri\”,\”sans-serif\”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:\”Times New Roman\”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

سر سیلندر 

قطعاتی که بر روی سر سیلندر قرار دارند بشرح زیر می باشد .

الف) شمع در سطح جانبی قرار دارد .

ب) اسبکها – گیت ها – فنرها پولکها – خارهی مخروطی

ج) کانالهای آب و روغن برای خنک کاری

د ) مانیخولد

واشر سر سیلندر

این واشر بین سیلندر و سرسیلندر قرار دارد ..

واشر سر سیلندر دارای سوراخهایی می باشد که به تعداد سیلندر های موتور می باشد و سوراخهایی برای مجرای روغن و آب در آن تعبیه شده

کار واشر سر سیلندر

۱-جلوگیری از مخلوط شدن آب و هوا

۲-جلوگیری از خروج کمپرس

۳-آبندی سر سیلندر به بدنه سیلندر

طریق بستن واشر سر سیلندر

۱-واشر را با گریس چرب کرده

۲-بعد از قرار دادن سیلندر روی آن پیچی را از طرف وسط سفت کرده یا واشر سر سیلندر کشیده شود . نکته : برای هر بار باز شدن سیلندر و اشر آن نیز باید تعویض شود .

بدنه موتور :

روی بدنه موتور – دلکو واتر پمپ – پمپ بنزین – فیلتر روغن بسته می شود .

پیستون :

پیستون یکی از قطعات تشکیل دهنده موتور است که عموماً استوانه ای شکل ساخته می شود . پیستون از جنس آلمینیوم میباشد که دارای شیار هایی برای رینگ می باشد . روی پیستون علامتی را برای راهنمائی جمع کردن موتور حک می کند که با فلش یا علامت دیگری مشخص می شود که اینعلامت باید بطرف جلوی موتور باشد .

رینگ

بخاطر اینکه پیستون با سر سیلندر آبندی شده و کمپرس داخل سیلندر کم نشود باید پیستون باسر سیلندر گاز بندی شود . که این عمل بعهده رینگ می باشد .

انواع رینگ

الف) رینگ روغنی که دارای شیارهایی برای عبور روغن می باشد .

ب ) رینگ کمپرس که بالای رینگ روغنی قرار دارد .

کژن پین

اتصال دهنده پیستون به شاتون است

فلایویل

خصوصیات فلایویل

۱-یکنواختکردن دور موتور

۲-انتقال نیروی دورانی میل لنگ

۳-موقع روشن کردن موتور دنده استارت بادنده فلایول درگیر می شود .

دنده فلایول

حلقه ای دندانه ای شکل که روی فلایویل قرار می گیرد .

 

 

طرز تعویض دنده فلایویل :

با استفاده از حرارت دنده دنده فلایویل را از فلایویل جدا کرده و سپس دنده جدید را با استفاده از حرارت گرم کرده تا منبسط شده و سپس روی فلایویل قرار می دهیم.

سوپاپ

شکل ظاهری سوپاپ

۱-انتهای ساق

۲-ساق

۳-دامنه

۴-پیچ سوپاپ

۵-انتهای شیقابک

سیت سوپاپ

محلی که در موتورها برای نشستن وکار کردن سوپاپ طراحی شده ، سیت یا نشیمنگاه سوپاپ نامیده  می شود .

میل سوپاپها

چون سوپاپ بایستی به موقع مجرای ورود گاز و خروج دود را باز و بسته کنند برای باز شدن مجراهایی فوق سوپاپها به وسیله میله که در روی آن برجستگی هایی به نام بادامک قرار دارد که بالا رفته وسوپاپ را باز می کنند . در میل سوپاپ یک چرخ دنده قرار دارد که نحوه درگیری آنها به سه صورت می باشد.

۱- دنده به دنده                    2- بوسیله زنجیر                  3- بوسیله تسمه

 

 

 

استکانی پایپیت

رابطه انتقال نیرو میل بادامک به میل تایپیت جهت باز کردن سوپاپها می باشد .

نحوه آبندی سوپاپها بصورت دستی :

ابتدا سوپاپها را خارج کرده و سپس بعد از تمیز کردن آن به صورت زیر عمل می کنیم .

ابتدا از ماده ای بنام سمباده استفاده می کنیم و قسمت سیت سوپاپ را با آن آغشته می کنیم سپس سوپاپ را در سر جایش قرار داده و از دریل دستی برای حرکتچپ و راست استفاده می کنیم این عمل را انجام می دهیم و سپس از سمباده نرم استفاده کرده و دوباره حرکت چپ و راست دست را ادامه می دهیم تا سوپاپ آبندی شود .

رو ش فیلر گیری

سوپاپ دورسیلندر یک فقط کافی است سوپاپ دور سیلندر چهار به حالت باز باشدو برای فیلر کشی سوپاپ هوا بنزین سیلندر ویک سوپاپ هوا بنزین سیلندر چهار باید به صورت باز بوده و به همین ترتیب از باز بودن سوپاپ سیلندر دوم برای فیلر گیری سوپاپ سیلندر سوم و بر عکس استفاده می شود.

روغنکاری قطعات

خاصیت روغنکاری

در اولین مرحله اهمیت روغن از نظر وظیفه چرب کنندگی و روغنکاری قطعات در حین کار می باشد .

۱-خاصیت خنک کنندگی

۲-خاصیت پاک کنندگی

۳-خاصیت ضربه گیری

اویل پمپ

اویل پمپ دستگاهی است که روغن موجود در کارتر را مکیده و با فشار بقطعات متحرک موتور میرساند .

ساختمان اویل پمپ

اویل پمپ دارای یک عدد شفت اصلی است که در قسمت نزدیک به بالای آن یک چرخ دنده نیز وجود داردکه باخود شفت یکپارچه بوده و چرخ دنده اصلی نامیده می شود و در اثر صورت گرفتن اعمال مکانیکی روغن تحت فشار قرار گرفته واز طریق لوله ورودی مکیده شده و به فیلتر روغن فرستاده یم شود که پس از تصفیه از طریق لوله خروجی جهت روانکاری و روغنکاری قطعه متحرکت موتور به کانال اصلی می رسد .

فیلتر روغن

در کلیه موتورها جهت تصفیه روغن از فیلتر روغن استفاده می شود .

طریقه تعویض فیلتر روغن :

برای تعویض فیلتر روغن از آچار مخصوص استفاده می شود وباید واشر لاستیکی حلقوی شکل فیلتر راقبل از بستن آن با روغن اندود کرده و پس از بستن فیلتر سپس موتور را روشن کرده و نشتی روغن را آزمایش کرد .

روغن سوزی

هرگاه روغن به دلایل مختلفی به بالای پیستون نفوذ نمایدبه همراه گار متراکم بسوزد و موتور دود آبی بدهد موتور به روغن سوزی افتاده است .

علائم عمده روغن سوزی :

ضعیفی رینگ ، چسبندگی رینگ روغن ،‌سائیدگی سیلندر ، خرابی لاستیک گیت سوپاپ ، و گشادی گیت سوپاپ

 

 

 

علل زدن کمپرس به کارتر

از فنریت افتادن ، چسبندگی رینگ کمپرس ، سائیدگی سیلندر

روغن ریزی

خرابی کاسه نمدجلو و عقب موتور خرابی واشر کارتر و واشر قالپاق و سوپاپ

انواع لقی میل لنگ

۱- لقی افقی                           2- لقی عمودی

لقی افقی در اثر سائیدگی بغل با یاطاقاتیها و لقی عمودی در اثر سائیدگی و شل بستن یاطاقانها بوجود   می آید .

دلایل سوخت یاتاقان

۱- نرسیدن روغن                                 2- حرارت بیش از حد موتور

روغن برگردان چیست ؟

در انتهای خولی میل لنگ مارپیچی وجود دارد که روغن را بر می گرداند .

علل پائین آمدن فشار روغن چیست ؟

سائیدگی دنده اویل پمپ ، ضعیفی فنر اویل ، ترک میل لنگ ، سائیدگی بوش میل سوپاپ ، حرارت بیش از حد موتور

علل بالارفتن فشار روغن چیست ؟

سفت بستن یاطاقانها ، گرفتگی یکی از کانالها ، زیادی غلظت روغن

طریقه پیدا کردن شمع روغن زده و شمع خراب

برای پیدا کردن شمع روغن زده هنگام روشن بودن موتور شمعها را یکی یکی باز کرده و هنگامی که شمعی را باز کردیم و در کار موتور بوجود نیامد شد نشانه  خرابی شمع می باشد ( که باید شمع تمیز            شود – تنظیم شود و در صورت امکان تعویض شود ) ولی اگر لرزش بوجود آمد نشانه سالم بودن شمع است .

علت بریدن میل لنگ چیست ؟

۱-تراشیدن زیاد

۲-لقی افقی در اثر خوردگی بغل یاطاقانی

۳-سفت بسته شدن یاتاقان

۴-تعویض دنده معکوس در سرعتهای زیاد

خنک کار موتور

متداول ترین روش خنک کاری  : 1- خنک کاری بوسیله آب و باد حاصل از پروانه ۲- سیستم خنک کردن موتور به وسیله هوا و روغن

رادیاتور

سه قسمت اصلی رادیاتو

۱- منبع بالا                                2- لوله رابط                           3- منبع پایین

پروانه

جهت انتقال جریان باد از فضای آزاد به لابلای پرده های رادیاتور برای خنک کاری بدنه موتور که تعداد پرده های پروانه به ظرفیت موتور متغییر است .

طریقه ریگلاژ تسمه پروانه

ابتدا پیچ بالائی کشویی دینام را مثل نمونه و دینام راتوسط نیروی دست و یا یک اهرم دیگر به طرف خارج موتور یعنی به طرف شاسی اتومبیل به عقب کشیده و حدود یک سانتیمتر به تسمه خلاص داده و سپس کشویی دینام را سفت می کنیم .

 

واتر پمپ

چون همیشه آب گرم از داخل موتور به طرف بالای رادیاتور می رود و در قسمت پائین آن آب خنک جمع می شود که بوسیله واتر پمپ آب از قسمت پائین رادیاتور به طرف موتور میکس و ارسال           می شود.

ترموستات

دریچه اتوماتیکی است که بین رادیاتور و موتور قرار داده شده که بوسیله حرارت کنترل و باز و بسته   می شود .

از جمله دلایل گرم کردن موتور

۱-کقیف بودن هوا کش ۲- کمی آب رادیاتور ۳- شل بودن تسمه پروانه ۴- نامیزانی دلکو                5- شکستگی پروانه ۶- سوراخ رادیاتور ۷- خرابی واتر پمپ ۸- سوختن واشر سر سیلندر ۹- بار بیش از حد ۱۰- گرفتگی اگزوز .

علل سوختن واشر سر سیلندر

گرم شدن بیش از حد موتور، تاب داشتن سر سیلندر، ترک داشتن سر سیلندر، شل بودن پیش سر سیلندر،نامیزان بستن پیچ سر سیلندر .

علت تاب داشتن سر سیلندر

باز کردن  موتور هنگامی که موتور داغ است ، قرار دادن سر سیلندر در سطح ناهموار

علائم سوختن واشر سر سیلندر

مخلوط شدن آب و روغن – گرمای زیاد موتور – زدن جوش کاذب  در رادیاتور- دیر روشن شدن موتور – بدکار کردن موتور – رنگ روغن موتور به رنگ شیری است درب موتور کپک سفید رنگ می زند .

 

علل چکه کردن و خرابی واتر پمپ

خرابی کاسه نمد ، گیر پاژ بلبرینگ ، شکستگی آب پخش کن ، پارگی تسمه پروانه

کار کاسه غز واتر پمپ

از نشت و خروج و چکه کردن آب جلوگیری می کند . 

آزمایش سالم یاخراب بودن واتر پمپ

در زمان روشن بودن موتور درجه حرارت آـب که به حد نرمال رسید درب رادیاتور رابرداشته و نگاه می کنیم اگر آب در گردش بود واتر سالم است در غیر این صورت خراب است .

سیستم سوخت رسانی موتورهای بنزینی

باک

لوله رابط

دستگاه پمپ بنزین

کاربراتور

علل خرابی پمپ بنزین

۱- سائیدگی شیطانک   2- خارج شدن پین شیطانک    3- شکستن فنر زیر واشر مشمائی

۴- ضعیفی فنر ها        5- سوراخ شدن واشر مشمائی     6- گرمای بیش از حد موتور

طریقه بالا بردن فشار پمپ بنزین

۱-بوسیله کم کردن واشر بدنه پمپ بنزین

۲-گرفتن خلاصی بین میله واشر مشمائی و اهرم شیطانک

 

 

 

طریقه بستن پمپ به بدنه

باید دقت کنیم که در هنگام بستن شیطانک پمپ درقسمت روئی دایره خارج از مرکز میل سوپاپ قرار گیرد و آگر در قسمت زیر قرار گرفته باشد در اثر گردش میل سوپاپ شیطانک شکسته خواهد شد .

کاربراتور

کاربراتور در اتومبیلها دستگاهی است که هوا و بنزین رابه یک نسبت معین مخلوط کرده که این نسبت  از یک به دوازده الی یک به هجده در اتومبیل ها متفاوت است یعنی یک قسمت بنزین و بقیه هوا می باشد .

کاربراتور ونتوری ثابت

طرز کار

می دانیم که سوخت در موتور بنزینی در کاربراتور با هوا مخلوط شده و در اثر مکش پیستون در زمان تنفس هوا و بنزین از طریق فولد هوا و راهگاه سر سیلندر و سوپاپ هوا و بنزین وارد حجم سر سیلندر شده که محل مخلوط شدن  هوا با بنزین در دهانه دو مخروطی انجام می شود .

سیستم انتقال قدرت

کلاچ :

که در کلیه وسایل نقلیه بین موتور و گیر بکس قرار دارد .

کار کلاچ

قطع و وصل نیروی موتور به گیر بکس می باشد .

ساختمان کلاچ

سیستم کلاچ تشکیل شده از یک دیسک کلاچ صفحه کلاچ ، دوشاخه کلاچ ، ذغال یا بلبرینگ کلاچو یک طرف صفحه فلایویل که صاف و گرد است .

دیسک کلاج

از یک پوسته یا کاسه و صفحه چدنی تشکیل شده که چند عدد فنر فولی را پشت به صفحه چدنی فشار داده و آن را به طرف جلو حرکت داده و به فلایویل می چسبند .

طریق هوا گیری کلاج

در زمان تعویض قطعات لوازم داخل پمپ پائین یا بالا لازمست که لوله های آن را هوا گیری نمائیم ترتیب هوا گیری لوله های فوق بترتیب زیر می باشد . ابتدا مخزن را از روغن پر می نماییم و یک فنر را پشت فرمان می نشانیم که مرتب پدال کلاج را گرفته و رها می کند که پدال کمی سفت شد آن را ثابت نگهداشته پیچ تخلیه هوا را باز می کنیم بعد از خارج شدن هوا پیچ تخلیه راسفت می نمائیم این عمل دو سه بار انجام شده تا هوا کاملاً خالی شود .

طریقه آزمایش کلاج

موتور را روشن و دنده را در ۳ یا ۴ قرار داده و ترمز دستی را می کشیم و سپس تدریجاً به موتور کاز می دهیم وبه آرامی پدال کلاج را رها می کنیم در این حالت اگر موتور خاموش شد کلاچ سالم است اگر خاموش نشد کلاج خراب است که بکسواد می کند .

گیر بکس

گیر بکس دستگاهیست که نیروی ثابت موتور را نسبت به وضعیت جاده برای دورهای مختلف به طور دلخواه می توان توسط آن تغییر داد .

ساختمان گیربکس

از یک جعبه پوسته و چهار عدد شفت به نامهای شفت ورودی ، شفت زیر ، شفت دنده عقب ،‌شفت خروجی ، تعدادی دنده ، بلبرینگ شفت ،‌ماهک ،‌دنده برنجی

دنده برنجی :

برای هماهنگ کردن دور دنده ها در جهت بهتر و آسانتر جا رفتن دنده می باشد .

دیفرانسیل

وظایف دیفرانسیل

۱-تغییر ۹۰ درجه ای نیرو

۲-تبدیل دور زیاد گاردان به دور کم

۳-تنظیم دور چرخهای سرپیچ

ارسال نظر