X بستن تبلیغات
X بستن تبلیغات
header
متن مورد نظر

دوچرخه سواری

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

اولین نفر در تاریخ که سوار بر دوچرخه شد یک فرانسوی به نام سیوراک بود. سیوراک در سال ۱۶۹۰ میلادی دوچرخه ی چوبی ساخت که شاخه هایی عمودی بر روی جرخهای آن قرار داشت و هر دو چرخ به وسیله ی یک چوب افقی به هم متصل می شد . این دستگاه ، پنجه رکاب نداشت و حرکت آن به کمک فشار دادن پاها بر روی زمین صورت می گرفت .

اهالی پاریس دوچرخه سیوراک را اسب چوبی عنوان داده بودند ، اسب چوبی گرچه تعجب مردم پاریس را برانگیخته بود ، چندان مورد استقبال قرار نگرفت و فقط فروشندگان دوره گرد بودند که برای حمل بار از آن استفاده می کردند . در سال ۱۸۱۷ در شهر کارلسروهه آلمان شخصی به نام بارون فون دریاس وچرخه ی پایی کاملتری ساخت و یک زین کوچک هم بر روی آن قرار داد .

تاریخچه

دوچرخه وسیله ی نقلیه ای سبک و داری دو چرخ که به کمک پا زدن حرکت بکند . تاریخچه ی دوچرخه سواری ، به عنوان یک رشته از ورزش با تاریخچه ی اختراع و تکمیل خود دوچرخه ، ارتباط کامل دارد .

اسب چوبی

اولین نفر در تاریخ که سوار بر دوچرخه شد یک فرانسوی به نام سیوراک بود. سیوراک در سال ۱۶۹۰ میلادی دوچرخه ی چوبی ساخت که شاخه هایی عمودی بر روی جرخهای آن قرار داشت و هر دو چرخ به وسیله ی یک چوب افقی به هم متصل می شد . این دستگاه ، پنجه رکاب نداشت و حرکت آن به کمک فشار دادن پاها بر روی زمین صورت می گرفت .

اهالی پاریس دوچرخه سیوراک را اسب چوبی عنوان داده بودند ، اسب چوبی گرچه تعجب مردم پاریس را برانگیخته بود ، چندان مورد استقبال قرار نگرفت و فقط فروشندگان دوره گرد بودند که برای حمل بار از آن استفاده می کردند . در سال ۱۸۱۷ در شهر کارلسروهه آلمان شخصی به نام بارون فون دریاس وچرخه ی پایی کاملتری ساخت و یک زین کوچک هم بر روی آن قرار داد .

دوچرخه های فون ریاس به زود ی در چند پایتخت اروپایی به مردم معرفی شد و شخصی به نام دنیس جانسون یکی از آنها را با خود به انگلستان برد تا از روی آن بسازد و بفروشد ، دنیس جانسون کلاسهایی برای آموزش فن دوچرخه سواری ترتیب داد و با این کار مشتاقان بسیاری برای کالای خود بوجود آورد به این ترتیب ، کاروباردنیس جانسون به قدری گرفت که دوچرخه سسواری تبدیل به یکی از تفریحات محبوب و متداول روز شد .

در سال ۱۸۱۸  شخصی با نام بارون ساوربرن در فرانسه دوچرخه ای ساخت که دارای  چرخ بسیار بزرگی در جلو وچرخ کوچکی در عقب بود . به چرخ جلو این دوچرخه ی عجیب و غریب ، طنابی دایره وار به صورت حلقه بسته می شد که راننده باید آن را با دست بکشد تا چرخ جلو به حرکت درآید ودستگاه را به جلو ببرد چنین کاری فقط از عهده ی بند بازها و دوچرخه سوارهای بسیار ماهر بر می آمد . از روی این دستگاه عده ی زیادی افتادند و مجروح و معلول شدند!

د رسال ۱۸۲۱ لوئیس گومبر موفق به ساختن دوجرخه ای شد که طناب آن مانند زنجیرهای امروزی کارمی کرد و به حرکت درآوردن دوجرخه با آن آسانتر بود .

د ر سال ۱۸۳۴ آهنگری اسکاتلندی به نام مک میلان برای دوچرخه پنجه رکاب اختراع کرد تا دیگر احتیاجی به فشار پا بر روی زمین نباشد . مک میلان دوچرخه خود را بتدریج و طی چند سال چنان کامل کرد که می توانست تا ۲۲ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد .

خود مک میلان نمایشگاههایی هم برپا داشت تا به مردم ثابت کنند که وسله نقلیه او چه اندازه مطمئن و بیخطر است .

در سال ۱۳۶۰ در فرانسه کارخانه داری به نام میشو به دوچرخه علاقه مند شد وتصمیم گرفت تغیراتی در ان به وجود بیاورد برای این کار میشو مهندس جوان و مبتکری به نام پی یر لا لمنت را به استخدام کارخانه ی خود در اورد.

لالمنت قسمت هایی از دوچرخه را که قبلا از جنس چوب بود ‘با لوله های اهنی ساخت وسپس سطح خارجی چرخ های چوبی را با نوارهای لاستیکی پوشانید ودر سال ۱۸۶۲ پی یرلالمنت دوچرخه ای ساخت که دارای رکاب بر روی چرخ جلو بود وقتی لالمنت به امریکا مهاجرت کرد دوچرخه ی ابداعی خود را هم انجا ساخت وبه بازار فرستاد دوچرخه های لالمنت در امریکا به بون شیکر معروف شدند

در سال ۱۸۷۱ در انگلستان دوچرخه ای به بازار امد که کم وبیش شبیه بون شیکر بود این دوچرخه را شخصی به نام جیمزاستانلی چنان ساخته بود که چرخی بزرگ در جلو وچرخی کوچک در عقب داشت وبا یک پدال که در مرکز چرخ جلو کار گذاشته شده بودحرکت می کرد در سال ۱۸۷۳ مهندسی به نام هاری لاوسون برای نخستین بار زنجیر چرخ را به دوچرخه افزود این زنجیر به چرخ عقب وصل می شد وبا گردش ان توسط فشار پا دوچرخه به حرکت در می امد بااین همه چون تایر دوچرخه سنگین بود واز لاستیک تو پر ساخته می شد سرعت دوچرخه چندان زیاد نبود اما در سال ۱۸۷۹ در مرکز چرخها بلبرینگ قرار گرفت واین ابداع که توسط شخصی به نام تاماس صورت پذیرفت وبر سرعت دوچرخه بسیار افزود

 ودر سال ۱۸۸۱ یک شرکت سازنده ی چرخ خیاطی دوچرخهای تولید کرد که هر دو چرخ جلو وعقب ان به یک اندازه بود

تایرهای هوادار

در سال ۱۸۸۸ میلادی دانلپ از تایرهای هوادار برای دوچرخه استفاده کرد نخستین تایری که دانپ ساخت اکنون در موزه ی ادینبورو انگلستان نگهداری می شود این تایر پیش از انکه بازنشسته شود حدودپنج هزار کیلومتر کارکرده بود

در اواخر سال ۱۸۸۸ گروهبان بلفست برای کمپانی دانپ لاستیک توپی و رویی دوچرخه را سخت واز ان تاریخ تاکنون دوچرخه را به صورتی که امروز معمول است می سازد در سال ۱۸۹۶ با شروع بازیهایی المپیک مسابقات دوچرخه سواری هم به عنوان یک رشته ی ورزشی مستقل و پرطرفدار در شمار ورزشهای المپیکی قرار گرفت

در این سالها دوچرخه سواری به صورت یک تفریح همگانی در امریکا در امده بود واین ورزش و سرگرمی جدید به قدری مورد استقبال مردم قرار گرفته بود که روزهای تعطیل ویکشنبه ها به جای حضور در مراسم دعا ونیایش کلیسا پیر وجوان سوار بر دوچرخه رهسپار خارج از شهر می شدند نوشته اند که کشیش یک کلیسا برای مقابله با این وضع سوار بر کالسکه به میان جمع دوچرخه سواران می رفت وخطاب به انها با اعتراض می گفت ای غفلت زدگان روی زین دوچرخه نشستن ورکاب زدن شیوه ای درست برای رسیدن به خداوند نیست

در سال ۱۸۸۳یک امرکایی به نام کورتیس نخستین رکورد دوچرخه سواری استقامت را بر پا داشت او به مدت یک شبانه روز کامل رکاب زد ودر این مدت مسافتی معادل ۳۲۰کیلومتر را پیمود در همان سال یک امریکائی دیگر به نام تاماس استیون تصمیم گرفت با دوچرخه ی خود دنیا را دور بزند این دوچرخه سوارپس ازدو سال به وطن خود بازگشت وادعا کرد که هر جا برروی کره ی زمین جاده ی بوده ان را پیموده است

در سال ۱۸۷۸اولین اتحادیه ملی دوچرخه سواران در انگلستان تاسیس شد واین اتحادیه مقررات خاصی برای مسابقات دوچرخه سواری در جاده وپیست برقرار کرد

 در سال ۱۸۹۱ دوچرخه سواری به نام پاگربیل موفق شد ۱۴۲ساعت پیوسته رکاب بزند این رکورد گیری در مکانی که امروز مجموعه های بسیار بزرگ مدسیون اسکوئرگاردن (نیویورک) بر پا شده صورت گرفت

در سال ۱۸۹۵ لوتر.اچ.پورتر کتابی منتشر کرد با این عنوان دوچرخه سواری برای تندرستی وتفریح پورتر در کتاب خود خاصیت دوچرخه سواری را در کم کردن وزن افزایش قدرت بدن وبهبود تنفس شرح داده بود

پایه های فدراسیون بین المللی دوچرخه سواری در سال ۱۹۰۰ با تاسیس اتحادیه ی بین المللی دوچرخه سواری ریخته شد مرکز این اتحادیه شهر پاریس بود در حال حاضر فدراسیون دوچرخه سواری اماتور که ان را به اختصار فیاک می نامند واز طرف کمیته ی بین المللی نیز به رسمیت شناخته می شود به کار توسعه هدایت وایجاد مقررات جدید می پردازد فیاک عضو اصلی اتحادیه ی بین المللی المپیک نیز به رسمیت شناخته می شود به کار توسعه هدایت وایجاد مقررات جدید می پردازد فیاک عضو اصلی اتحادیه ی بین المللی دوچرخه سواری نیز هست. محل دفتر مرکزی فیاک شهر رم ایتالیا است

مسابقات رسمی دوچرخه سواری

در زبان انگلیسی دوچرخه را با بای سیکل BICY CLE  می نامند این واژه تشکیل یافته از دو بخش BI  به معنی دوو CYCLE  برگرفته از لغت یونانی kyklosبه معنی دایره است

در دنیا کمتر کسی است که دوچرخه وطرز کار ان را نشناسد وکه هدف اصلی صدها میلیون دوچرخه سوار در سراسر جهان کردن تامین تندرستی ونشاط جسمی وروحی یا رفت امد است اما دوچرخه سواری از ورزشهای محبوب ورایج در همه ی کشورها نیز هست ورزش دوچرخه سواری ورزشی سرعتی استقامتی است که مسابقات ان در رشته های مختلف در جاده وپیست برگزار می شود

الف)مسابقات جاده ای

جاده هایی راکه برای برگزاری مسابقات دوچرخه سواری در نظر می گیرند به طور معمول از نظر فنی چنان است که به اندازه ی کافی عرض دارد وفاقد پیچ های بسیار تند یا شیب های خطر ناک است. از جمله مسابقات جاده مسابقات تور است

مسابقاتی که در جاده برگزار می شوند عبارت اند از:

۱۵۰تا۲۰۰ کیلومتر انفرادی(تعقیبی)

۱۰۰کیلومتر تایم تریل تیمی

۱۸۰کیلومتر تیمی

دور امتیازی

۷۰کیلومتر زنان

ب)مسابقات پیست

منظور از مسابقات پیست رشته هایی از مسابقات دوچرخه سواری است که در استادیوم های مخصوص برگزار میشود اندیشه ی ایجاد چنین استادیوم هایی از انجا بروز کرد که مردم از تماشای مسابقاتی که در جاده برگزار می شود ودوچرخه سواران به سرعت از مقابل انها می گذشتند احساس رضایت نمی کردند انها می خواستند این مکان را داشته باشند که در مکان بنشیند وبه تماشای رقابت گروهها دوچرخه سوار بپردازند استادیوم های مخصوص دوچرخه سواری را ولودروم می گویند

پیست ولدروم سطحی است که نسبت به سطح افق ۳۳درجه شیب دارد ولودروم دوچرخه سواری درایران در ورزشگاه بزرگ ازادی تهران از نظر فنی یکی از بهترینها در دنیاست

در پیست این رشته از مسابقات اجرا می شود

– یک کیلومتر تریل (انفرادی)

– ۲۰۰ متر سرعت (انفرادی)

– یک کیلومتر سرعت(انفرادی)

– ۴کیلومتر تعقیبی(تیمی)

– ۴کیلومتر تعقیبی(انفرادی)

– دو وامتیازی (انفرادی)

– ۲۰۰متر سرعت بانوان (انفرادی)

لباس دوچرخه سوارها:

دوچرخه سوارهایی که در مسابقه شرکت می کنند لباس مخصوص می پوشند این لباس شامل کلاه ایمنی بلوز شلوار کوتاه دستکش وجوراب وکفش مخصوص است

داوران

مسابقات دوچرخه سواری را تعداد زیادی داور به قضاوت می پردازند وبه امور مختلف ان نظارت دقیق دارند این داوران عبارت اند از:

داور دور شمار داور زنگ داوران پیچ وطول ها داورخط پایان و وقت نگه دار

برخی از کارهای که هنگام مسابقه خطا محسوب می شود وبرای هر خطا نیز جریمه هایی در نظر می گیرند که به شرح زیر است:

هل دادن یاکشیدن دوچرخه سوار توسط دیگری به منظور برهم زدن تعادل او قرار گرفتن در باد دوچرخه یکدیگر تا مسافت ۵۰متر توقف کوتاه مدت به میل دوچرخه سوار ویا به منظور تعویض باد دوچرخه سوار دیگر توقف ناگهانی وایجاد حادثه اعمال خشونت ورفتار ناشایست ترک بدون دلیل مسابقه دریافت مواد غذایی در خارج ازمحوطه ی تعیین شده توجه نکردن به علائم نصب شده سدکردن راه دوچرخه سواران دیگر گرفتن فرمان هنگام عبور از خط پایان مسابقه

مسابقات دوچرخه سواری از ورزشها عمومی ومورد توجه در کشورهای اروپا وامریکاست کشورهای پیشرفته وصاحب نام در این ورزش عبارتند از :فرانسه. دانمارک. المان. هلند. لهستان. ایتالیا وشوروی از دوچرخه سواران سرشناس جهان نیز می توان به این نام ها اشاره کرد :

ادی مرکس(بلژیک) برنارهینو(فرانسه) یوپزوتملک(هلند) برنارترونه(فرانسه)

از قهرمان دوچرخه سواری ایرانی که در میدان های بین المللی پیروزیهای داشته اند:

جعفر گل طالب. امین سرور. اکبر پوده. داووداخلاقی. خسروحق گشا. حسن خرد. اسماعیل زینعلی. غلامحسین کوهی . منوچهر دانشمند. منوچهر روشن پوروعلی زنگی ابادی

در ایران

دوچرخه را اولین بار کارکنان سفارت انگلستان به ایران اوردند به نظر مردم ساده دل ان زمان انهایی که بر دوچرخه می نشستند بچه شیطان نمایی بودند که از طرف جن وپری وشیطان کمک می شدند مردم می گفتند اگر غیر از این باشد کسی نمی تواند خودش را روی دوچرخه نگه دارد

با این وجود شخصی به نام حسین اقا شیخ چند دستگاه دوچرخه را خرید ودر شمس العماره تهران اولین مغازه ی دوچرخه سازی وکرایه ی دو چرخ را در ایران تاسیس کرد. این کار به شدت مورد استقبال نوجوانها و جوان ها قرار گرفت و به زودی یک نفر ارمنی به نام دادیک دومین مغازه ی دوچرخه سازی را در ابتدای خیابان منوچهری تهران باز کرد وطی چند سال کم کم دکان های دیگر به انها اضافه شودن ودوچرخه سواری عمومیت یافت

قوانین ومقررات :

از ابتدای تاریخ انسان همواره در این ارزو بوده که هرجه سریع تر بتواند از نقطه ای به نقطه ی دیگر برود اختراع چرخ وبه وجود امدن انواع گاری ارابه ها وکالسکه ها توانست این ارزوی دیرینه را تا حدی براورد سازی دوچرخه وسیله ساده وسبک وانفرادی است که هم برای رفت امد سریع تر وهم به منظور تفریح وسرگرمی وورزش به کار می اید

از همان سال های ابتدایی اختراع دوچرخه دوچرخه سوارهایی که به تدریج در کار خود مهارت یافتند پی بردند که با این وسیله می توانند به رقابت بپردازند و مسابقاتی برای ان برگزار کنند

اولین مسابقات دوچرخه سواری به صورت طبیعی وخود جوش بین دوچرخه سوارها برگزار می شد وبیشتر به خاطر تفریح بود تا یک وسیله ی واقعی وجدی ولی باشگاه های دوچرخه سواری که دایر شدند مسابقات هم شکل بهتر شکل گرفتند

نخستین مسابقه دوچرخه سواری در سال ۱۸۶۸ در محلی به نام هندون در انگلستان انجام شد

در همین سال یک کارخانه سازنده ی دوچرخه در فرانسه مسابقه ای نمایشی به مسافت ۱۲۰۰ کیلومتر (دور فرانسه) ترتیب دادند تابرای محصولات خود تبلیغ کند در سال ۱۸۶۸ نخستین مسابقه ی بین المللی دوچرخه سواری در جاده بین دو جاده پاریس و روان برگزار شد نقطه ی شروع این مسابقه طاق پیروزی در پاریس بود واز میان ۳۲۳ شرکت کننده در این مسابقه ی تاریخی یک انگلیسی به نام جیمز مور به مقام نخست رسید در سال ۱۸۷۶ شخصی به نام اف. ال دادز در دانشگاه کمبریج لندن توانست ۲۵ کیلومتر را در زمانی کمتر از یک ساعت رکاب بزند ونخستین رکورد دار سرعت در دوچرخه سواری باشد

 

ارسال نظر