X بستن تبلیغات
X بستن تبلیغات
header
متن مورد نظر

مزایا و مضرات اینترنت

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

اینترنت به عنوان یک وسیله آموزشی، زمانی وارد دانشگاه ها و مدارس شد که اغلب مردم تصوری سرگرمی مدار از این رسانه نوظهور داشتند. البته ورود کامپیوتر به عنوان وسیله ای برای پردازش اطلاعات به عرصه حیات انسانی به دهه ۱۹۳۰ برمی گردد که بیشتر برای محاسبات ریاضی به عنوان یک ماشین حساب پیشرفته مورد استفاده قرار می گرفت، از ورود فراگیر اینترنت به زندگی مردم، زمان زیادی نمی گذرد.
اینترنت بدون شک ذکرش، انسان را به یاد کامپیوتر می اندازد، به زودی توانست در عرصه آموزش جایگاه ویژه ای به دست آورد و به عنوان منبعی برای یافتن اطلاعات مختلف مورد استفاده قرار گرفت. این نوشتار به نقش اینترنت در پژوهش های دانشجویی می پردازد.

اینترنت به عنوان یک وسیله آموزشی، زمانی وارد دانشگاه ها و مدارس شد که اغلب مردم تصوری سرگرمی مدار از این رسانه نوظهور داشتند. البته ورود کامپیوتر به عنوان وسیله ای برای پردازش اطلاعات به عرصه حیات انسانی به دهه ۱۹۳۰ برمی گردد که بیشتر برای محاسبات ریاضی به عنوان یک ماشین حساب پیشرفته مورد استفاده قرار می گرفت، از ورود فراگیر اینترنت به زندگی مردم، زمان زیادی نمی گذرد.
اینترنت بدون شک ذکرش، انسان را به یاد کامپیوتر می اندازد، به زودی توانست در عرصه آموزش جایگاه ویژه ای به دست آورد و به عنوان منبعی برای یافتن اطلاعات مختلف مورد استفاده قرار گرفت. این نوشتار به نقش اینترنت در پژوهش های دانشجویی می پردازد.

در دنیایی که بحث های یک سویه و دو سویه در باره همه پرسش های اجتماعی به اوج خود رسیده است، دانشجویان یک نیاز اساسی به پیشبرد دیدگاه ها و مهارت هایی دارند که به آن ها اجازه می دهد اختلاف های گریزناپذیری که آن ها را احاطه کرده است، به بحث بگذارند. اما چرا تمرکز روی بحث‌هایی که از طریق اینترنت پیش می آید؟ پاسخ، مستقیم و جالب توجه است. دانشجویان برای کسب اطلاعات چنان به اینترنت وابسته شده اند که باید آن را جزیی از برنامه های آموزشی تلقی کرد .

وسعت و گستردگی اینترنت به گونه ای است که برای هر کسی اطلاعات لازم را می تواند فراهم سازد. این رسانه چنان جایی در میان دانشجویان باز کرده است که بدون آن ادامه تحصیل با مشکل مواجه می‌شود. از آن جا که اینترنت در همه ابعاد زندگی مردم ریشه دوانده است، جای تعجب نیست که دانشجویان بیش از پیش برای انجام تحقیقات خود به آن روی می آورند و به نوعی پژوهش آنلاین وابسته می شوند.

حال این پرسش ها پیش می آید که آیا دانشجویان می توانند برای انجام تحقیقات خود از اینترنت استفاده کنند؟ آیا اینترنت پاسخ کنجکاوی آنان را خواهد داد؟ آیا اینترنت آخرین گزینه برای کسب اطلاعات است؟ طبق آخرین تحقیقات به عمل آمده پاسخ برخی از این پرسش ها منفی است.

نتیجه پژوهش ها حاکی از آن است که دانشجویان نسبت به سایر افراد جامعه استفاده کمتری از اینترنت برای سرگرم شدن دارند و بیشترین حجم کار با اینترنت آن ها به جست وجو برای یافتن اطلاعات آکادمیک اختصاص دارد.

استفاده گسترده تر از اینترنت وجوه متفاوت و متضادی ممکن است داشته باشد. اکثر استادان بر این عقیده اند که اگر اینترنت درست مورد استفاده قرار گیرد، منبع بسیار ارزشمندی برای کسب اطلاعات است . اما برخی از استادان به این نتیجه رسیده اند که دانشجویان با دقت لازم از اینترنت استفاده نمی‌کنند. اما به نظر می رسد که حداقل برخی از دانشجویان برای فراهم کردن مطلب، ایده های جدید و نتایج معقول به اینترنت روی می آورند و مطالب را مستقیما از اینترنت به مقالات خود وارد می کنند.

اینترنت به وسیله ای برای ارتباط برقرار کردن با دیگران، انجام معاملات و داد و ستدها و حتی وسیله‌ای برای خرید تبدیل شده است. هر چند اغلب اینترنت را منبعی برای سرگرمی می دانند، اما ابزاری تحقیقی و آموزشی نیز هست وهمین جنبه از آن است که مورد توجه و علاقه دانشجویان قرار می گیرد.

یکی از مزایای اینترنت این است که وب این امکان را برای دانشجویان فراهم می کند که دسترسی به اطلاعاتی پیدا کنند که به راحتی در منابع چاپی نمی توان آن ها را یافت. به علاوه، اینترنت مانند کتابخانه شبانه روزی است و تعطیل بردار نیست و نهایتا این که تعامل پذیری بعضی از وب سایت ها آن ها را بی نظیر ساخته است. این مزایا باعث می شود که بسیاری از دغدغه های دانشجویان برای یافتن اطلاعات و منابع اطلاعاتی از بین برود.

هنگام استفاده از اینترنت برای تحقیق، دانشجویان به اطلاعات دانشگاه ها، موسسات آموزشی آژانس‌های دولتی و سایر منابع جهانی دسترسی دارند. وجود فهرست های کتابخانه ای در وب، دانشجویان را قادر می سازد که از همان موسسه کوچک و دور افتاده محل تحصیل خود به مجموعه‌های ارزشمند معتبرترین دانشگاه های دنیا دسترسی داشته باشند. دانشجویان با استفاده دقیق از این رسانه می توانند به منابعی دسترسی داشته باشند که در نبود اینترنت، امکان فراهم شدن آن بعید است .

اینترنت کتابخانه ای دائمی و همیشه«باز» است. در هر ساعت از شبانه روز، در همه روزهای هفته و حتی در روزهای تعطیل، در اینترنت به روی همه باز است.

دانشجویان نه تنها در هر زمانی که بخواهند می توانند به اینترنت دسترسی داشته باشند، بلکه می‌توانند با بسیاری از منابع اطلاعاتی در آن تعامل داشته باشند. وب یک رسانه تعاملی است.

در درون متن اغلب وب سایت ها، پیوندی فرا متن وجود دارند که پژوهشگر را با یک کلیک به وب سایت های مختلف یا جایی دیگر در همان سایت می فرستند.

این ویژگی تعاملی به دو دلیل ممتاز شناخته می شود. مزیت اول این است که اکثر وب سایت ها یک پیوند (link ) به آدرس الکترونیکی نویسنده دارند که این امکان را به دانشجویان می دهد تا پرسش ها یا درخواست های خود را برای کسب اطلاعات بیشتر برای او بفرستد. این تعامل باعث می شود که دانشجویان مستقیما با نویسنده در ارتباط باشند. مزیت دیگر تعامل اینترنتی، ایجاد سایت هایی است که از سایت های آکادمیک تکامل یافته اند و در آن ها اعضای شناخته شده یک حوزه، نوشته های خود را برای نقد در اختیار دیگر اعضا قرار می دهند و بدین ترتیب موضوع و محتوای نوشته خود را به بحث و بررسی می گذارند و ایده های خود را مطرح می سازند. برای دانشجویان محقق، چنین سایت هایی« پویا و ذاتا غنی » از اطلاعات هستند.

اما اینترنت می تواند مضراتی هم برای دانشجویان داشته باشد. از جمله این که دانشجویان ممکن است با استفاده از آن دچار نوعی « سوء تفاهم » شوند که بیشتر به خاطر ماهیت مفهوم زدایی اطلاعاتی است که به طریق الکترونیکی یافته می شوند، مثلا پژوهش تاریخی نیازمند شناخت و درک بافت است: دستخط، شکل تایپ، صفحه آرایی و کیفیت کاغذ مورد استفاده در کتاب، نشانه های ارزشمندی برای شناخت معنا هستند.

چنین نشانه هایی بافتی برای دانشجویانی که از وب استتفاده می کنند، موجود نیست.

اتکای بیش از حد دانشجوی محقق به اینترنت باعث افت کیفی کاراو می شود.

دانش از در کنار هم قرار دادن اطلاعات مختلف و نتیجه گیری از آن ها به دست می آید،اما اینترنت نه دانش می دهد و نه اطلاعات. بلکه منبعی از داده های خام است. هنگامی که این داده ها دستکاری شوند تبدیل به اطلاعات می شوند. اما برخی از دانشجویان از داده های خام به عنوان اطلاعات استفاده می‌ ‌کنند و همین باعث افت کیفی مقالات آنان می شود. معمولا دانشجویانی که فرق بین «اطلاعات» و«دانش» را نمی دانند به چنین افت کیفی اثر مبتلا می شوند.

ارسال نظر