X بستن تبلیغات
X بستن تبلیغات
header
متن مورد نظر

ژنراتورهای الکتریکی

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

ژنراتورهای الکتریکی

یک ژنراتور الکتریکی دستگاهی است که از یک منبع انرژی مکانیکی تولید انرژی الکتریکی می کند. این فرایند را تولید الکتریسته می نامند.

ابداعات

قبل از اینکه ارتباط بینمغناطیس و الکتریسته کشف شود، ژنراتورها از اصول الکتروستاتیک بهره می بردند. ماشین ویمشارت از القای الکتروستاتیک یا تاثیر کردن استفاده می کرد. ژنراتور واندوگراف از اثر تریبوالکتریک «برق مالشی) برای جدا سازی بارهای الکتریکی با استفاده از اصطکاک بین عایقها ، استفاده می کرد. ژنراتورهای الکتروستاتیک کارآمد نیستند و تنها برای آزمایشات علمی که نیازمند ولتاژهای بالا است، مناسب هستند.

 

فارادی

در سال ۱۸۳۱ –1832م میشل فارادی کشف کرد که بین دو سر یک هادی الکتریکی که بصورت عمود بر یک میدان مغناطیسی حرکت می کند، اختلاف پتانسیلی ایجاد می شود. او اولین ژنراتور الکترومغناطیسی را بر اساس این اثر ساخت که از یک صفحه مسی دوار بین قطب های یک آهنربای نعل اسبی تشکیل شده بود. این وسیله یک جریان مستقیم  کوچک را تولید می کرد.

دینامو

دینامو اولین ژنراتور الکتریکی قادر به تولید برق برای صنعت بود، و کماکان مهمترین ژنراتور مورد استفاده در قرن ۲۱ ام است. دینامو از اصول الکترومغناطیس برای تبدیل چرخش مکانیکی به یک جریان الکتریکی متناوب، استفاده می کند.
اولین دینامو بر اساس اصول فارادی در سال ۱۸۳۲ توسط هیپولیت پیکسی که یک سازنده تجهیزات بود، ساخته شد. این وسیله دارای یک آهنربای دائم بود که توسط یک هندل گردانده می شد. آهنربای چرخنده بگونه ای قرار داده می شد که یک تکه آهن که با سیم پوشانده شده بود، از قطب های شمال و جنوب آن عبور می کرد. پیکسی کشف کرد که آهنربای چرخنده، هر بار که یک قطبش از سیم پیچ عبور می کند، تولید یک پالس جریان در سیم می کند. به علاوه قطب های شمال و جنوب آهنربا جریان ها را در جهت های مختلف القا می کنند. پیکسی توانست با اضافه کردن یک کموتاتور جریان متناوب تولیدی به این روش را به جریان مستقیم تبدیل کند.

دیناموی گرام

بهرحال هر دوی این طرح ها دارای مشکل یکسانی بودند: آنها پرش های جریانی القا می کردند که از هیچ چیز پیروی نمی کرد. یک دانشمند ایتالیایی بنام آنتونیو پاسینوتی این مساله را با جایگزینی سیم پیچ چرخنده توسط یک سیم پیچ حلقه ای که او با سیم پیچی یک حلقه آهنی درست کرده بود، حل کرد. این بدان معنی بود که آهنربا همواره از بخشی سیم پیچ عبور می کرد که این مساله موجب یکنواختی جریان خروجی می شد. زنوب گرام چند سال بعد در حین طراحی اولین نیروگاه تجاری در پاریس در دهه ۱۸۷۰م، این طرح را دوباره ابداع کرد. طراحی وی با نام دینامی گرام معروف است. نسخه های مختلف و تغییرات زیادی از آن هنگام تا کنون در این طراحی بوجود آمده است، اما ایده اصلی چرخش یک حلقه بی پایان از سیم، کماکان قلب تمامی دیناموهای پیشرفته باقی ماند.

مفاهیم

دانستن این مطلب مهم است که ژنراتور تولید جریان الکتریکی می کنند و نه بار الکتریکی، که در سیم های سیم پیچی اش وجود دارد. این تا حدودی شبیه یک پمپ آب است که ایجاد یک جریان آب می کند اما خود آب را ایجاد نمی کند.
ژنراتورهای الکتریکی دیگری هم وجود دارند، اما بر اساس دیگر پدیده های الکتریکی نظیر: پیزو الکتریسته و هیدرو دینامیک مغناطیسی، ساختار یک دینامو شبیه یک موتور الکتریکی است و تمام انواع عمومی دیناموها می توانند مانند موتورها کار کنند. همچنین تمامی انواع عمومی موتورهای الکتریکی می توانند مانند یک ژنراتور کار کنند.

 

تولید برق

نیروگاه هسته‌ای مانند هر مرکز مولد برق با هدف تولید برق ایجاد می‌شود. تولید برق کار مشکلی به نظر نمی‌رسد. هر یک از شما احتمالا تکمه فلاش عکاسی یا استارت یک اتومبیل را زده است. در هر دوی اینها از انرژی الکتریکی ذخیره شده در یک باطری در موقع لزوم استفاده می‌شود. ولی یک ایستگاه مولد برق را نمی‌توان از تعداد زیادی باطری متصل به هم تشکیل داد. دو دلیل بسیار مهم وجود دارد که چرا این کار نمی‌تواند صورت پذیرد:
اول اینکه باطریها مقدار انرژی الکتریکی محدودی دارند و نمی‌توانند بدون آنکه مرتب پر شوند مدت طولانی دوام داشته باشند، علاوه بر این برای پرکردن آنها نیاز به منبع انرژی الکتریکی دیگری است.

دوم اینکه باطریها نمی‌توانند انرژی الکتریکی به مقدار زیاد در زمان کوتاهی تهیه کنند. اگر باطری نمی‌تواند منظور یک یک مرکز تولید برق را برآورده سازد پس چه چیز می‌تواند؟

راههای تولید برق

مردم سالهای متمادی است حرکت مکانیکی را برای تولید برق مورد نیاز خود بکار می‌برند. می‌دانید اساس کار یک دستگاه مولد برق (ژنراتور) ، اعم از مولد جریان مستقیم یا متفاوت ، حرکت نسبی یک‌ هادی در میدان مغناطیسی است. ولی مولد یک عیب دارد آن این است که مانند باطری نمی‌تواند انرژی الکتریکی ذخیره کند، به عبارت دیگر برقی که مولد تولید می‌کند باید در حین تولید مصرف شود.

در همه مولد‌ها یک چیز مشترک است، همه آنها نیاز به منبع قدرت دارند تا استوانه حامل‌هادی‌ها را ، یا آهنربای مولد میدان مغناطیسی را بچرخاند یعنی حرکت مکانیکی سیم‌ها را در میدان مغناطیسی ثابت ( یا حرکت آهنربا را در مقابل سیم پیچ‌ها ثابت) تامین کند. منابع قدرت مورد استفاده انواع مختلف دارند. چهار نوع از آنها که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از توربین آبی ، توربین بخار ، توربین گازی و موتور‌های درون سوز.

توربین آبی

در نیروگاه‌های هیدرولیک برای چرخاندن مولد برق (ژنراتور) از توربین آبی استفاده می‌شود. این طریقه تولید برق از لحاظ اقتصاد با صرفه است ولی محدودیت جغرافیایی محل از لحاظ سد سازی دارد.

توربین گازی

استفاده از توربین گازی برای به کار انداختن مولد‌های برق روز افزون است. اساس کار توربین‌های گازی مانند کار موتور‌های جت است. سوخت می‌سوزد و گازهای حاصل از سوختن در توربین منبسط می‌شود. ساختن توربین‌های گازی کم خرج است ولی بهره برداری از آنها پرخرج می‌باشد، علاوه بر این ابعاد آنها محدود است. به همین جهت اغلب آنها را به عنوان واحد‌های اضافی برای تدارک الکتریسیته بیش از معمول ، بویژه هنگامی که مصارف اختصاصی مورد نیاز است ، بکار می‌روند.

توربین بخار

توربین بخار وسیله متداولتری برای تامین توان مکانیکی جهت چرخاندن القاء کن مولد برق از نیروگاه است. تفاوت یک نیروگاه بخار با نیروگاههای دیگر در چگونگی تولید بخار است. هر روشی که بکار می‌رود باید مقدار زیادی گرما برای تولید بخار لازم جهت بکار انداختن توربین‌های بخار تهیه شود. در نیروگاههای با سوخت فسیلی این گرما از سوختن زغال سنگ ، نفت ، یا گاز طبیعی حاصل می‌شود. در نیروگاه هسته‌ای گرما از شکافت اتمهای سوخت اورانیوم به دست می‌آید.

نیروگاه با سوخت فسیلی

نیروگاههای با سوخت فسیلی مدرن پیچیده و پراجزایند، ولی در همه آنها شش مرحله زیر انجام می‌گیرد:

  1. تهیه سوخت و تزریق آن
  2. سوختن
  3. تولید بخار
  4. کارکردن توربین
  5. مولد
  6. چگالیدن بخار
  7. برگشت آب حاصل از چگالیدن بخار به دیگ

مکانیسم مراحل نیروگاه با سوخت فسیلی

در نیروگاه با سوخت فسیلی ، اول باید سوخت را آماده کرد. مثلا اگر سوخت زغال سنگ است باید به صورت گرد درآید، چنانچه نفت است باید گرم شود ، سپس سوخت آماده شده ، به داخل کوره تزریق یا پاشیده شود. در کوره سوخت با هوا مخلوط شده می‌سوزد و گرمای حاصل از سوختن آن برای تولید بخار بکار می‌رود و چرخه تولید بخار آغاز می‌شود، بخار در توربین منبسط شده و آن را می‌چرخاند و چون محور توربین به محور مولد برق اتصال دارد القاء کن مولد نیز به چرخش در می‌آید و برق تولید می‌شود، بخار پس از خروج از توربین باید متراکم شده دوباره به صورت آب در آید بطوریکه بتوان آن را بوسیله تلمبه به دیگ برگردانده دوباره از آن استفاده کرد.

 

 

تبدیلات انرژی در مکانیسم کار نیروگاه با سوخت فسیلی

در این شش مرحله که در نیروگاه با سوخت فسیلی جریان دارند، انرژی در مراحل پی‌درپی از یک صورت به صورت دیگر تبدیل می‌شود:‌ انرژی اولیه در سوخت ذخیره است، وقتی سوخت می‌سوزد مقداری از این انرژی به صورت گرما آزاد می‌شود. آب درون دیگ این انرژی گرمایی را جذب می‌کند و بخار می‌شود. بخار انرژی را به توربین انتقال می‌دهد، در توربین این انرژی به انرژی جنبشی چرخاننده توربین تبدیل می‌گردد که مستقیما به مولد برق انتقال یافته به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود و برق تولید می‌گردد.

نیروگاه هسته‌ای

در حال حاضر ، در همه نیروگاههای هسته‌ای از توربین بخار برای چرخاندن مولدهای برق استفاده می‌شود، ولی در این نوع نیروگاه ، یک راکتور هسته‌ای جای یک دیگ بخار نیروگاه با سوخت فسیلی را گرفته است. به جای تهیه دائمی‌سوخت فسیلی ، تزریق آن به کوره و سوختن آن به منظور‌ایجاد گرما ، سوخت هسته‌ای گرمای لازم را برای تولید بخار ایجاد می‌کند. و این سوخت فقط تقریبا در هر سال یک بار تعویض می‌شود. گرمای حاصل شده از سوخت هسته‌ای به سیالی به نام خنک کننده راکتور که در اطراف سوخت جریان دارد انتقال می‌یابد.

سیال خنک کننده

در اغلب راکتورها سیال خنک کننده آب است ولی دربرخی از راکتورها این سیال گاز یا یک فلز مایع مانند سدیم است. دو نوع راکتور وجود دارد که در آنها سیال خنک کننده آب است، یکی راکتور با آب جوشان (Boling water reactor) با علامت اختصاری B.W.R و دیگر راکتور با آب تحت فشار (Pressurized water reacor) با علامت اختصاری P.W.R. در BWR گرمای حاصل از سوخت هسته‌ای صرف جوشاندن آب خنک کننده می‌شود. در این حالت ، بخار مستقیما در راکتور تولید می‌گردد و این بخار برای چرخاندن توربین بکار می‌رود.

در PWR آب خنک کننده راکتور تحت فشار زیاد قرار دارد و حالت جوش در آن نمایان نمی‌شود ولی ، آب در ضمن اینکه از مجاور سوخت هسته‌ای می‌گذرد گرما می‌گیرد سپس با پمپ به درون مبادله کننده‌های بزرگ گرما به نام مولدهای بخار فرستاده می‌شود. در آنجا این گرما ، به دستگاه کاملا جداگانه‌ای که آن هم محتوی آب است انتقال می‌یابد. این آب نسبت به آب خنک کننده راکتور در فشار پایین تری است. بنابراین وقتی که گرما می‌گیرد می‌جوشد و به بخار که باید توربین را بچرخاند تبدیل می‌شود.

 

 

مقایسه دو نیروگاه

از تولید بخار به بعد ، مراحل اصلی در یک نیروگاه هسته‌ای مشابه مراحل نیروگاه با سوخت فسیلی است: بخار در توربین منبسط می‌شود و سبب چرخاندن استوانه متحرک توربین و مولد برق می‌گردد. سپس بخار چگالش یافته به جائیکه تولید می‌شود برمی‌گردد: یعنی در BWR به راکتور و در PWR به دستگاه بخار.

نیروگاه سیکل ترکیبی
سیکل ترکیبی خصوصیت موتور یا نیروگاه تولید کننده برق است که از بیش از یک سیکل ترموداینامیک در آن استفاده شده است. موتورهای حرارتی فقط می‌توانند بخشی از انرژی را که سوخت آنها تولید می‌کنند مصرف کنند (معمولاَ کمتر از ۵۰ درصد) حرارت باقیمانده حاصل از احتراق سوخت عموماً هدر می‌رود. ترکیب تعداد ۲ سیکل یا بیشتر مانند سیکل برایتون (Brayton) و سیکل رنکاین (Rankine) باعث راندمان بیشتر خواهد شد.
در نیروگاه سیکل ترکیبی (CCPP) یا توربین گازی سیکل ترکیبی (CCGT)، ژنراتور توربین گازی برق تولید می‌کند و حرارت که معمولاً هدر می‌رود برای تولید بخار آب و در نتیجه تولید برق اضافی از طریق توربین بخار استفاده می‌شود. مرحله آخر راندمان تولید برق را افزایش می‌دهد. اغلب نیروگاههای گازی جدید در آمریکای شمالی و اروپا از این نوع هستند. در نیروگاه حرارتی، حرارت با درجه بالا به عنوان ورودی نیروگاه معمولاً در اثر احتراق سوخت به برق تبدیل می‌شود، اختلاف درجه حرارت بین ورودی و خروجی بایستی تا حد امکان زیاد باشد. این شرایط در اثر ترکیب سیکل‌های ترمودینامیک بخار و گاز به وجود می‌آید. این روش برای نیروی رانش زیرآب (توربین) گازی و (توربین) بخار ترکیبی (COGAS) نامیده می‌شود.

طراحی نیروگاه سیکل ترکیبی

در نیروگاههای حرارتی آب به عنوان واسطه فعال عمل می‌کند. بخار آب با فشار بالا به قطعات محکم و بزرگ نیاز دارد. همچنین بخار آب با فشار بالا به آلیاژهای گران‌قیمت احتیاج دارد که از فلزاتی مانند نیکل یا کبالت ساخته شده بجای اینکه از فولاد ارزان‌قیمت ساخته شود. این آلیاژها درجه حرارت بخار آب را تا ۶۵۵ درجه سانتی‌گراد محدود می‌کنند در حالیکه درجه حرارت پائین دستگاه بخار در نقطه جوش تنظیم می‌شود. با وجود این شرایط، سیستم بخار بین ۳۵ تا ۴۲ درصد راندمان بیشتری خواهد داشت.
یک سیکل توربین گازی باز دارای کمپرسور، سیستم احتراق و توربین است. در توربین‌های گازی مقدار فلزی که باید حرارت زیاد و فشار بالا را تحمل کند قابل توجه  نیست و می‌توان از مواد ارزان‌قیمت‌تر استفاده کرد. در این نوع سیکل حرارت ورودی به توربین (حرارت احتراق) نسبتاً زیاد است (۹۰۰ تا ۱۴۰۰ درجه سانتی‌گراد)

. حرارت خروجی گاز دودکش نیز زیاد است (۴۵۰ تا ۶۵۰ درجه سانتی‌گراد). بنابراین این حرارت برای تأمین گرمای سیکل دوم که از بخار آب به عنوان سیال فعال (سیکل رنکاین) استفاده می‌کند به اندازه کافی زیاد است.
در نیروگاه سیکل ترکیبی، حرارت گاز خروجی توربین برای تولید بخار اب با عبور از طریق ژنراتور بخار بازیافت حرارت (HRSG) با حرارت بخار آب بین ۴۲۰ و ۵۸۰ درجه سانتی گراد استفاده می‌شود. کندانسور سیکل رنکاین معمولاً به وسیله آب دریاچه، رودخانه، دریا یا برج‌های خنک‌کننده خنک می‌شود. این درجه حرارت می‌تواند به اندازه ۱۵ درجه سانتی گراد باشد.

راندمان نیروگاههای دارای توربین گازی سیکل ترکیبی
با ترکیب سیکل‌های گازی و بخار به درجه حرارت‌های زیاد ورودی و درجه حرارت کم خروجی می‌توان دست یافت. به دلیل اینکه این سیکل‌ها توسط یک منبع سوخت تغذیه می‌شوند راندمان آنها افزایش می‌یابد. بنابراین یک نیروگاه سیکل ترکیبی دارای یک سیکل ترمودینامیک است که بین درجه حرارت احتراق بالای توربین گازی و درجه حرارت تلف شده از کندانسورهای سیکل بخار عمل می‌کند. در صورتی که نیروگاه سیکل ترکیبی فقط برق تولید کند، راندمان آن تا ۶۰ درصد خواهد رسید و در صورتی که تولید برق همراه با مصرف حرارت باشد، راندمان آن تا ۸۵ درصد افزایش خواهد یافت.

احتراق تکمیلی و خنک‌کردن تیغه‌های توربین
به منظور افزایش مقدار بخار آب یا درجه حرارت بخار آب تولید شده ژنراتور بخار بازیافت حرارت را با احتراق تکمیلی بعد از توربین گازی می‌توان طراحی کرد. بدون احتراق تکمیلی راندمان سیکل ترکیبی بالاتر است. ولی احتراق تکمیلی به نیروگاه امکان پاسخ به نوسانات بار الکتریکی را خواهد داد. غالباً در طراحی توربین‌های گازی بخشی از جریان هوای فشرده از کنار مشعل می‌گذرد که برای خنک‌کردن تیغه‌های توربین استفاده می‌شود.

سوخت نیروگاههای سیکل ترکیبی
نیروگاههای سیکل ترکیبی معمولاً از گاز طبیعی استفاده می‌کنند، اگرچه از سوخت‌های دیگری مانند گاز مصنوعی نیز در این نیروگاهها استفاده می‌شود. سوخت‌های مکمل که در نیروگاههای سیکل ترکیبی مصرف می‌شوند عبارتند از گاز طبیعی، ذغال‌سنگ و غیره. نیروگاههای سیکل ترکیبی خورشیدی هم‌اکنون در الجزیره و مراکش در دست ساخت می‌باشد.

مشخصات فنی دیزل ژنراتور برق اضطراری

نوع کاربرد: دیزل ژنراتور برای حالت اضطراری

( Standby) -2 زمان بهره برداری: مدت محدود

مشخصات فنی مولد (دیزل) :

Volvopenta -1-3 ساخت کارخانه

باشد. DIN6280 ، DIN6271 ، ISO -2-3 موتور دیزل باید بر طبق مشخصات مندرج در استاندارد های ۳۰۴۶

یا ردیفی با سوخت رسانی از نوع انژکتوری V -3-3 موتور دیزل باید از نوع زمینی شش سیلندر یا بیشتر از نوع

مستقیم و مجهز به گاورنر الکتریکی باشد.

-۴-۳ موتور باید با توجه به شرایط محیطی موردنظر که به شرح زیر است قابل بهره برداری باشد:

الف:اضافه بار: ۱۰ درصد برای یک ساعت در هر دوره ۱۲ ساعته

ب: ارتفاع از سطح دریا : ۱۱۷۰ متر

ج: درجه حرارت محیط : ۳۷ درجه سانتیگراد(شرایط تابستان) ، ۵- درجه سانتیگراد(شرایط زمستان)

د: رطوبت نسبی : ۳۴ درصد(شرایط تابستان) ، ۷۵ درصد(شرایط زمستان)

ه: سرعت : ۱۵۰۰ دور در دقیقه

۱۳۵~۱۶۰ psi 85 و در حالت سوپر شارژ psi و: متوسط فشار موتور : در حالت طبیعی

-۵-۳ مجهز به سیستم استارت الکتریکی ۲۴ ولت با ظرفیت کافی و حداقل سه استارت پشت سر هم بدون نیاز به

شارژ باشد.

-۶-۳ یک سری کامل از باتری های مربوطه و همچنین کابل های مورد نیاز تأمین شود.

-۷-۳ یک دستگاه شارژکننده باتری اتوماتیک به صورت واحد مستقل با تغذیه ۲۲۰ ولت تأمین گردد.

-۸-۳ سیستم خنک کننده دستگاه مولد برق باید از نوع رادیاتور و فن و یا مبدل حرارتی انتخاب شود.

-۹-۳ سیستم روغن موتور باید در یک فشار ثابت و از پیش تعیین شده عمل کند.

-۱۰-۳ سیستم فشار روغن باید دارای حفاظت اتوماتیک باشد و در صورت افت فشار روغن از حد تعیین شده با

اعلام خطر موتور را متوقف سازد.

-۱۱-۳ دارای خنک کننده روغن و فیلترهای روغن مناسب و قابل تعویض باشد.

-۱۲-۳ هر سیلندر باید دارای سرسیلندر مجزا از جنس چدن بوده و مجهز به سوپاپ های ورودی، خروجی و اطمینان

باشد.

تابلوی وسایل اندازه گیری موتور

تابلوی وسایل اندازه گیری موتور بایستی در کنار موتور نصب گردد و وسایلی که باید روی تابلوی موتور نصب شوند

عبارتند از:

۱-۴ فشارسنج روغن ، حرارت سنج روغن ، حرارت سنج آب ورودی به موتور ، حرارت سنج آب خروجی از

موتور ، خلاء سنج محفظه میل لنگ ، فشار سنج هوای ورودی به موتور ، سرعت سنج موتور با امکان ارسال

سیگنال حرارت سنج اگزوز

-۲-۴ سیگنال ها باید به دستگاه اعلام خطر و دستگاه قطع کار ماشین مجهز باشند.

-۳-۴ تابلو باید مجهز به وسایلی باشد که دیزل و ژنراتور را در بروز پارامترهای ذیل حفاظت نماید:

-۱-۳-۴ حفاظت دیزل در برابر کاهش فشار روغن

( High Tempereture ) -2-3-4 حفاظت دیزل در برابر افزایش درجه حرارت آب خنک کننده

( over speed) -3-3-4 حفاظت دیزل در برابر دور غیرمجاز

-۴-۳-۴ حفاظت دیزل در هنگام بروز اشکال در سیستم استارت دیزل

-۵-۳-۴ ولتاژ و شارژ باتری

( Fule Low Level) -6-3-4 کنترل بر سطح سوخت موجود در داخل تانک روزانه

(under voltage and over) -7 حفاظت در مقابل -۳-۴

توسط کلید اتوماتیک (circuit short) و اتصال کوتاه (over load) -8 حفاظت ژنراتور در مقابل اضافه بار -۳-۴

۵ ژنراتور

Stamford -1-5 ژنراتور ساخت کارخانه

طراحی و ساخته شده VDE0530 ، BS4999 ، IEC -2-5 ژنراتور باید بر طبق مشخصات مندرج در استاندارد ۳۴

باشد.

-۳-۵ ژنراتور باید به صورت مستقیم و فابریک به موتور کوپله شده و برای کار موتور دیزل مناسب باشد. ( قدرت

موتور بیشتر از قدرت نهایی ژنراتور باشد)

-۴-۵ ژنراتور سه فاز و دارای مشخصات زیر باشد:

قدرت خروجی : ۳۱۰ کیلو ولت آمپر

۰ تأخیر فاز / – ضریب قدرت : ۸

فرکانس : ۵۰ سیکل در ثانیه

ولتاژ خروجی : ۴۰۰ ولت

حداکثر درجه حرارت محیط : ۵۰ درجه سانتیگراد

حداکثر درجه حرارت ژنراتور : ۴۰ درجه سانتیگراد

اضافه بار : ۱۰ درصد برای یک ساعت به ازای هر ۱۲ ساعت کار دستگاه

حداکثر مقدار هارمونیک : ۵ درصد

فاصله زمانی اتصال کوتاه : ۳ ثانیه

و یا تحریک کننده اتوماتیک و ضد پارازیت رادیویی و ضد ( Brushless) -5-5 ژنراتور باید از نوع بدون زغال

رطوبت و گرد و غبار باشد.

۲ + درصد از حالت بدون بار تا بار کامل و دارای / -۶-۵ ژنراتور باید مجهز به رگولاتور ولتاژ تمام اتوماتیک با تنظیم ۵

۱ برابر جریان نامی باشد. / رگولاتور دستی با تنظیم ولتاژ ۵+ درصد و در مواقع لزوم با ظرفیت استارت ۵

-۷-۵ ژنراتور باید جریان بار کابل را به طور مداوم و تحت ولتاژ نامی و فرکانس نامی تأمین نماید. ایزولاسیون روتور

باشد. B و ایزولاسیون استاتور از نوع کلاس F باید از نوع کلاس

-۸-۵ سیم خنثی در ژنراتور باید مستقیما به سیم اتصال زمین در تابلوی کنترل متصل شود.

تابلوی کنترل الکتریک

-۱-۶ تابلوی کنترل باید قابلیت راه اندازی کامل اتوماتیک سیستم ژنراتور را در هنگام قطع برق اصلی و قطع آن در

زمان بازگشت برق اصلی و نیز آماده به کار نگه داشتن آن را برای راه اندازی مجدد دارا باشد.

-۲-۶ در صورت قطع برق شبکه مراحل ذیل بایستی به طور اتوماتیک انجام شود:

کلید اتوماتیک شبکه باز شود.

دیزل استارت شود و در صورتی که دیزل روشن نشود، عمل استارت سه بار با فاصله زمانی مناسب و قابل تنظیم

تکرار شده واگر دیزل روشن نشد فرمان قطع استارت همراه با آلارم صادر گردد.

پس از روشن شدن دیزل ژنراتور و تثبیت ولتاژ و فرکانس ژنراتور به مقدار نامی خود ، کلید اتوماتیک ژنراتور

وصل شده و تغذیه بار مصرفی توسط ژنراتور صورت گیرد.

پس از وصل مجدد برق شبکه و گذشت زمان تثبیت ، تغذیه بار بطور اتوماتیک از ژنراتور قطع و توسط شبکه

تأمین گردد.

پس از قطع تغذیه بار مصرفی از ژنراتور ، دیزل مدت معینی را بدون بار کار کرده تا خنک شود، سپس برای

عملیات بعدی آماده بکار باقی بماند.

-۳-۶ تابلوی کنترل به طور معمول باید مجهز به وسایل زیر باشد:

کلید اتوماتیک هوایی مجهز به رله های حرارتی بار اضافی و رله مغناطیسی اتصال کوتاه

دستگاه ها و ابزار اندازه گیری و ثبت مقادیر برای مولدهای برق مانند آمپرمتر ، ولت متر ، کلید ولت متر ، فرکانس

متر ، دستگاه سنجش ضریب قدرت و چراغ سیگنال

تنظیم کننده ولتاژ رئوستای دستی و اتوماتیک

دستگاه های اندازه گیری برای تحریک کننده بر حسب نیاز

جعبه های انتهایی برای کابل اصلی و فرمان

شارژ کننده باطری و آمپرمتر در صورت لزوم و نیز سیستم اعلام خطر

علاوه بر سیستم راه انداز اتوماتیک ، سیستم دستی نیز پیش بینی گردد.

ارسال نظر