X بستن تبلیغات
X بستن تبلیغات
header
متن مورد نظر

نگاهی اجمالی به ابعاد شخصیتی معلم شهید مرتضی مطهری

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

نگاهی اجمالی به ابعاد شخصیتی معلم شهید مرتضی مطهری

دوازدهم اردیبهشت ماه مصادف با سالروز شهادت استاد عالیقدر ، مطهری ، است . سخن گفتن درباره ی او که حاصل عمر امام بودند ، امری مشکل می باشد . و نیز درباره او استاد علامه طباطبایی فرموده است : « مطهری فردی با هوش فوق العاده ، صاحب نظر در حکمت دارای تقوا و انسانیت که با دیدنش در کلاس درس از شوق حالت رقص پیدا می کردم چون می دانستم که درس دادن به او هدر نمی رود . »

در این نوشته با استفاده از مقالات متعددی که در کتاب « جلوه های معلمی استاد مطهری » آمده است مطالبی پیرامون شخصیت ایشان نگاشته شده است . امید است که در زنده کردن یاد و فکر او ، و معرفی ایشان به اقشار مختلف جامعه بویژه دانش آموزان و فرهنگیان مؤثر واقع شود .

 

۱) شخصیت علمی و فرهنگی شهید مطهری :

ـ دارای هوش فوق العاده بود .

– از جمله شخصیتهای موفقی بود که در زندگی از دلالت عالمان ربّانی و مربیان الهی چون ( پدرش ، امام خمینی ، علامه طباطبایی ، آیت الله بروجردی و حاج میرزا علی آقا شیرازی ) برخوردار شد و بر خلاف بسیاری که در بین آنان تعلیم اخلاق و حکمت به صورت تعلیم و تدریس بود نه به صورت سازندگی ، او به کمک اساتیدش به تهذیب علمی پرداخت .

ـ متفکر ، فیلسوف ، فقیه ، مفسر ، عارف و آگاه به مسایل اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی بود .

ـ دارای افکار بلند ، نقاد ، با مایه علمی زیاد ، عمیق و فعال بود .

ـ کمتر اندیشمندی بود که با این ظرفیت فکری و روحی مشغول به کار شده باشد .

ـ فکری توانا در تحلیل مسایل اسلامی و توضیح حقایق فلسفی داشت .

ـ پشتوانه محکمی برای حوزه های دینی و علمی بود .

ـ خدمت ارزشمندی به اسلام و علم کرد .

ـ با کجروی ها و انحرافات فکری مبارزه جدی نمود و جوابگوی شبهات فکری بود .

ـ در اسلام شناسی و فنون مختلف اسلام و قرآن کم نظیر بود .

ـ پلی بین دانشگاه و حوزه های علمیه بوده ، طلبه و دانشجو در شهید مطهری نقطه ارتباط و اتصال خود را دیدند و به هم نزدیک شدند .

ـ قشر تحصیل کرده و مبارز مطهری را اسلام شناس متعهد و قابل اعتماد می دانستند .

ـ شایسته است که روی مبانی فکری و فلسفی ایشان کارهای زیادی بشود .

ـ آثار این شهید عزیز می تواند به عنوان یک کار تخصصی پر مایه باشد .

ـ در صورت زنده ماندن می توانستیم به کمک او بزرگترین دانشگاه تاریخ اسلام را در دنیا بوجود بیاوریم .

ـ مرگش باعث از دست دادن یک سرمایه عظیمی بود در اصل یک ملت و یک جهانی را از دست داده ایم .

 

۲) بعد معلمی استاد شهید مطهری :

الف) از جهت تدریس ، تعلیم و تربیت :

ـ تدریس را به عنوان وظیفه دینی خود می دانست ، مدرس دینی بود نه مدرس شغلی .

ـ در پای درسش بین فطرت خدایی انسان و عمل خدایی او ارتباط برقرار می شد .

ـ درس ها را بسیار محققانه بحث می کرد و اهل نظر بود . دقت و موشکافی عمیقی در مسایل داشت و تشریح جالبی از مطالب ارائه می نمود .

ـ معلومات گسترده ای داشتند ، چون که او در کنار سفره ای از کلاس درس معارف اسلامی نشسته بود که در اثر هماهنگی بین عرفان و برهان و در خدمت قرآن قرار گرفتن آن دو کامل شده بود .

ـ دارای دل ، زبان و قلمی آزاد بود . فکرش از وهم و خیال رها بود . چون که روحی آزاد داشت ، در جهاد با نفس و مبارزه با طاغوت موفق بودند .

ـ کم حرف می زد ولی پخته ، صاحب نظر بودند .

ـ مخالف تقلید صرف و نقل قول طوطی وار بودند تلاش می کرد در هر زمینه پس از بررسی آرا دیگران نظر صحیح تر را بیان کند .

ـ در کار تحقیق و تدریس مانند سایر جنبه های حیات و زندگیش منظم و با برنامه بود . و معتقد به پژوهش در زمینه های مورد نیاز جامعه بودند .

ـ قبل از ورود به اصل درس ، مقدمه تاریخی آن را بیان می نمودند تا شنونده این بحث را به عنوان یک میراث گرانقدر معارف بشری و اسلامی بداند .

ـ از آن جا که فکری قوی داشتند و مسلط بر فلسفه و منطق ، در هر بحثی این توانایی را بکار می گرفتند و با این کار بخش های اصلی بحث را از بخش های فرعی جدا می کردند . به همین خاطر در تنظیم شکل درس بسیار متبحّر بودند .

ـ در تدریس از موضوع خارج نمی شدند و اگر در بحثی از معلومات دیگر استفاده می کرد، استفاده بجا بود.

ـ به علت تسلط داشتن بر ادبیات ، ساده نویسی ، ساده گویی و بیان درس در هر سطحی برایش ممکن بود .

ـ بسیار جدی درس می داد و در بحث با حریف با تمام نیرو وارد می شد .

ـ غالباً درس او یک بحث جهت دار بود و شاگرد می فهمید که این بحث به چه درد او می خورد .

ـ تا آخر عمر طلبه و دانشجو بود و همیشه برای خودش مسایل جدیدی را طرح می کردند و به دنبال آن   می رفتند . از آن جا که با دانش خودش زندگی می کرد تلاش می نمود همچون باغبان به ذهن خویش رسیدگی کند و آن را با طراوت نگاه دارد .

ـ در مقابل حق خاضع بود و هرگز نخواست که از باطلی دفاع کند ، و اگر اشتباه می کرد می پذیرفت .

 

ب) در برخورد با شاگردان :

ـ با شاگردان با مهربانی و خوشرویی برخورد می کرد .

ـ با شاگردان رابطه پدرانه و دوستانه داشت ، لذا شاگردان حتی مسایل خصوصی خود را به او می گفتند .

ـ احترام خاصی برایشان قایل بود و آنان را تحقیر نمی کرد .

ـ اگر استعدادی از شاگردانش می دید خوشحال می شد و تلاش می کرد تا آن را پرورش دهد .

ـ شاگردان را بیشتر با مطلب جذب می کرد تا بیان .

ـ علت جذب شاگردان به استاد ، ایمان و تقوا به همراه تسلط و پختگی علمی ایشان بود .

۳) بعد روحانی ،  ایمانی و اخلاقی شخصیت شهید مطهری :

ـ از نوجوانی وقتی که درِ مساجد بخاطر سیاست های ضد اسلامی رضاخان به یک معنا بسته بود و امیدی به زنده شدن دوباره دین و مذهب نبود ، تصمیم گرفت که روحانی شود و از همان سنین روحیه معنوی و ایمانی داشت .

ـ در طهارت روح و قوت ایمان و قدرت بیان کم نظیر بودند .

ـ دارای روحی سرشار از عشق به مکتب بود .

ـ روح تعبد داشت در عبادت و در برابر احکام خدا .

ـ دلی داشت دلباخته به قرآن ، و مغزی داشت سر سپرده به عرفان ، جانی داشت وابسته به برهان ، او متفکر و اهل دل و معنی بود .

ـ شهید مطهری از معتقدان به ولایت فقیه و از مروجین این تفکر بود .

ـ بر اسلام منهای روحانیت می تاخت حتی از ابتدای انقلاب بر این منوال حرکت کرد .

ـ اهل دعا و توسل بوده ، و قبل از خوابیدن قرآن می خواند و مداومت بر اقامه نماز شب داشت .

ـ هیچ گاه از زندگی ساده طلبگی خود خارج نشد .

ـ دارای وجدان بیدار و آگاه بود .

ـ مرد مؤدب و بااخلاص بود .

ـ او شهید راه حق و آزادی شد .

 

۴) بعد سیاسی ، انقلابی و مردمی شخصیت شهید مطهری :

ـ خدمتگزار سودمندی برای ملت و کشور بود .

ـ با زبان مردم و بدون اضطراب به تعلیم و تربیت جامعه پرداخت ، با اقشار مختلف جامعه ارتباط فکری و ایمانی داشت .

ـ حاصل عمرامام ، شاگرد شایسته و فرزند برومند امام و اسلام بود .

ـ آثارش مبنای فکری نظام جمهوری اسلامی ایران است برای تعمیق این نظام در ذهن مردم باید افکار شهید را رواج داد .

ـ امام (ره) به دانشجویان و طبقه ی روشن فکر متعهد توصیه نمودند که نگذارند کتاب های این استاد عزیز با دسیسه های غیر اسلامی به فراموشی سپرده شود .

ـ مؤثر در پیشرفت روند انقلاب اسلامی بود .

ـ از ابتدای ورود به حوزه ، سال ۱۳۱۱ شمسی ، کوتاهترین راه مبارزه با استبداد رضاخانی واستعمار را در مبارزه مذهبی و مکتبی دانست . سایر مبارزات سیاسی و اجتماعی مطهری زیر چتر قرآن بود .

ـ در سال ۱۳۱۶ از حوزه مشهد به قم آمد و با جنبش های حق جو علیه رژیم پهلوی آشنا شد . و در سال ۱۳۳۰ مستقیماً وارد مبارزات سیاسی گشت . از طریق خطابه ها و مقالات فلسفی و اجتماعی و تغذیه ایدئولوژیک نهضت را بعد ازکودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ به عهده گرفت . با فدائیان اسلام ارتباط و همفکری داشت . درسال ۱۳۳۴ زبان وقلم را در دانشگاه به کار گرفت تا اسلام را نشر دهد .

ـ در حوادث ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ نقش موثری داشت به همین خاطر جزو ۶۰ نفر عالم دستگیر شده بود . پس از تبعید امام بارزترین شاگرد امام بود که بار نهضت را بدوش گرفت . این قیام را در جهت حرکت پیامبران   می دانست . تلاش کرد تا قوانین اسلام را در رابطه با قیام و انقلاب کشف کند تا بتواند در آینده قیام امت اسلامی را بیمه نماید .

ـ در سال ۱۳۴۳ به امر امام خمینی به جمعیت های موتلفه اسلامی پیوست .

ـ در سال ۱۳۴۵ رهبری حسینیه ارشاد که محل تجمع روشن فکران مسلمان بود را پذیرفت و تلاش نمود تا آن را متوجه اسلام راستین کند و خرافات را بزداید .

ـ در سال ۱۳۵۱ برای دومین بار دستگیر شد پس از آزادی از زندان مبارزه با کفر جهانی ، نظام شاهنشاهی، فرهنگ غرب و مکتب های التقاطی را سرلوحه ی برنامه خود قرار داد .

ـ در سال ۱۳۵۵ برای دیدار امام به نجف رفت ، در سال ۱۳۵۷ ممنوع المنبر شد . و در همین سال از طرف امام مسئول تشکیل شورای انقلاب شد و وظیفه ی خود را به نحو خوبی به انجام رساند و بالاخره در سال ۱۳۵۸ به آرزوی خود که تشکیل حکومت اسلامی بود ، رسیدند . پس از عمری مجاهدت در راه خدا به دست کوردلان وابسته به استکبار جهانی به شهادت رسید . روحش شاد و رهش پر رهرو باد .

 

۵) مطهری و خانواده :

ـ از تمام امور زندگی و خانواده اش ، با توجه به کارهای زیاد در بیرون ، آگاه بود .

ـ به امور درسی فرزندانش می رسید و از کارهای آنان مطلع بود . آن ها را در جریان مسایل اسلامی و سیاسی می گذاشت .

ـ درحد توان در امورخانه کمک می کرد .

ـ از ظلم به زنان متنفر بود به همین خاطر به همسرش احترام زیادی می گذاشت .

ـ نسبت به اهل منزل مهربان و با گذشت بودند .

والسلام

 

 

ارسال نظر