X بستن تبلیغات
X بستن تبلیغات
header
متن مورد نظر

نهضت سواد آموزی

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

یشگفتار

خداوند ، بشر را آفریده وعقل را برای اندیشیدن در او به ودیعه نهاده است تا حق و باطل ، خیر و شر و زشت و زیبا از هم تمییز یابند  ، انسان راه خویش را در زندگانی بازیابد و در عین حال از لغزشها و زیانهای جهل و نادانی مصون بماند. این هدف جز از راه پرورش عقل و تعلیم علم، میسر نیست ؛ لذا اسلام مقام علم را بس رفیع و ارجمند معرفی نموده است.

کمال و تمامیت شخصیت انسان بر اساس دانش و بینش او استوار است ، زیرا آدمی در سایه این بینش می تواند خود را هم ردیف فرشتگان آسمانی قرار داده و برای وصول به مقامات رفیع اخروی کسب آمادگی نماید. نزول قرآن کریم با علم و نوشتن آغاز گردید و اولین سوه ای که بر رسول اکرم صلی الله علیه و آله نازل شد ، حکایت از فراگیری علم دارد.

اسلام از آغاز مبارزه با بی سوادی را شروع ، و از همه فرصتها برای مبارزه با این پدیده شوم استفاده کرد. پیغمبر اسلام به اسیران باسواد مکه که در جنگ بدر اسیر شده بودند ، تکلیف کرد تا هر یک از آنها ۱۰ نفر از مسلمانان مدینه را خواندن و نوشتن بیاموزند و آزاد گردند.

پیشگفتار

خداوند ، بشر را آفریده وعقل را برای اندیشیدن در او به ودیعه نهاده است تا حق و باطل ، خیر و شر و زشت و زیبا از هم تمییز یابند  ، انسان راه خویش را در زندگانی بازیابد و در عین حال از لغزشها و زیانهای جهل و نادانی مصون بماند. این هدف جز از راه پرورش عقل و تعلیم علم، میسر نیست ؛ لذا اسلام مقام علم را بس رفیع و ارجمند معرفی نموده است.

کمال و تمامیت شخصیت انسان بر اساس دانش و بینش او استوار است ، زیرا آدمی در سایه این بینش می تواند خود را هم ردیف فرشتگان آسمانی قرار داده و برای وصول به مقامات رفیع اخروی کسب آمادگی نماید. نزول قرآن کریم با علم و نوشتن آغاز گردید و اولین سوه ای که بر رسول اکرم صلی الله علیه و آله نازل شد ، حکایت از فراگیری علم دارد.

اسلام از آغاز مبارزه با بی سوادی را شروع ، و از همه فرصتها برای مبارزه با این پدیده شوم استفاده کرد. پیغمبر اسلام به اسیران باسواد مکه که در جنگ بدر اسیر شده بودند ، تکلیف کرد تا هر یک از آنها ۱۰ نفر از مسلمانان مدینه را خواندن و نوشتن بیاموزند و آزاد گردند.

اسلام تحصیل علم و تعلیم آن را یکی از ضروریات قرارداده است و علت اینکه مسلمین توانستند در علم و دانش به پیشرفتهای شگرفی نایل شوند ، اهمیتی است که اسلام برای علم و عالم قائل می باشد  .

بر همین اساس ، امام خمینی در ۷ دیماه  1358 ، فرمان تشکیل نهضت سواد آموزی را دادند تا بیسوادی در کشورمان ریشه کن گردد. امام در قسمتی از پیام خود می فرماید:

\”مایه بس خجلت است که در کشوری که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگی می کند و طلب علم را فریضه دانسته است ، عده ای از نوشتن و خواندن محروم باشند \”

نهضت سواد آموزی نهضتی فراگیر

سواد آموزی به توفیق فرمان امام خمینی (ره) از یک حرکت محدود فرهنگی، به نهضتی فراگیر تبدیل شد و از آن پس در شمار مقدس ترین آرمانهای انقلاب اسلامی در آمد.به حتم، چنین آرمان مقدسی، شایستگی آن را دارد که در کنار مهم ترین اهداف و برنامه های معجزه قرن، یعنی انقلاب شکوهمند اسلامی بنشیند و سطری طلایی در کارنامه نهضت اسلامی در جهان معاصر باشد.

نیاز به توصیه و توجیه نیست؛ زیرا همگان می دانند که آموختن تنها دستاویز انسان در سراشیب نشناختن و ندانستن است. اما همتی بلند می خواهد و توفیقی مدام. در دین و آیینی که تعلیم و تعلم، عبادت است، جستجوی دانش، فریضه و عالم ارجمندترین کس در میان مردم است، محرومیت از خواندن و نوشتن، بخشودنی نیست. اولین کلمه و نخستین فرمان آخرین کتاب آسمانی، امر به خواندن است. چنین کتابی و چنان آیینی، مسلمانی را که نخواند و ننویسد، سرزنش می کند. آموزاندن، بهایی بود که پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) برای آزادی اسیران جنگ بدر مقرر فرمود، و آموختن، هنری است که همه توانایی ها و هنری های دگر، از آن می جوشد و سر برمی آورد.

راست است که از دانایی می خیزد و دانستن، توانستن می آفریند. تشکیل نهضت مقدس سوادآموزی، اقتضای روح و مرام انقلاب اسلامی بود و اگر چنین نبود، جای هزار شگفتی و تاسف بود. به یمن فرمان امام خمینی (ره) پایه و اساس نهضتی گذارده شد که در هر گام، طاغوتی را شکست و در هر مرحله توفیقی به چنگ آورد. هر سرزمینی که به تصرف این قیام ستودنی، در می آید، بر بام آن پرچم فخر و برازندگی افراشته می شود و چراغ سعادت و بالندگی افروخته تر می گردد. رهبران و کوشندگان این نهضت را سپاس می گوییم و توفیق بیشتر آنان را از خداوند خواستاریم. به جا و شایسته است که هدف ها و رسالت والای نهضت سوادآموزی مورد توجه و دقت قرار گیرد. این هدف ها در پیام تاریخی امام امت که روز هفتم دی ماه سال ۱۳۵۸ به این مناسبت صادر فرمودند، بین شده است.

نهضت سواد آموزی پس از تأسیس، تا امروز قشر وسیعی از بی سوادان را از نعمت سواد ، بهره مند کرده است.

نظام آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی

۱-دوره مقدماتی

این دوره اولین دورهای تحصیلی سواد آموزی است هدف این دوره این است که شرکت کنندگان حروف الفبای نظام نوشتاری زبان فارسی و نیز نحوه ترکیب آنها در ساخت واژه ها و جمله های زبان فارسی را بشناسند و از چنان مهارتی در خواندن و نوشتن برخوردار شوند که بتوانند متون ساده فارسی را بخوانند و بنویسند. همچنین در ریاضیات به آن حد از تسلط برسند که جوابگوی نیازهای روزمره آنها در این زمینه باشند.

مواد اموزشی این دوره عبارت از کتاب فارسی و کتاب ریاضی همچنین دو جلد راهنمایی تدریس فارسی و ریاضی در اختیار آموزشیاران گذاشته می شود در کنار این مواد سه جلد کتاب از مجموعه کتابهای طرح خواندن با خانواده با عناوین امام آمد کشو ما ایران و پیروزی انقلاب اسلامی جهت تقویت مهارت خواندن سواد آموزان در اختیار آنها گذاشته می شود

 2-دورهای تکمیلی

این دوره به عنوان دومین دوره تحصیلی سواد آموزی محسوب می شود که ارزش تحصیلی این دوره به همراه دورهای مقدماتی معادل با پایه سوم ابتدائئ است.

در این دوره هدف این است که سواد اموزان با واژه ها .جمله ها و متون ساده فارسی تا حدی آشنا شوند که بتوانند افکار خود رابا دیگران رد وبدل نمایندهمچنین در زمینه ی ریاضیات و رو خوانی قران مجید مهارت لازم را بدست اورند موارد اموزشی این دوره عبارتند از: کتاب فارسی. کتاب ریاضی کتاب قران و کتاب فرهنگ اسلامی که این کتابها نیز دارای راهنمای تدریس ویژه ی اموزشیاران هستند.

      ضمنا در این دوره ۶ جلد کتاب ساده از مجموعه کتابهای طرح خواندن با خانواده با عناوین((آب و فواید آن))،((بهداشت تغذیه))،((ایمنی کودک در خانواده))،((آیین همسر داری))

((پیامبر بهترین الگوی انسانه))و((اسراف و زیان های ان))در اختیار سواد اموزان قرار داده میشود

۳-دوره پایانی

این دوره که ارزش تحصیلی آن برابر با پایه چهارم ابتدایی ارزیابی می شود در واقع دوره انتقال سواد اموزان دوره اموزشی عمومی سواد اموزی به پایه پنجم بزرگسالان محسوب می شود در این دوره سواد اموزان علاوه بر تثبیت اموخته های خود می توانند پس از کسب مهارت های لازم برای شرکت در پایه پنجم ابتدایی آماده شوند. مواد آموزشی این دوره اموزشی عبارت از: کتاب فارسی کتاب قران کتاب فرهنگ اسلامی کتاب ریاضی کتاب تعلیمات اجتماعی کتاب علوم تجربی که اکثر آنها دارای کتاب راهنمای تدریس ویژه آموزشیاران هستند نیز تهیه شده است

 

 

۴-دوره پنجم بزرگسال

در این دوره سواد اموزانی که دوره انتقال را با موفقیت گذرانده اند همانند دانش اموزان پایه پنجم ابتدایی و با استفاده از کتاب های وزارت اموزش و پرورش به تحصیل می پردازند و در صورت موفقیت می توانند در مقطع راهنمایی ادامه تحصیل بدهند

 5-دوره آموزشی گروه های پیگیر سواد

تشکیل گروه های پیگیردر حقیقت ادامه روند سواد اموزی به شیوه غیر رسمی است که از سال۱۳۷۳ در جریان فعالیت های سازمان قرار گرفته است .هدف اصلی تشکیل این گروه ها جلو گیری از بازگشت به بی سوادی و رواج فرهنگ مطالعه از طریق خود اموزی است این گروه ها در سه مرحله تشکیل می شوند که مجموعه کتاب هایی که برای این سه مرحله تشکیل شده است بیش از۱۴۰جلد کتاب بهداشتی دینی تربیتی اجتماعی اقتصادی و علمی – کاربردی است.

منبع

http://www.golnehzat.isfedu.org/page2.aspx

ارسال نظر