X بستن تبلیغات
X بستن تبلیغات
header
متن مورد نظر

سمند

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

مقدمه

بدنه خودرو ۵/۱ برابر بیشتر از پژو ۴۰۵ نقطه جوش دارد. وزن خودرو نیز حدود ۲۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر از پژو ۴۰۵ است. پلات‌فرم پژو ۴۰۵ و سمند تقریبا مشابه است اما درخودروی سمند پلات‌فرم در زمینه سیستم فرمان و تعلیق تا حدودی اصلاح و توسعه یافته‌تر است. این خودرو در انگلستان از سوی شرکت “مایرا“ استانداردهای ایمنی را کسب کرده و به گفته بعضی از کارشناسان ایران‌خودرو سمند آیرودینامیک‌تر از پژو ۴۰۵ است. البته عده دیگر معتقدند که این خودرو در سرعت بالای ۱۴۰ کیلومتر در ساعت تعادل ندارد اما فرمان‌پذیری آن از نظر قدرت مانور بسیار بالاتر از پژو ۴۰۵ بوده و در پیچ‌ها با سرعت بالا قدرت مانور دارد به همین دلیل از سوی نظرسنجی‌های اخیر بهترین سیستم فرمان را حتی بین خودروهایی مانند زانتیا و ماکسیما از آن خود کرده است.

 

مقدمه

بدنه خودرو ۵/۱ برابر بیشتر از پژو ۴۰۵ نقطه جوش دارد. وزن خودرو نیز حدود ۲۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر از پژو ۴۰۵ است. پلات‌فرم پژو ۴۰۵ و سمند تقریبا مشابه است اما درخودروی سمند پلات‌فرم در زمینه سیستم فرمان و تعلیق تا حدودی اصلاح و توسعه یافته‌تر است. این خودرو در انگلستان از سوی شرکت “مایرا“ استانداردهای ایمنی را کسب کرده و به گفته بعضی از کارشناسان ایران‌خودرو سمند آیرودینامیک‌تر از پژو ۴۰۵ است. البته عده دیگر معتقدند که این خودرو در سرعت بالای ۱۴۰ کیلومتر در ساعت تعادل ندارد اما فرمان‌پذیری آن از نظر قدرت مانور بسیار بالاتر از پژو ۴۰۵ بوده و در پیچ‌ها با سرعت بالا قدرت مانور دارد به همین دلیل از سوی نظرسنجی‌های اخیر بهترین سیستم فرمان را حتی بین خودروهایی مانند زانتیا و ماکسیما از آن خود کرده است.

اشکال اصلی این خودرو بر روی ترمز و اشکال ترمزگیری و صدای ناشی از ترمزگیری است. البته ایران‌خودرو مدعی است که سمندهای مدل ۸۳ این مشکل را ندارند. بدنه این خودرو در سال‌های گذشته سر صدای زیادی داشت که علت هم مهار نکردن قاب ستون‌های کناری بود.

شرکت ایران‌خودرو همچنین عنوان می کند که این مشکل را هم در سال ۸۳ حل کرده است. ارگونومی خودروی سمند نیز مشکلاتی دارد؛ به عنوان مثال صندلی این خودرو زیاد مناسب نیست. در حالت تعویض دنده نیز دست در مواردی به کنسول میانی برخورد می‌کند. دید این خودرو در جلو کمی کمتر از پژو ۴۰۵ است و دید عقب خودرو نیز تا حدودی کور است که مسوولان ایران‌خودرو می‌گویند با سنسور دنده عقب این مشکل کمی بهبود یافته است.

سیستم فنربندی این خودرو نسبت به پژو ۴۰۵ سخت‌تر است، حال آنکه ایمنی آن نیز بیشتر از پژو ۴۰۵ است. البته بعضی از ایرادات از جمله کمک فنر، یاتاقان‌زدن موتورها jpk و ایرادات ترمز در مدل قبل از ۸۳ تا حدودی درست است که در مدل‌های جدید با استفاده از موتور L3 و برقی شدن صندلی در سمند LX تا حدودی برطرف شده صدای بدنه نیز با مهار قاب ستون‌ها کنترل شده اما شاید بزرگترین عیب و یا مزیت آن نشان ایرانی این خودرو باشد که این خودرو را در کانون توجه قرار داده است!

بزرگترین عیب و یا مزیت  

این خودرو با آنکه نخستین تجربه ایران در زمینه طراحی بوده ولی با مشارکت مهندسان ایرانی در کنار مشاوران خارجی سبب کارآموزی جدی شده است. ساخت داخل بالای این خودرو در ابتدا و انتخاب بهترین قطعه‌سازان و حرکت آنها برای تولید قطعات این خودرو و طراحی بعضی از قطعات به صورت مجدد در کنار قطعه‌سازان داخلی جهشی را در صنعت خودروی ایران به وجود آمد. همین خودرو با ساخت داخل بالای ۷۰ درصدی تولید شد به این دلیل بهترین قطعه‌سازان داخلی انتخاب شدند و در این زمینه سرمایه‌گذاری هنگفت نیز انجام شد. برای طراحی خطوط تولید کارهای عجیب و در عین حال طاقت‌فرسایی صورت گرفت، پردازنده‌های کامپیوتری به کار رفته در ماشین‌آلات عظیم کارخانه آن‌قدر قوی بود که فروش آنها به خاطر ممنوعیت فروش تکنولوژی با کاربردهای نظامی منوط به تایید کابینه انگلستان شد.

خط رباتی با همکاری کارخانه‌های کره‌ای ساخته شده و امکانات نرم‌افزاری و قطعات الکترونیک آن نیز از شرکت زیمنس تامین شد.

خودروی سمند که در سال ۱۳۸۱ وارد بازار شد، قرار است مدل سال ۸۵ را با شکلی کاملا جدید و پلات‌فرمی جدید وارد بازار کند. شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو نیز برای طراحی مجموعه مولد قدرت از جمله طراحی گیربکس و موتورهای گوناگون طرح‌هایی را به صورت مشترک با مرکز تحقیقات آلمان انجام می‌دهد. آنچه مسلم است هم‌اکنون ایران دارای دانش طراحی بدنه روی پلات‌فرم بدنه است ولی دارای دانش طراحی پلات‌فرم هنوز نیست. طرح ”نیوپیکان” یا پیکان جدید که خودرویی بر روی پلات‌فرم ۲۰۶ طراحی شده بود به دلیل مخالفت پژو برای دادن این پلات‌فرم شکست خورد. از طرفی ایران هنوز دانش ساخت درست پلات‌فرم را ندارد و به همین دلیل بر اساس مهندسی معکوس و کپی‌کاری در بسیاری از بخش‌های صنعت خودرو تولید صورت می‌گیرد و به همین دلیل کیفیت خودروهای ایرانی پایین است.

طراحی پلات‌فروم و دانش ساخت  

سوالی که مطرح است این است که برای آنکه هم دانش ساخت به دست آید و هم دارای طراحی پلات فورم شویم چه راهکاری لازم است؟ راهی که رفتن در آن بهتر به نظر می‌رسد، انجام کارهای ترکیبی است. در کشور کره خودروهای فورد به صورت مشترک با کیاموتورز ساخته شده بود و به این روش کره دانش ساخت خودرو و ورود به زنجیره جهانی خودرو را به دست آورد و با کارهای مشاوره‌ای با شرکت‌های اروپایی طراحی خودرو را نیز به تدریج به دست آورد.

شاید راه‌حل صنعت خودرو ایران هم این باشد که در کنار تولید محصولات مشترک با شرکت‌های خارجی به صورت سرمایه‌گذاری خارجی هم وصل به زنجیره جهانی خودرو شویم و دانش ساخت خودرو را بدست آوریم تا هم قطعه با تکنولوژی روز تولید شود و هم صادرات قطعه انجام شود. از طرفی با ادامه طرح سمند دانش طراحی خود را کامل کنیم. شاید به همین دلیل طرح ال۹۰ و سمند بتوانند در آینده به صورت مکمل به پیشرفت صنعت خودروی ایرانی کمک کند.

مشخصات

 

 

پس از گذشت سه دهه از تولید پیکان و عدم تنوع در شکل ظاهری و فنی آن نیاز مبرم به طراحی و ساخت خودرو جدیدی کاملآ متفاوت از نوع فعلی مد نظر قرار گرفت که مدیریت این شرکت را بر آن داشت در جهت پیشبرد اهداف سازندگی کشور و رقابت با شرکتهای خودروساز خارجی در مرکز تحقیقات ایران خودرو با همکاری مهندسین و متخصصین ایرانی نمونه هائی از خودرو ملی را با نام پیکان جدید طراحی و تولید کند.

در تولید این خودرو مدرنترین سیستم های ایمنی و رفاهی از جمله کمربند ایمنی کلیه صندلی ها، قفل مرکزی، شیشه بالابر برقی ، کولر، رادیو پخش، آئینه های چپ و راست قابل تنظیم از داخل و … پیش بینی و تعبیه گردیده است.

این خودرو به کمک مشاوران خارجی و ایرانی طراحی شده ، موتور آن ۱۷۶۱ (cm3) است و هیچ یک از قطعات فعلی پیکان در آن به کار نرفته و یک خودرو کاملآ جدید، مدرن با ایمنی بالا و مطلوب، اکسل جلو، قابلیت های فراوان و بدنه طراحی شده جدید است. خودرویی است که با کیفیتی حتی بهتر از پژو ۴۰۵ تولید خواهد شد. با طراحی و تولید پیکان جدید ایران ، ایران به صف کشورهای خودروساز جهان می پیوندد و میزان تولید آن از ۵۰۰۰ دستگاه در سال آغاز شده و به تدریج افزایش خواهد یافت، به طوری که در مدت ۵ سال از مرز ۲۰۰ هزار دستگاه در سال خواهد گذشت

  • ابعاد
  • طول کلی : ۴۴۱۰mm
  • عرض کلی : ۱۷۲۰mm
  • ارتفاع کلی : ۱۴۶۰mm
  • فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو : ۲۶۷۰mm
  • فاصله بین مرکز چرخهای جلو از یکدیگر: ۱۴۴۰mm
  • ارتفاع کف خودرو تا زمین : ۱۲۳mm
  • فاصله بین مرکز چرخهای عقب از یکدیگر : ۱۴۵۰
  • برآمدگی جلو : ۹۶۴/۸۶۶
  • برآمدگی عقب : ۹۶۴
  • بدنه Monocoque
  • شیشه جلو لامینه شیشه ها
  • آینه ها : خارجی کنترل الکتریکی , داخلی – روز/ شب
  • تجهیزات
  • کمربندهای ایمنی جلو عقب
  • قفل مرکزی
  • شیشه بالابر برقی
  • رادیوپخش
  • آینه های جانبی چپ و راست ، قابل تنظیم از داخل
  • داشبورد جدید یک تکه با پوشش کنسول مرکزی
  • سیستم تهویه هوا با افزایش جریان هوا و درجه حرارت ثابت
  • سیستم گرمایی هم سطح دارای سیستم گردش هوا
  • جعبه کمکهای اولیه در زیر آرنجی صندلی عقب
  • چراغ اخطار توقف فشارسنج
  • چراغ اخطار پایین بودن فشار روغن موتور
  • چراغ اخطار تست سیستم
  • ABS ترمز چراغ اخطار کمربند ایمنی
  • کمربند ایمنی جمع شونده جلو و عقب
  • کمربند صندلی وسط عقب با دو نقطه اتکا
  • چراغ اخطار تمام شدن لنت ترمز
  • چراغ اخطار باز بودن در

 

منابع

 

http://www.irancar.com/Articles.htm

ماهنامه ماشین

 

ارسال نظر