X بستن تبلیغات
X بستن تبلیغات
header
متن مورد نظر

مدیریت فناوری و نوآوری

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

در چند سال آینده وقتی که تاریخ زمان ما نگاشته شود، اینگونه به نظر می رسد که مهمترین رویدادهایی که مورخان خواهند دید فناوری، اینترنت یا تجارت الکترونیک نخواهد بود. بلکه آنها یک تغییر و تحول بی سابقه در شرایط زندگی بشری را مورد توجه قرار خواهند داد. برای اولین بار رشد محسوس و فزاینده تعداد انسانها مورد توجه قرار می گیرد. در نخستین گام آنها می بایست خود را مدیریت کنند که جامعه آمادگی لازم برای انجام این امر را ندارد.

مدیریت فناوری و نوآوری

در چند سال آینده وقتی که تاریخ زمان ما نگاشته شود، اینگونه به نظر می رسد که مهمترین رویدادهایی که مورخان خواهند دید فناوری، اینترنت یا تجارت الکترونیک نخواهد بود. بلکه آنها یک تغییر و تحول بی سابقه در شرایط زندگی بشری را مورد توجه قرار خواهند داد. برای اولین بار رشد محسوس و فزاینده تعداد انسانها مورد توجه قرار می گیرد. در نخستین گام آنها می بایست خود را مدیریت کنند که جامعه آمادگی لازم برای انجام این امر را ندارد.

در طول تاریخ هیچ کس عملاً حق انتخاب نداشته است. تا حدود سال ۱۹۰۰ حتی در کشورهای توسعه یافته اکثر غالب افراد جامعه حرفه پدر خود را اگر خوش شانس بودند دنبال می کردند. اگر پدر شما یک کشاورز روستایی بود شما نیز یک کشاورز روستایی بودید و اگر او یک صنعتگــــر بود شما نیز یک صنعتگر می شدید و این حرکت فقط به صورت نزولی بود و هیچ حرکت صعودی وجود نداشت.
امروزه بسیاری از مردم حق انتخاب دارند. علاوه براین، آنها می توانند بیش از یک شغل داشته باشند، به این دلیل که محدوده زندگی کاری افراد نزدیک به ۶۰ سال است. سه برابر چیزی که در سال ۱۹۰۰ وجود داشت. افرادی که در برنامه مدیریت اجرایی بنده بودند (آنهایی که حدود ۴۵ سال سن داشته و بسیار موفق بودند) گفته اند: هنگامی که مشغول کار هستند منتظر به پایان رساندن شغل خود نیستند.

دانش، حق انتخاب می دهد، همچنین دانش شرح می دهد که خانمها نیز می توانند مشاغلی مانند آقایان داشته باشند. از نظر تاریخی زن و مرد به نسبت مساوی در نیروی کار سهیم بوده و مشارکت داشته اند، فکر یک زن خانه دار بیکار در قرن ۱۹ یک خیال پوچ و بی اساس است. مردها و زنها به سادگی کارهای مختلفی انجام می دهند هیچ تمدنی نیست که در آن هر دو جنس زن و مرد کارهای مشابه انجام دهند. اما کـــار دانش جنسیت نمی شناسد و زنها و مردها کارهای مشابه انجام می دهند و البته این موضوع تغییر و تحول بزرگی در شرایط زندگی بشری پدید آورد.
برای کسب موفقیت در این دنیای جدید، ما باید در ابتدا یاد بگیریم که چه کسی هستیم تعداد کمی حتی از افراد موفق می توانند پاسخگوی این سوالها باشند.

آیا می دانید در چه چیزهایی موفق و خوب هستید؟ آیا می دانید برای رسیدن به حداکثر استفاده از نقاط قوت خود به یادگرفتن چه چیزهایی نیازمندید؟ افراد کمی هستند که تاکنون این سوالها را از خود پرسیده اند. برعکس، آنها خیلی هم از نادانی و جهل خود مغرورند. افرادی وجـــود دارند که از اینکه نمی توانند یک ترازنامه را بخوانند به خود افتخار می کنند. امروزه اگر شما می خواهید موثر باشید باید بتوانید آن را بخوانید و درک کنید. از طرف دیگر، حسابدارانی هستند که از اینکه نمی توانند با دیگران همراه باشند و ارتباط برقرار کنند افتخار می کنند و احساس غرور دارند. البته اینها چیزهایی نیستند که قابل افتخار یا غرور باشند چون هر کسی می تواند یاد بگیرد که با دیگران با ملایمت و نرمی کار کند. به طور کلی، یادگرفتن شیوه های رفتاری کار سختی نیست و منشها و شیوه های رفتاری است که به انسان اجازه می دهد تا به پیش رود.

 

 

 

 

 

خودشناسی
در سراسر تاریخ بشری تنها موفقترین افراد بوده اند که می دانستند چه موقع «نه» بگویند. آنها همیشه می دانستند که در جستجوی چه باشند، آنها همیشه می دانستند که کجا خود را جای بدهند و حالا همه ما باید از آنها یاد بگیریم، خیلی سخت نیست. تنها کلید آن کار (کاری که لئوناردو داوینچی و موزارت انجام داده اند) ثبت نتایج حاصل از تصمیمات آنهاست.
هرگاه شما کار مهمی را انجام می دهید آن چیزی را که انتظار دارید اتفاق بیفتد را بنویسید. مهمترین تصمیمات در سازمانها تصمیمات افراد است. اخیراً تنها در بخش نظامی این سوالها پرسیده می شود که اگر ما یک فرمانده را برای رهبری یک پایگاه انتخاب کنیم از او انتظار انجام چه کاری را داریم؟ سه سال بعد آنها به گذشته و به آن چیزی که نوشته بودند توجه کردند و اکنون به این نکته دست یافته اند که حدود ۴۰ درصد تصمیمات آنها نتیجه داده است.

ساختن نقاط قوت درک نقاط قوت ما به وسیله دنبال کردن نتایج کارهایی ساده است که ما انجام می دهیم. هنوز بسیاری از ما نقاط قوت خود را دست کم می گیریم و از آنها فقط به عنوان هدیه استفاده می کنیم. ما اموری را که در آنها خوب هستیم و توانایی داریم به نظرمان ساده می آیند. ما به این عقیده اعتقاد داریم مگر اینکه در آنها با مشکل مواجه شویم که در آن صورت این مسئله خیلی خوب نخواهد بود، در نتیجه ما از نقاط قوت خود بی اطلاع می مانیم و ما نمی دانیم که چگونه آنها را بسازیم.
ما در بعضی مواقع می دانیم که چه هدایایی به ما اعطا شده است. ما باید یاد بگیریم که به کجا تعلق داریم و باید یاد بگیریم تا بتوانیم به طور کامل از نقاط قوت خود بهره مند شویم، یاد بگیریم و بفهمیم که ضعفهایمان در چیست و ارزشهایمان کدامست. و ما نیز باید ذات و طبیعت خود را بشناسیم: آیا با انسانها خوب ارتباط برقرار می کنم؟ یا من یک گوشه گیر هستم؟ من مرتکب چه چیزی شدم؟ و چه چیزی به کمک من می آید؟ متاسفانه هیچ کس این چیزها را به ما یاد نداده است. در ۳۰ سال آینده بیشتر انسانهای تحصیلکرده باید این را یاد بگیرند که خود را در کار یا شغل و زندگی جای بدهند.

بهبود بهره وری فهمیدن قدرت خود، به حساب آوردن ارزشهای خود و دانستن اینکه به کجا تعلق داریم، اینها چیزهایی هستند که برای رویارویی با یک تغییر بزرگ در سازمانها ضروری هستند. بهبود بهره وری در کارکنان دانشگر وجود دارد. سازمانهای موثر برای بهبود بهره وری افراد را در کارها و شغلهای خود قرار می هند که بتوانند بهترین کارها را انجام دهند و بیشترین سود را به دست آورند.

آنها افراد را در موقعیتهای مختلف قــرار می دهند و به افراد این اجازه را می دهند تا براساس شناخت توانشان خود را در موقعیتهای مختلف قرار دهند. دیدگاه تاریخی به تلاشهای سازمانها براساس مدیریت بر خود چهارراه برای بهبود رشد و برانگیختن کارکنان دانشی عنوان کرده است:

۱ – دانستن نقاط قوت افراد؛

۲ – آنها را در موقعیت یا جایی قرار دهند تا بتوانند بیشترین بازدهی را داشته باشند؛

۳ – به عنوان شریک رفتار کنید؛

۴ – چالشی بودن را به آنها تحمیل کنید.

کارکنان دانشی این باور را ندارند که برای کارکردن از ساعت ۹-۵ حقوق می گیرند. آنها باور دارند که آنها برای اینکه موثر باشند حقوق می گیرند. سازمانهایی که متوجه این مطلب هستند مـــوانع را از سرراه کارکنان دانشی بر می دارند، قادر به جذب و نگهداری و برانگیختن آنها برای بهترین عملکرد خواهند بود و این مسئله بزرگترین عامل مزیت رقابتی در ۲۵ سال آینده خواهد بود.

نقش بخش اجتماعی بیشترین و درست ترین پیشرفتی که در افراد سازمانها دیده ام، بخصوص در بزرگترین شرکتها، حاصل از مشارکت داوطلبانه افراد در سازمانهای غیرانتفـاعی بوده است. جایی که آنها مسئولیت داشتـه اند و نتایج را مشاهـده مـی کردند و خیلی سریع می فهمند که ارزش آنها چقدر است راه بهتر دیگر وجود ندارد تا ما بتوانیم قدرت خود را درک کنیم و بفهمیم که به کجا تعلق داریم و این مسلماً بهترین موفقیت برای دایره اجتماعی و مخصوصاً ارتباط آن با کسب و کار است.

امروزه ما درباره مسئولیتهای اجتماعی شغلها یا کسب و کار صحبت می کنیم. ما امیدواریم که به زودی درباره سازمانهای غیرانتفاعی به عنوان بزرگترین فرصت (موقعیت) اجتماعی برای کسب و کار صحبت کنیم. این موقعیتی است برای شرکتها تا بتوانند مدیران را خیلی بیشتر از هر شرکتی یا دانشگاهی موثرتر کنند. این یک نفع و مزیت منحصر به فرد است که دایره اجتماعی می تواند ارائه کند.

سیستم اطلاعات باز اریابی

یک سیستم اطلاعات بازاریابی از افراد ابزارو رویه ها تشکیل می شود و می توان بدان وسیله اطلاعات مورد نیاز را به صورتی دقیق و به هنگام جمع آوری طبقه بندی ، تجزیه و تحلیل و توزیع کرد بازاریابها می توانند بر آن اساس تصمیمات لازم بگیرند .

سپس با توجه به پرونده ها وسوابق موجود در کشور ، فعالیتهای هوشمندانه وتحقیقات بازاریابی اطلاعات مورد نظر ارائه می گردد . در مرحله تجزیه و تحلیل ، این اطلاعات پردازش می شود تا بیشتر مثمر ثمر واقع گردد . سرانجام سیستم اطلاعات بازاریابی این اطلاعات را در زمان مناسب و به صورت صحیح به مدیران می رساند تا آنها بتوانند تصمیمات بازاریابی بهتری بگیرند .

ارزیابی نیازهای اطلاعاتی

 یک سیستم خوب اطلاعات بازاریابی بین اطلاعاتی را که مدیران دوست دار ند داشته باشند ، (آنچه واقعا مورد نیاز است ) و آنچه را که می توان به صورت علمی ارائه کرد ، نوعی تعادل برقرار می نماید .

عده ای از مدیران هم آنچه را که باید بدانند  از قلم می اندازند یا این که نمی دانند به چه نوع اطلاعاتی نیاز دارند و چه اطلاعاتی را باید به دست آورند.

 

 

 

 

 

 

 

 

ارائه اطلاعات 

اسناد و مدارک درون سازمان

بسیاری از شرکت ها پایگاه اطلاعات داخلی به وجود می آورند یعنی مجموعه ای اطلاعات را که از منابع داخلی شرکت جمع آوری و در حافظه رایانه انباشته             می کنند.

بازاریابی برمبنای گرد آوری اطلاعات محرمانه

مقصود از بازاریابی برمبنای اطلاعات محرمانه این است که به صورت منظم اطلاعاتی درباره شرکت های رقیب ورویدادهای محیط بازاریابی جمع  آوری و تجزیه وتحلیل نمود .

جمع آوری اطلاعات واخبار محرمانه از شرکتهای رقیب

۱-گرفتن اطلاعات ازکارکنان و اعضای شرکت

۲-گرفتن اطلاعات هنگام مضاحبه با کارکنان شرکتهای رقیب

۳-گرفتن اطلاعات از کسانی که باشرکتهای رقیب طرف معامله هستند

۴-گرفتن اطلاعات از مطالب انتشار یافته به وسیله شرکت

۵-کسب اطلاعات از طریق مشاهده شرکتهای رقیب یا تجزیه وتحلیل شواهد فیزیکی

۶-ورود به اینترنت و استفاده از پایگاه اطلاعات آن لاین

تحقیقات بازاریابی

اغلب بازاریاب ها علاوه بر درباره شرکت های رقیب و رویداد های محیط زیست به دست می آورند درباره شرایط خاص هم به تحقیق و بررسی می پردازند و درباره شرایط خاص به تحقیقات رسمی نیازمندند.

ما تحقیقات بازاریابی را بدین گونه تعریق می کنیم : طرح ریزی ، گرد آوری ، تجزیه و تحلیل و ارائه گزارش منظم (سیستماتیک ) داده های ذی ربط متعلق به یک حالت ویژه که سازمان با آن روبه رو است .

تجزیه و تحلیل اطلاعات

شرکت باید اطلاعاتی را که به وسیله سازمان اطلاع رسانی بازاریابی یا سیستم تحقیقات بازاریابی جمع آوری می شود ، تجزیه و تحلیل کند .

توزیع اطلاعات

اگر مدیران نتوانند جهت تصمیم گیریهای بهتر بازاریابی از اطلاعات استفاده کنند ، اطلاعات بازاریابی هیچ فایده ای نخواهد داشت اطلاعاتی که به وسیله سیستم اطلاع رسانی بازاریابی و تحقیقات بازاریابی جمع آوری می شود باید در سازمان توزیع گردد ودر زمان مناسب به مدیران ذی ربط بازاریابی داده شود .

 

 

 

فرایند تحقیقات بازاریابی

۱-ارائه تعریفی از مساله و هدفهای تحقیق

۲-طرح تحقیق

۳-اجرای برنامه تحقیق

۴-تفسیر و ارائه گزارش دستاوردها

 

 

پس از شناسایی مساله مدیرو پژوهشگر باید هدفهای تحقیق را مشخص کنند یک طرح تحقیق بازاریابی دارای یکی از هدفهای زیر است . امکان داردهدف نوعی «تحقیق اکتشافی » باشد که در این صورت باید اطلاعات اولیه را جمع آوری کرد وسپس برآن اساس مساله را مشخص نمود و مفروضاتی را درنظر گرفت دوم ، امکان امکان دارد هدف «تحقیق توصیفی » باشد که برآن  اساس باید بازار بالقوه را در رابطه با یک محصول یا جمعیت و نگرش مصرف کنندگانی که آن را می خزند شرح داد . سوم امکان داردکه هدف «تحقیق تبیینی یا علی » باشد که باید با توجه به رابطه علت ومعلول فرضیه های را آزمود .

 

 

ارائه برنامه تحقیق

در فرایند تحقیقات بازاریابی ، برای تعیین اطلاعات مورد نظر ، گام دوم ارائه برنامه ای است که بتوان بدان وسیله اطلاعات رابا بازدهی بالا جمع آوری و آنها را به مدیریت بازاریابی ارائه کرد . در این برنامه منابع داده های موجود مشخص می شود ، روش های خاص تحقیق معین میگردد ، شیوه های ایجاد تماس ، نمونه گیری و ابزاری را که پژوهشگران برای جمع آوری داده های جدید به کار می برند ، مشخص می شود .

 

تعیین اطلاعات خاص مورد نیاز

جمع آوری اطلاعت دست دوم

داده های دست دوم از اطلاعاتی تشکیل میشود که در زمان کنونی در یک جایی جمع آوری شده و وجود دارد (برای هدف دیگری جمع آوری شده است ) داده های دست اول  اطلاعاتی است که باید برای هدف خاص و مورد نظر جمع آوری شود.

منابع مهم داده های دست دوم ارائه شده است که از آن جمله اند سازمان خدمات اطلاعات بازرگانی ، سازمان پایگاه اطلاعاتی آن لاین و منابع اطلاعات اینترنت .

منابعی که داده ها یا اطلاعات را عرضه می نمایند .

 

 

منابع اطلاعات اینترنت و پایگاه اطلاعات آن لاین

۱-خدمات اطلاعاتی بازرگانی

۲-پایگاه اطلاعاتی آن لاین

۳-منابع اطلاعاتی اینترنت

نقاط قوت و ضعف اطلاعات دست دوم معمولا داده های دست دوم را (در مقایسه با داده های دست اول) می توان با سرعت بیشتر و هزینه کمتری به دست آورد  .

 

جدول ۲-۴ : برنامه ریزی برای جمع آوری داده های دست اول

روش تحقیق

تماس

نمونه گیری

استفاده از ابزار

مشاهد ه

پیمایشی

تجربی

پست

تلفن

شخصی

واحد نمونه گیری

اندازه نمونه

رویه نمونه گیری

پرسشنامه

وسایل مکانیکی

 

 

 

 

 

نقاط قوت و ضعف سه روش تماس

 

پست

تلفن

شخصی

آن لاین

۱- انعطاف پذیری

کم

خوب

عالی

خوب

۲- مقدار دادههایی راکه می توان جمع آوری کرد

خوب

نسبتا خوب

عالی

خوب

۳-کنترل اثرات مصاحبه کننده

عالی

نسبتاخوب

کم

نسبتاخوب

۴- کنترل نمونه

نسبتاخوب

عالی

نسبتاخوب

کم

۵-سرعت جمع آوری داده ها

کم

عالی

خوب

عالی

۶- نرخ یا درصد پاسخ ها

نسبتا خوب

خوب

خوب

خوب

۷-هزینه

خوب

نسبتا خوب

کم

عالی

 

استفاده از شبکه اینترنت جدید ترین روشی است که در تحقیق بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد پژوهشگران بازایابی به صورت فراینده ای از طریق شبکه آن لاین (اینترنت ) تحقیقات بازاریابی انجام می دهند – تحقیق پیمایشی به وسیله اینترنت یا تحقیق متمرکز برگروه از طریق آن لاین اگر چه شبکه آن لاین بسیار نوید بخش است و بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می کنند که به زودی به صورت یکی از ابزارهای اولیه برای تحقیقات بازاریابی درخواهد آمد ولی برخی دیگر با احتیاط بیشتری ابراز نظر می نمایند .

نمونه گیری : پژوهشگران بازاریابی معمولا با مطالعه یک نمونه کوچک ازکل جامعه مصرف کننده به نتیجه هایی می رسند . یک نمونه عبارت است از بخشی از جمعیت انتخاب شده که نماینده کل جامعه است .

انواع نمونه گیری

                                                                                نمونه گیری احتمالی

 

نمونه گیری تصادفی ساده

 

نمونه گیری تصادفی طبق بندی شده

برای هر عضو جامعه احتمال مشخص و معینی وجود دارد که انتخاب شود

افراد رابه گروه های گوناگون طبقه بندی می کنند (مثل گروه )و پژوهشگر از هرگروه نمونه ای راانتخاب می کند و با آن به مصاحبه می نشیند.

 

              نمونه گیری غیر احتمالی

نمونه گیری کوواریانس

پژوهشگر اعضای جامعه را به ساده ترین شکل انتخاب می کند تا از آنها اطلاعاتی را به دست آورد

 

نمونه گیری قضاوتی

 

 

 

 

 

 

 

پژوهشگربرای انتخاب اعضای جامعه از قضاوت شخصی استفاده میکند و کسانی را انتخاب میکند که برای کسب اطلاعات بسیار مناسب هستند .

پژوهشگر ، از هر گروه تعدادی را انتخاب و با آنها مصاحبه می کند .

 

ابزار تحقیق : برای جمع آوری داده های درجه اول ، پژوهشگران بازاریابی باید بین دو ابزار اصلی تحقیق یکی را انتخاب کنند (پرسشنامه یا ابزار مکانیکی )

اجرای طرح تحقیق

پژوهشگر درگام بعدی باید به تحقیق بازاریابی جامه عمل بپوشاند . این کار مستلزم جمع آوری ، پردازش و تجزیه و تحلیل می شود .

مرحله جمع آوری داده ها در فرایند تحقیق بازاریابی از پرهزینه ترین مراحل است و بیشترین خطاها در این مرحله صورت می گیرد .

تفسیر و گزارش دستاوردها

تفسیر دستاوردها یکی از جنبه های مهم فرایند بازاریابی است . اگر مدیر به صورت چشم بسته تفسیر های نادرست پژوهشگران را بپذیرد ، حتی بهترین تحقیق هم هیچ فایده ای نخواهد داشت .

جنبه های دیگری از تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی در شرکتهای کوچک و سازمانهای غیر انتفاعی

مدیران شرکتهای کوچک و سازمانهای غیر انتفاعی چنین می اندیشد که تنها متخصصان شرکتهای بزرگ که دارای بودجه های کلان برای تحقیق هستند ناگزیر به انجام دادن تحقیقات بازاریابی می باشد .

تحقیقات بازاریابی در سطح بین المللی

سازمانهایی که در سطح بین الملل تحقیقات بازاریابی می کنند درست همانند پژوهشگران داخلی کشور عمل می نمایند ، کار را با شناسایی مساله تحقیق شروع می کنند و سپس برای تفسیر نتیجه ها و گزارش آنها یک برنامه تحقیقی تدوین می نمایند .

رعایت اصول اخلاقی درتحقیقات بازاریابی

تجاوز به حریم شخص مصرف کننده

سوء استفاده از دستاوردهای تحقیق 

 

 

 

 

 

 

 منبع :پدیدا بزرگترین مرجع علمی ایرانیان

 

ارسال نظر