X بستن تبلیغات
X بستن تبلیغات
header
متن مورد نظر

میل گاردان

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

ه طور کلی تعداد زیادی از خودرو ها مجهز به دستگاه انتقال قدرت به چرخهای عقب هستند به این ترتیب که سیستم کلاچ، جعبه دنده و دیفرانسیل (گرداننده ی نهایی) از قسمت جلویی اتومبیل بعد از موتور شروع شده و به چرخ ها خاتمه پیدا می کند. لذا فاصله ی زیادی بین گیربکس و دیفرانسیل وجود دارد. بنابراین باید برای انتقال نیرو از وسیله ای به نام میل گاردان(propeller shaft) استفاده شود.

<!–[if !mso]>
v:* {behavior:url(#default#VML);}
o:* {behavior:url(#default#VML);}
w:* {behavior:url(#default#VML);}
.shape {behavior:url(#default#VML);}
<!–[if gte mso 9]> <!–[if gte mso 9]> Normal 0 false false false false EN-US X-NONE AR-SA <!–[if gte mso 9]> <!–[if gte mso 10]>
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:\”Table Normal\”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:\”\”;
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;
mso-para-margin-top:0in;
mso-para-margin-right:0in;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0in;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:\”Calibri\”,\”sans-serif\”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:\”Times New Roman\”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

میل گاردان     

به طور کلی تعداد زیادی از خودرو ها مجهز به دستگاه انتقال قدرت به چرخهای عقب هستند به این ترتیب که سیستم کلاچ، جعبه دنده و دیفرانسیل (گرداننده ی نهایی) از قسمت جلویی اتومبیل بعد از موتور شروع شده و به چرخ ها خاتمه پیدا می کند. لذا فاصله ی زیادی بین گیربکس و دیفرانسیل وجود دارد. بنابراین باید برای انتقال نیرو از وسیله ای به نام میل گاردان  (propeller shaft)   استفاده شود.

تشریح ساختمان میل گاردان:

در ظاهر از یک میله ی بلند تشکیل شده که به وسیله ی چند اتصال (چهارشاخه) با دیگر اعضا در ارتباط بوده و انتقال نیرو را با سرعت زاویه ای تامین می سازند. میل گاردان گشتاور مورد نیاز را از جعبه دنده به دیفرانسیل منتقل می کند. در اینجا یک نکته قابل ذکر است: چرخ های عقب اتومبیل به علت عبور از چاله ها یا برجستگی های روی جاده حرکت عمودی انجام می دهند.در نتیجه فاصله ی بین دو قسمت (جعبه دنده و دیفرانسیل) تغییر میکند. یعنی وقتی که چرخ های خودرو در گودی قرار می گیرد طول میل گاردان افزایش یافته و یا در صورت عبور از برجستگی های جاده طول ان کاهش می یابد.( لازم به ذکر است که ضربه های وارده به شاسی اتومبیل به وسیله ی فنر و کمک فنر جذب شده و مستهلک می شود.) برای جبران این عمل میل گاردان را به صورت کشویی می سازند. یعنی میل گاردان ها از دو لوله ی توپر و تو خالی فولادی یا الومینیمی تشکیل شده اند. میل گاردانهای الومینیمی علاوه بر سبکی کارکرد ارام و با لرزش کمتری دارند. و در ضمن در اثر مجاورت با هوا زنگ نمی زنند. بعضی از میل گاردانهای بلند دو تکه بوده و بین انها چهارشاخه ی سومی نیز قرار می گیرد. البته این نوع میل گاردانها دارای تکیه گاه مرکزی می باشند. قسمت جلویی میل گاردان با محور خروجی جعبه دنده در ارتباط بوده و قسمت عقبی میل گاردان به فلنج دنده پینیون دیفرانسیل متصل می شود.

برای ارتباط کشویی بین دو قطعه ی میل گاردان، سطح خارجی میله ی تو پر دارای شیارهای طولی بوده و داخل میله ی تو خالی که سطح داخلی ان هم دارای شیار های طولی می باشد قرار می گیرد. حرکت کشویی این دو قسمت میل گاردان باعث افزایش و کاهش طول ان میشود.

چهارشاخه ی میل گاردان:

چهارشاخه ها حالت انعطاف پذیری به میل گاردان داده تا نیروی خروجی از جعبه دنده را به طور زاویه ای به دنده پینیون انتقال دهند. چهارشاخه ها از دو عدد محور تشکیل شده اند که انتهای انها به شکل دو شاخه است. هر یک از دوشاخه ها به دو سر صلیب یا چهار سو بسته شده و تشکیل چهارشاخه را می دهند البته وضعیت قرار گرفتن دو شاخه ها عمود بر هم است . یکی از دوشاخه ها به فلنج انتهایی جوش شده و دوشاخه ی دیگر به لوله ی کشویی مربوط می باشد. در انتهای چهارسو(صلیب) بوش ها یا کاسه ساچمه قرار گرفته است این نوع کاسه ساچمه ها را بلبرینگ سوزنی می نامند. در ضمن برای جلوگیری از افتادن کاسه ساچمه ها در دو انتهای دوشاخه ها شیاری تعبیه شده و خارنگهدار در داخل ان قرار می گیرد. اغلب این نوع بلبرینگ ها گریس مخصوص به خود را داشته که در کارخانه ی سازنده داخل کاسه زده می شود. تا زمانی که صدای غیر معمول شنیده نشده یا لقی بین دو شاخه ها احساس نشود، احتیاج به تعویض ندارد. البته بعضی از چهارشاخه ها گریس خور داشته و در موقع سرویس خودرو باید گریس کاری شوند.

 

منبع: پدیدا بزرگترین مرجع علمی ایرانیان

ارسال نظر